Har länge velat ha ljud i övervåningens"SPA" avdelning. SPA är väl kanske en överdrift, men det är ett duschrum med en tillhörande bastu.
Efter en del våndor hur högtalarna skulle placeras så tog jag upp ett hål i den "torra delen" av duschrummet som vetter ut mot en isolerad sk "kattvind"(Håller ca 12 grader vintertid.)
Jag tog upp hålet för högtalaren under ett takfönster och lyckades göra även plats så att högtalarkabeln går längs kattvinden till en mini-förstärkare.
Där jag gick igenom väggen så fanns förutom skivor en plastfolie och lösullsisolering bakom den.
Högtalaren är av fukttålig typ och kommer att skruvas fast.
Det kommer inget vatten på den väggen för duschutrymmet sitter på andra sidan och dessutom har jag en duschkabin.
I bastun gjorde jag samma manöver men där var väggkonstruktionen lite annorlunda.
Säkerligen gjord på bästa sätt av min duktiga snickare.
Det var plastfolie-oisolerad luftspalt på ca 3 cm-plastfolie och sedan spånskiva.
Efter spånskivan så sitter ju ca 12 cm isolering ut mot vinden.
Högtalaren är lågt monterad av värmeskäl och min bastu är ingen ångbastu utan en torrbastu där jag slänger på lite vatten när jag bastar.
Så till min fråga:

Ytan som högtalarna sitter på är ju 18 cm i diameter. Det är god mekanisk ventilation med frånluftsfläkt så det bildas knappt imma efter dusch o bastu.
Behöver jag "återställa" fuktspärren i form av en plastfolie som jag sätter bakom högtalaren och drar igenom kabel och tejpar?
Eller är ytan så liten att det under normala omständigheter inte spelar nån roll?

Inga besserwisser råd om att man aldrig skall bryta fuktspärren för det är redan överspelat.Frågan är om det skall sättas plast bakom. Isolering kan jag ju återföra men den är ju ingen fuktspärr.
Eller är det så att högtalarens membran och konstruktion som ju är av fukttålig typ fungerar som fuktspärr?
 
Redigerat:
Vill du täta till det bakom högtalarna, så finns det godkända målade tätskikt som du kan sätta på skivor inuti dina hål. Det består av två olika färger (grund och yta) och en glasfiberväv. T.ex Alcro har.

Jag skulle ha gjort det. Eller har faktiskt redan gjort, t.ex bakom en inbyggd toa. Just mot tak är ju folk ofta rädda för det s.k. ångtrycket. Har du inte riktigt bra ventilation i dina rum, så kan det vara risk att fukten kryper via dina hål in i husets konstruktion.Och det vill man ju inte. Jag skulle inte lita på att själva högtalaren är tillräckligt tät.
 
pinebar skrev:
Vill du täta till det bakom högtalarna, så finns det godkända målade tätskikt som du kan sätta på skivor inuti dina hål. Det består av två olika färger (grund och yta) och en glasfiberväv. T.ex Alcro har.

Jag skulle ha gjort det. Eller har faktiskt redan gjort, t.ex bakom en inbyggd toa. Just mot tak är ju folk ofta rädda för det s.k. ångtrycket. Har du inte riktigt bra ventilation i dina rum, så kan det vara risk att fukten kryper via dina hål in i husets konstruktion.Och det vill man ju inte. Jag skulle inte lita på att själva högtalaren är tillräckligt tät.
Tack för svar, men jag är inte riktigt med dig på vad du menar. Var skulle tätskiktet placeras? Som jag ser det så skulle jag ju vilja sätta en diffusionsplast som så att säga omsluter högtalaren och som häftas i hålets kanter. Då är ju enda öppningen inåt väggen det lilla hålet där högtalarkabeln träs igenom och den kan ju tejpas tät.
Finns det nåt logiskt fel i det resonemanget?
 
