Detta är egentligen en förlängning av detta ämne men frågan är mer generell än bara den planlösningen.

Vi sätter upp ett par väggar på övervåningen på ett 1½-planshus och kommer ha öppet till nock på vissa ställen. På grund av planlösningen blir det svårt att få upp frånluftsdonen ända upp i nock.

Enklaste dragningen placerar donen cirka 1,5 meter under nock i både det som ska bli vardagsrum och det som ska bli badrum. Det går med ett par extra meter rör att få upp donet i badrumsdelen nästan ända upp i nock och frågan är om det är värt det. I vardagsrumsdelen ska det till väldigt mycket extra krångel så där ser jag inte att vi skulle kunna motivera det alls.

Så summa sumarum: hur mycket extra krångel är det värt för att få upp donen ända i nock eller i alla fall väldigt nära.

/Ola
 
varför vill du ha frånluft i vardagsrummet? Slopa det och om det behövs öppna mer på de ställen där det verkligen behövs. tex i badrumsdelen där donet kan sitta 1½ meter ner utan att äventyra nåt.
 
Anledningen är nog mest att det är planerat så enligt hustillverkaren. Antar att man skulle kunna bygga det utan don i vardagsrummet men samtidigt vore det nog bra mot värmen på sommaren att dra ut luft så högt som möjligt i vardagsrummet också?
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag antar att ni har frånluftsvärmepump eller FTX-ventilation ...

Och då borde det väl ha något slags värde att suga ut den varma luften högst upp i ryggås-delen och återvinna värmen från denna i aggregatet?

Bara lite lösa funderingar ...
 
I vårat hus var ventilationen också förlagd med att frånluftsdon på ca 2 meter, dät det är öppet till nock. så det fungerar säkert, även om det gjordes så av praktiska skäl. badrummet känns det mer motiverat att få upp det pga den högre fuktbelastningen

"varför vill du ha frånluft i vardagsrummet?"
- Jag tror man sätter ett extra frånluftsdon där ibland för att inte luftflödena i bad/kök/tvättstuga ska blir för stora då det orsakar missljud.

Mvh/Abbe
 
Det är frånluftsvärmepump i huset.

Största anledningen till don högt i vardagsrummet skulle vara att få bort den varma luften som lägger sig som ett lock på sommaren. Nu har vi installerat en luftvärmepump i samma vardagsrum så det kanske blir ett mindre problem när luften blandas bättre.

Nåja, don till vardagsrummet är enkelt att dra och det känns motiverat med den extra rördragningen för att få upp donet i vardagsrummet nästan ända upp till nock. Om ingen ventilationstekniker dyker upp här och motiverar något annat.

Tack för svar.

/O
 
Mikael_L
Varför tänker ni öht ha öppet till nock i badrummet?

Har ni inte funderat på att regla ner taket till någon mer eller mindre normal rumshöjd?
 
Mikael_L skrev:
Har ni inte funderat på att regla ner taket till någon mer eller mindre normal rumshöjd?
Abolut inte :)

Nu när möjligheten finns att få härlig takhöjd i rummen så tänker vi ta den. Jag förstår snarare inte varför man skulle vilja regla ner och förstöra rummet. Smak och bak och det där.
 
Mikael_L
Jag vet inte riktigt hur stort badrum ni har, men själv tycker jag att små rum blir väldigt konstiga tillsammans med hög takhöjd.

Jag får lite hiss-schakts-känsla.

Sen är det ju det där med husets energiprestanda också. Men här rör det väl sig om såpass liten extra volym att det inte gör någon större skillnad.
 
Förstår hur du menar. Rummet kommer vara 2x3 meter med snedtak upp till nocken på fyra meter. Tror inte det kommer kännas så hisschaktigt men det får vi se när det är delvis på plats. Väldigt lätt att regla ner till normal höjd innan badrummet byggs klart.

[edit] Rummet är större än 2x3 meter. Det är delen med full höjd som kommer bli ungefär 2x3 meter, litet drygt, men sedan är rummet minst lika stort till med lägre takhöjd (snedtak ställer till en del...) så rumsvolymen blir nog rätt bra.

Lär komma bilder när vi kommit litet längre.
 
Redigerat:
OlaF skrev:
Nåja, don till vardagsrummet är enkelt att dra och det känns motiverat med den extra rördragningen för att få upp donet i vardagsrummet nästan ända upp till nock. Om ingen ventilationstekniker dyker upp här och motiverar något annat.

Tack för svar.

/O
Du fick svar av en, men vill du ha två svar så instämmer jag i Exergs svar. :D
 
Tack för svar alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.