Min gamla kristallkrona var kopplad med "sockerbit" under kåpan. Men i min nya lägenhet så är det en krok i taket, och sedan ska man sätta i en kontakt i väggen en meter bort. Tre "tåtar" sticker ut ur lampan. Hur göra? Förstår att man måste köpa en sladd med nån sorts dosa och sen stoppa in tåtarna där. Men exakt hur?
 
låter som du ska visa den för någon som har koll. Kanske lägga upp någon bild?
 
Visste inte att man kunde göra det, men då ska jag testa det. Kanske ingen bra idé att prova på egen hand alltså...
 
Hej AnnaChristina

Jag tror att jag ansluter mig till sdrlnd:s förslag, gå till en lampbutik.

Det som är besvärligt är att det finns två alternativ.

1: Din lampa är gjord för att tändas "hälften i taget", dvs (tex) tre lampor för sig och de andra tre för sig. Detta är relativt vanligt i äldre ljuskronor/kristallkronor. Även om du inte kunde göra så i den gamla lägenheten kan lampan ändå vara byggd för det. Om det inte fanns en dubbel strömbrytare, har den som kopplat in lampan kopplat samman det, så att alla tänds samtidigt.

2. Din lampa är jordad. Detta kräver (minst) tre trådar.

Problemet är, att det är farligt att pröva. Även om två trådar var hopkopplade innan, så kan ju den som kopplade in den förra gången ha gjort fel. Om du gör om samma fel och din lampa är jordad, så har du en livsfarlig, strömförande, lampa i taket.
För att vara säker på vad man gör bör man mäta vart trådarna går. Det KAN fungera att titta på vilka färger det är på trådarna, men det är långt ifrån alltid det stämmer..

/ Fredrik
 
Det är fullt tillåtet att göra en sådan sak själv, om man har s.k "nödig kännedom". Dvs om man vet säkert hur det skall göras så är det tillåtet.


Om din armatur bara har 2 trådar ut, och om uttaget i nya lägenheten inte har skyddsjord (= bara 2 "hål", inget mittstift som sticker ut). Då är det ganska enkelt att fixa, och direkt svårt att göra fel på ett farligt sätt.

Har lampan 3 eller fler trådar ut så måste man noga undersöka om någon av dem är skyddsjord, gör man fel där så kan lampan bli en dödsfälla.
 
:xHuvvaligen, det låter verkligen som ett uppdrag för en el-kunnig person eller lampbutik! Skulle inte påstå att jag har "nödig" kännedom, snarare en glad amatörd^_^b (nödd och tvungen eftersom jag inte har någon el-kunnig i familjen).

I alla fall, så är det tre ledningar och i förra lägenheten kunde man tända tre lampor i taget.

Hjärtligt tack för alla svar, nu vet jag det viktigaste, nämligen att INTE försöka själv!

Kramar till alla!
 
Vänta, menar du att du har sex glödlampor i kronan och att du kunde tända dem tre och tre i gamla lägenheten?

I så fall är problemet löst, åtminstonde försvinner det farliga alternativet.
Då kan vi ju lära dig hur det funkar, så får du "nödig kännedom"

Hur många hål har du i vägguttaget där du skall koppla in lampan?
Finns det en metallpinne som sticker ut ca 1cm ur vägguttaget, som skall gå in i stickproppen?
Har två av sladdarna som kommer ur lampan samma färg? Annars, vilka färger har sladdarna? Finns det två som "ser ut att höra ihop" på något annat sätt?

Gå och köp en stickkontakt som passar i uttaget, så kan jag eller någon annan här förklara hur du skall koppla, efter att du svarat på mina frågor ovan.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.