I botten på allt finns -
- dels ett fastighetsregister och
- dels ett adressregister.

Namn i förstnämnda register är en sak för lantmätarn. Sistnämnda hanterar respektive kommun. Kommunen har dessutom monopol på att namnge fastigheter (kvarter) inom detaljplanelagt område. Utanför detaljplan är det (som regel för länge sedan vedertagna) "traktnamn" som styr namnet på nybildade avstyckade fastigheter.

Man kan givetvis sätta upp en skylt på brevlådan med i stort sett vilket namn som helst. Har man en schysst brevbärare bär han eller hon ut post med samma adress. I annat fall får man hämta ut posten i "Tomteboda" (hur nu posten lyckades fixa DET namnet ... )

Att få in ett nyuppfunnet namn i det formella adressregistret är svårt nog. Att döpa om tomten i fastighetsregistret är säkert mer än omöjligt.

Man kan bli sur på krånglet. Men samtidigt finns ett allvarsamt skäl: Det är ju bra om brandkåren vet i exakt VILKET "Pluttebo Hill" det råkar brinna.
 
Vårt hus ar ju en fastighetsbeteckning, som för övrigt är samma som den vi styckade av tomten ifrån, men tanken är ju att man ska ge sitt hus ett eget namn....

Det har alla andra gjort som har eget hus i området (som inte är stadsplanerat). Alla deras hus har en egen beteckning som är som vår, typ Gårdsnamn 3:2 (alla är avtyckade från samma gård) men de har även ett eget namn som funnits med från den som byggde huset.

Det jag har hört är att det inte är några problem så länge som samma namn inte finns inom samma område.. (inte ens kommun, allstå)

Stämmer inte det?
 
Tack för alla svar! Roligt att läsa om andras husnamn, kom gärna med fler! :D

Jag hade inte alls tänkt så långt att man skulle namnge sitt hus "officiellt"... Det är förstås det ultimata, men antagligen mycket svårt om man inte bor i rätt kommun eller kanske ett mer glesbyggt område(?).

Att de skulle döpa själva gatan (med 15 tomter) till Himmelriket kanske inte är så långsökt i alla fall, vi får väl se vad de kommer fram till! :D Vad vi sedan ska döpa vårt hus till återstår att se, men det blir nog bara ett inofficiellt namn som vi sätter "på brevlådan".

Mvh lbg
 
Vi vill höra slutreslultatet sen. :)
 
Vårt hus ska nog heta Skrytbygget!
 
Och varför "Skrytbygget", om man får ställa en (kanske dum?) fråga? :) Motiveringarna är de roligaste att höra! ;) :D
 
"Skrytbygget" var förstås mest på skämt, men i och för sig ibland är det bättre att förekomma än att förekommas.
 
Vårt fritidshus kommer att få heta Nytorpet.
Vart gamla hus (nu nedbränd) hette Rachn. (därav mitt användarnamn).
Ny huset är ett "nytorpet" från Skidstahus. Så vi gör det enkelt för oss.
Huset är nytt och det blir vårt lilla torp.

Tycker det är ganska trevligt med ett namn på huset. Tidigare brukade vi säga "Skall vi dra till Ranchn?". Så nu blir det "Skall vi vara i Nytorpet till helgen?"


;)
 
Eftersom marken vi byggt på är gammal havsbotten (sand) har vi när vi grävt hittat mängder av stora vita snäckskal, därför blev det Sandsnäckevillan :D
 
Hej alla husbyggare.

Har funderat oxå på det här med namn. Vi har köpt en gammal tomt som det en gång i tiden låg en affär på. Och handlaren som huserade där då kallades för snirpan, så jag kallar vårt hus för det. Men min fru gillar det inte... ;D

//Benny
 
Plötsligt minns jag från min barndoms grannskap en byggmästare som döpte sin påkostade villa efter makan ("villa + kvinnonamn" ).  Snabbt lärde sig hela stan att kalla kåken så.

Problemet var bara att makarna separerade. vilket var MYCKET ovanligt på 1960-talet.  Och som om inte detta varit illa nog;  inom kort flyttade en ny fru in i huset.  Mycket riktigt:  Hon hette något helt annat!!!   :'(

Av detta lär man sig att man ska vara lika försiktig med att döpa sitt hus som när man tatuerar sig.
 
Vårt hus kallas Stenkullen, ett gammalt hus som ligger på en riktigt stor ås/kulle så namnet är väl inte helt obefogat.  ;)

Vi är i fullfärd att renovera, rum för rum, har inte kommit till utsidan ännu då tiden inte har funnits. Nu när vi snart skall sätta in orginaldörren från 1890 (dubbeldörr) så funderar jag på hur man kan få till det på utsidan, hyr skall karmen se ut? Vill ju ha en snygg inramning av dörren och dessutom kanske skriva husnamnet ovanför dörren...hmmm. Ja, bara lösa funderingar, man måste ju lura rätt mycket innan man skrider till verket! Är det nån som har sitt husnamn på huset och hur ser det då ut? Skylt på huskroppen el något annan variant? Skickar med en inspirationslänk på väldigt vackra dörrar!
www.snickargladje.se/bild_dorrar.htm

mvh // Marie​
 
bjorlevik: Är det nån som har sitt husnamn på huset och hur ser det då ut? Skylt på huskroppen el något annan variant?

svar: Det beror på den lokala traditionen. Namn på fasaden eller porten hör till villastaden. Ute på landet placerar man nog hellre ställets namn på grinden, grindstolpen eller brevlådan.

Troligen beror det på skyltens funktion. Den som letar efter ett visst ställe i stan ser villornas namn och nummer från gatan, även om de sitter på själva huset. Ute på landet vill en tillfällig besökare direkt från stora vägen se vad stället heter.
 
Jag fick veta ganska omgående att jag flyttat in i "Parken". Fast jag har aldrig använt den "adressen". Lite synd kanske. Man kanske ska ta och kolla med posten om man kan börja använda det namnet.
 
Hemmakatten
Hela Sverige håller på att rationaliseras vad gäller gatuadresser. Alla, och då menas alla adresser skall ha en gatuadress, typ Storgatan 18. Detta är enprocess som håller på att genomföras under de närmaste åren i hela Sverige. Det betyder att alla adresser som Lyckotorpet, Storgården, Solvändan kommer att omvandlas till gatuadresser med nummer. Anledningen är precis som tidigare inlägg angivit att det skall bli lättare för brandkår, ambulans, post och polis att finna aktuell adress. Om man nu ändå vill kalla sitt hus för Villa Solgläntan går det naturligtvis bra att infoga det efter gatuadressen. Men det kommer inte att bli någon officiell adress och frågan är om någon kommer att bry sig om att använda det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.