IngemarB skrev:
Tack för svar, men jag är inte riktigt med dig på vad du menar. Var skulle tätskiktet placeras? Som jag ser det så skulle jag ju vilja sätta en diffusionsplast som så att säga omsluter högtalaren och som häftas i hålets kanter. Då är ju enda öppningen inåt väggen det lilla hålet där högtalarkabeln träs igenom och den kan ju tejpas tät.
Finns det nåt logiskt fel i det resonemanget?
Logiskt ser jag inget fel i ditt resonemang.
Jag antar att du menar att sätta typ en "plastpåse" i hålet?
Kommer förmodligen att räcka som tätskikt.

Men, jag antar att ljudet kommer att bli katastrof av en sådan här operation.
Regel ett om högtalarlådebygge är att lådan skall vara stabil.
En plastpåse är inte stabil. Dessutom kommer du att höra när plasten fladdrar, pga membranets rörelser. Om du sedan tejpar sladden i genomgången av plasten, så kommer sladden också att fladdra i takt med ljudet :(
Detta skulle kunna ge dig problem med bruten sladd, brutet tätskikt och trasigt högtalarmembran.
Jag antar att högtalaren är av "marinhögtalar" typ, dvs vattenskyddad bilhögtalare.
De flesta bilhögtalare är byggda för att sitta i en "oändlig låda", dvs fritt i en skiva.
Att bygga in en sådan i en plastpåse är minst sagt tveksamt..

HUR illa det blir ljudmässigt har jag ingen aning om, har aldrig hört om någon som har testat. Hur illa det blir tätskiktsmässigt har jag hellre ingen aning om, men min gissning är "inte så katastrofalt illa".

Mitt förslag är att antingen sätta silikon mellan högtalarramen och gipsskivan och skita i vidare tätskikt, eller att ta upp ett större hål i väggen (kanske 40x40cm), bygga en låda bakom (kanske 30cm djup), fuktspärra inne i lådan, sätta dit en framskiva med hål för högtalaren i, lägga i lite isolering (för dämpning av högtalaren) och skruva fast högtalaren.
På så vis får du bra fuktspärr och bra isolering.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Logiskt ser jag inget fel i ditt resonemang.
Jag antar att du menar att sätta typ en "plastpåse" i hålet?
Kommer förmodligen att räcka som tätskikt.

Men, jag antar att ljudet kommer att bli katastrof av en sådan här operation.
Regel ett om högtalarlådebygge är att lådan skall vara stabil.
En plastpåse är inte stabil. Dessutom kommer du att höra när plasten fladdrar, pga membranets rörelser. Om du sedan tejpar sladden i genomgången av plasten, så kommer sladden också att fladdra i takt med ljudet :(
Detta skulle kunna ge dig problem med bruten sladd, brutet tätskikt och trasigt högtalarmembran.
Jag antar att högtalaren är av "marinhögtalar" typ, dvs vattenskyddad bilhögtalare.
De flesta bilhögtalare är byggda för att sitta i en "oändlig låda", dvs fritt i en skiva.
Att bygga in en sådan i en plastpåse är minst sagt tveksamt..

HUR illa det blir ljudmässigt har jag ingen aning om, har aldrig hört om någon som har testat. Hur illa det blir tätskiktsmässigt har jag hellre ingen aning om, men min gissning är "inte så katastrofalt illa".

Mitt förslag är att antingen sätta silikon mellan högtalarramen och gipsskivan och skita i vidare tätskikt, eller att ta upp ett större hål i väggen (kanske 40x40cm), bygga en låda bakom (kanske 30cm djup), fuktspärra inne i lådan, sätta dit en framskiva med hål för högtalaren i, lägga i lite isolering (för dämpning av högtalaren) och skruva fast högtalaren.
På så vis får du bra fuktspärr och bra isolering.

/ Fredrik
Fredrik!

Jag köper ditt första resonemang om "plastfladdret" och så tycker jag att täta med silikon låter bra. Ska jag vara ärlig så var det inte helt lätt att få plats med ens 18 cm hål bland reglar och "kortlingar".
Jag gillar idén med att skita i vidare tätskikt. Det passar min mentalitet att leva så..."on-the-edge"
Andra cyklar till Himalaya.Jag struntar i tätskikt..d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.