Jag behöver lite råd kring konstruktionen för ett bra och "varmt" golv för mina våtutrymmen. Jag har ett suturängplan med ett trägolv som ligger på en platonmatta med ventilerade lister. Golvet upplevs inte kallt utan behagligt att gå på. I två andra utrymmen i samma plan, toalett och badrum, ligger bara klinkers direkt på platta, vilket är ett straff att gå på.

Nu ska de två våtutrymmena renoveras och nya "varma" golv in. Golvvärme är inte ett alternativ utan en bara en smart ny golvkonstruktion.

Jag har läst-på lite i forumet och det tycks finnas massor med alternativ. Naturligtvis är det lågt i tak i detta plan och jag letar efter en "varm" konstruktion som inte bygger mycket på höjden.

Då de vanliga trägolven upplevs som behagliga att gå på funderar jag på om följande konstruktion är fullgod:

1. Platonmatta
2. Golvspånskiva
3. Våtrummsmatta.

Frågor:
A. - Skulle en cellplast tillföra något till detta? Utöver bygghöjd?
B. - Hur löser man ventileringen mot ägg för platonmattan när man lägger en våtrumsmatta ovanpå?

Tacksam för all hjälp!
 
Enda sättet om du vill lösa ventilationen via platonmattan, är ett "rum i rummet". Då ventileras golvet bakom väggarna. Har du plats ytmässigt, så funkar detta, och det är dessutom godkänt.
 
Ett rum i rummet låter ju klokt. Men blir det inte väldigt lång väg för luften att vandra? Ska man ha en aktiv fläkt som drar runt luften eller ska man lita på självrdraget? Har sett att tillverkaren av platonmattan, Isola, har massor med tillbehör, bland annat ett fläktsystem.

Vilket material är att föredra på väggarna? Våtrummsgips?
Hur högt ska väggarna gå upp mot taket för att undvika att vatten kommer in när man duschar osv?

Det lustiga med våra väggar är att det redan är ett rum i rummet. Det har tidigare funnits problem med fukt. Förra ägaren dränera hela huset och murade upp en ny innervägg med en centimeters spalt mot den gamla väggen. Sedan placerade de ut ventiler längs golv och tak i innerväggen så att luften kunde cirkulera. Huset är nu tvärtorrt och alla ventiler är pluggade med rockwoll för att hindra ett enormt kallras. Dessa väggar är inte anslutna till golvet utan står på plattan.

Gör jag ytterligare ett rum i rummet kommer jag få tre lager vägg. Med två spalter luft.
 
Redigerat:
Varför inte tätskikt på betongen och sedan ett trägolv (lärk eller ek, kanske) på det? Ospåntade bräder, så vattnet kan rinna ner mellan och ventilerat med självdrag.
Olja trägolvet, så kommer det att upplevas varmt och trevligt.

Visst, på sikt kommer ditt golv att bli ofräscht, men hur lång sikt pratar vi om? 20 år? När det väl är ofräscht blir det mycket billigt att byta, bara in med nya bräder.

/ Fredrik
 
Icopal jape har ju mekaniskt ventilerade golv som funkar i våtutrymmen. Kolla på jape.se ,varför är golvvärme inget alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.