Ett annat tips är att om man ser ett hus med en färg man tycker om, knacka på och fråga vilken färg det är(och hoppas på att dom vet det...). Det tänker vi göra ;D
Färgen är för övrigt i en ljusbeige ton med vita knutar/foder/dörrar och till det blir det tegelröda takpannor.
 
Finns det verkligen inget dataprogram hos färghandlarna där man kan byta färg på fasaden?? Det blir ju hopplöst annars. Det finns ju 100-tals kompinationer med fasad, fönsterfoder, spröjs osv. Vem tusan har tid och åka runt i hela SVerige och kolla in färger?
 
Problemet är att den färnyansen som du ser på skärmen är aldrig samma som i verkligheten.

Tyvärr den enda metod som finns är måla en ganska stor bit med den färg man tror mest på och testa utomhus eller innomhus beroende på var man tänker använda färgen :-/

Vi målade vår husmodell med en gul färg som såg jätte bra ut i butiken. Det var sommar och vi målade det utomhus. Det såg jätte finnt ut precis efter.
När färgen hade torkat, såg helt annorlunda ut. Huset lyste citrongul !


 
HEJ!
Katrin, det låter som en fin och lite annorlunda färgsättning på er fasad. Såg ett liknande hus förra veckan, det var tjusigt! :D

Till dig som tyckte att vi skulle välja de billigaste tapeterna, vill jag bara hälsa attt vi inte fått info om några prisklasser. Utan att vi får välja på hela sortimentet som erbjuds hos vår leverantör. Det blir för oss ingen prisskillnad. (antagligen för att vi säkert redan betalar för de dyrare alternativen egentligen)

Vi har också andra planer än att tapetsera om efter några få år. Bygga garage, få iordning tomten mm.
Vi tycker att det är jätte roligt att planera inredningen, Vi vet hur vi vill ha det, och har möjligheten att få det direkt, genom att vi har så mycket tapeter att välja på. Det är jätte kul! ;)

/ MVH Sabina
 
:) Jag måste bara få styrka det sandfaerhus skriver om billiga tapeter... Det ÄR en bra idé, hörnen ser ut som små korvar redan efter kort tid, och det är inte så att man står ut i 10-15 år till, får ni inte stryka tapeterna hos leverantören och leta själva?? Det gjorde vi och he he det är jag glad för :D
 
Måste göra ett kort inlägg och promota gröna hus. Vår granne har ett underbart vackert färgsatt hus som går i grönt och beige, ljusa varma färger. Passar alldeles utmärkt mot gräsmattan och nu under vintern känns det välkomnande.
Om inte grannen hunnit före skulle jag ha använt mig av samma färger. Om någon i Stockholmsområdet är intresserade kan ni få adressen genom att skicka ett meddelande till mig. En annan granne har ett sandbeige hus med vita detaljer, det är också fint och passar under alla årstider.

För övrigt håller jag med om att det är ruskigt svårt att hitta en färg som man gillar. Vi är de sista som bygger i vårat område och vill inte ha samma färg som våra grannar, vilket gör saken lite svårare.
Jag har dock Illustrator (ritprogram) på min dator så jag har ritat upp huset och vid tillfälle kollar olika färgkombinationer. Gör saken mycket lättare och även om det inte är exakt samma färger som man köper så kan man jämföra färgprover mot skärmen innan man provmålar.
Tacklas just nu med om man skall ha vita fönster eller med färg. Färg är ju snyggt men ytterligare en kostnad till det svällande kontot...

Lycka till alla,

Anna
 
Jag vet inte om detta har direkt med saken att göra, men ni som ska måla ett Älvsbyhus, kan gå in på denna sida (nedan) för att veta hur mycket färg det går åt.
http://www.bohlins-bmm.se/start.htm

/C 8)
 
Tack för tipset :D
 
Ett tips:

Mio, ja just det - möbelfirman, har tagit fram fyra stycken färgkartor tillsammans med Nordsjöfärg. Åk till Mio, hämta färgkartan och se färgerna målade på väggarna i varuhuset.

Här kan man snabbt och enkelt hålla sig inom en färgskala och få ett proffsigt färgsatt hus. Tyvärr finns där inga NCS nummer och färg för fasadmålning saknas - men det blandar din färghandlare till.

Glöm heller inte att ta hänsyn till vart huset skall stå. Vårt hus står i en bok-/ek-backe så vi landar i Jord-skalan med MioPistage(Grönt) + MioVanilj(Vitt).

/MK
 
Äntligen ;D
Nu har vi bestämt oss..
Svart valmat tak med kinavipp och den ljusgröna färgen på fasaden, med vita knutar och fönsterfoder.

Efter ett besök i ett område byggt av Modulent med massa olika färger att titta på så tyckte min man också att det var bättre .(..efter lång övervägan..) med den ljusgröna färgen !

Skönt, ett val mindre att brottas med.. ;)

Nu kan vi börja njuta i fantasin hur vårt ljusgröna hus står i backen med en vacker rosenträdgård som doftar ljuvligt... ;D

/ Sabina
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag har den boken här bredvid mig! Den verkar bra, men jag kan återkomma med en riktig recension i morgon.
Vad blev det ???

Ska vi köpa boken eller inte? ;D
 
Tycker du att man ska köpa den?

Vad kostar boken och var kan man köpa den?
 
Tack för info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.