Matss skrev:
Om man förutsätter att dina problem beror på att vattenpelaren i röret mellan tank och expansion bryts av luft och att du därför får undertryck (du skrev tidgare att säkerhetsventilen sög in luft) så skulle ju situationen bli mycket bättre om du fick upp expansion i taket så att expansion kom över tanken och luften kunde gå ut naturligt utan att behöva tryckas nedåt.
Jadu, du har säkert rätt att man borde sätta den på toppen av tanken. Problemet är dock att jag måste göra hål i taket för att expkärlet ska få plats :S
Kan ju vara värt besväret dock..
 
Planen är nu att sätta exp på garagetaket så att det ska hamna ovanför tanken så att jag alltid har ett statiskt tryck på minst 0.3bar vid pumpen, frågan är då hur mycket jag bör isolera? Jag funderar på 200mm, det är ju mer än vad huset är isolerat så det borde väl räcka långt? Energiförluster blir det ju hur jag än beter mig, och kråkorna kanske blir lite gladare.
Fast jag får nog lite svalare i pannrummet :)
 
När jag läser denna tråden tycker jag synd om dig. Det närmar sig 1,5-2år sen den startades och det strular fortfarande.
Jag har inte lagt mig i eftersom mitt kunnande inom vvs är begränsad men jag har tyckt länge nu att de borde ha med dragningen av expansionsrören. Luft vill uppåt inte nedåt. Jag vet för min luft letar sig in i pannan eftersom laddröret lutar dit. Klantfel av mig. men jag kan lufta där så det funkar ändå.
Hoppas det löser sig nu när du drar om expansion. det är daxs att denna anläggning levererar som den ska!

Håller tummarna för dig.
 
Elffors skrev:
När jag läser denna tråden tycker jag synd om dig. Det närmar sig 1,5-2år sen den startades och det strular fortfarande.
Jag har inte lagt mig i eftersom mitt kunnande inom vvs är begränsad men jag har tyckt länge nu att de borde ha med dragningen av expansionsrören. Luft vill uppåt inte nedåt. Jag vet för min luft letar sig in i pannan eftersom laddröret lutar dit. Klantfel av mig. men jag kan lufta där så det funkar ändå.
Hoppas det löser sig nu när du drar om expansion. det är daxs att denna anläggning levererar som den ska!

Håller tummarna för dig.
Hehe, jo det börjar väl bli dax :).

Jag har väl inga direkt beskymmer med anläggningen längre men det gnager i mig helatiden att det går att förbättra.

Jag har faktiskt läst din tråd en del nu när den vaknade igen och fick en liten flashback som jag hade med min panna. Jag fick för mig att det var övertändning som skapade mina beskymmer som man kan lösa lite längre tillbaks i tråden men har kommit fram till att det bara var inbillning.
Mitt problem är nog luft och har nog alltid varit, fast på en lite annat sätt..

Det som stör mig att det hela bör fungera, och det fungerar i teorin, det största felet jag gjorde från början var ju att övertalas att köra med 22mm bypass, vilket visat sig vara förödiskt med 4.000 liter vatten. Det hade jag också tänkt fixa till innan vintern hoppas jag..
 
ichgary skrev:
Planen är nu att sätta exp på garagetaket så att det ska hamna ovanför tanken så att jag alltid har ett statiskt tryck på minst 0.3bar vid pumpen, frågan är då hur mycket jag bör isolera? Jag funderar på 200mm, det är ju mer än vad huset är isolerat så det borde väl räcka långt? Energiförluster blir det ju hur jag än beter mig, och kråkorna kanske blir lite gladare.
Fast jag får nog lite svalare i pannrummet :)
Kan du inte docka kärlet mot skorsten? Bygga in i låda,dra "nytta " av spillvärme från den..Vet en här hemma som har så o funkat fint i många år..(ingen frysrisk heller).
 
@ichgary Hur ofta behöver du aska ur pannan i säg januari när du eldar som mest?
 
Jadu, jag askar väl ur lite när jag känner för det och för väl inte direkt någon statistik.. Kanske efter 10-15 eldningar, dvs kanske varannan vecka när det är som värst..
 
rca1959 skrev:
@ichgary Hur ofta behöver du aska ur pannan i säg januari när du eldar som mest?
En intressant fråga, jag tittar själv på ctc v40 lamda som det påstårs att efter 300 timmar eldning bara gett ca 6 liter aska.


" HTC Desire >>> Tapatalk "
 
6 liter efter 300 timmar? Inte ens pelletseldning skapar så lite aska tror jag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.