Har en trappa där jag behöver ett räcke runt "trapphålet" så man inte ramlar ner i trappan.

Tänkte bygga räcket själv och funderar på om det kanske finns några anvisningar någonstans hur man gör.

Tror det blir bäst om jag bygger det på golvet och inte utanpå i själva "trapphålet"
 
Jag kommer att bygga ett eget skyddsräcke med fyrkantiga "pålar" i hörnen, typ 10x10cm som jag målar vita. Mellan dem så kommer jag att köra typ 2cm tjocka rundstavar av metall som jag spraymålar svarta och sedan så placerar jag stavarna med något mellanrum som känns lämpligt.

Jag har en braskamin nära trappan ner så därav går jag på metall för att minska brännbart material, men annars hade trä gått lika fint. Detta blir ett "modernare" trappräcke/skyddsräcke typ. Vill man ha mer allmoge så finns färdiga hörnstolpar o sätta och en del kör med stående spalter istället för liggande som jag kommer att välja.
 
Hur sätter du fast "pålarna" ? För jag gissar att du som jag kommer sätta dem på golvet.

Vad jag förstår så är det stående spjälor som gäller med tanke på att barnen annars kan klättra på dem. Men annars låter det som att dit kommer bli rätt snyggt. För min del får det nog bli helt i trä dock.
 
sankaboy skrev:
Hur sätter du fast "pålarna" ? För jag gissar att du som jag kommer sätta dem på golvet.

Vad jag förstår så är det stående spjälor som gäller med tanke på att barnen annars kan klättra på dem. Men annars låter det som att dit kommer bli rätt snyggt. För min del får det nog bli helt i trä dock.
Helt rätt att liggande spjäll lockar till klättring, så bra tänkt där. d^_^b

För min del kommer jag att mäta ut var på golvet stolparna ska stå och sedan göra någon slags stomme i golvet som jag trär ner pålarna på sedan. Räcket bör ju tåla lite ifall man har en vild nyårsfest och någon dansar lite för snabbt in i räcket så ska det ju klara lite vikt.

Jag har inte helt klart för mig ännu exakt hur, men jag har en idé om att fästa "innerstavar" i golvet med vinkelbeslag och skuva ner dem, sedan fräsa ur lite ur varje påle och trä pålarna ner över innerstavarna och limma dem + dra någon skruv genom pålen och in i innerstaven, kanske där en spjäle ska sitta så ser man inte skruven heller.

Alternativt fräser jag ur 4st hål en bit ner i golvet och kör ner rundstavar i trä som limmas och sedan fräser ur motsvarande en bit upp i stolparna och trär dem över rundstavarna i golvet o limmar rubbet. I och med att räcket spjälkas upp så måste man mer eller mindre ta med sig hela räcket från samtliga fästen för att ramla med det ner isf.

I ditt fall får du ju fundera på om du vill kunna ta bort räcket för att byta golv, eller om det kvittar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.