Vad jag menar är precis vad jag skriver, du kan inte ha hur högt väggliv som helt, har du tillräckligt högt så blir det ju ett 2-planshus och denna gräns har Boverket satt till 70cm, finns inga undantag (förrutom takkupor).

Kolla igenom Boverkets "Boken om lov, tillsyn och kontroll" där står det beskrivet hur du mäter dessa 70 cm.
 
Ok, det betyder alltså att 1 1/2 plan bara är en tekninsk term?
 
japp
 
Mikael_L
Teknisk och teknisk ... Det bara kallas så...
Ungefär som nyckelfärdigt . ;)

Men OK då, 1 1/2 plan är gängse benämning på ett 1 planshus med inredd vind.
(Där enplan med inredd vind är en korrekt benämning enlig lagar och detaljplaner)

1 3/4 plan är gängse benämning på 1-plans-hus med förhöjt väggliv.
Ofta är vägglivet för högt för att kallas 1-plans-hus, och huset är därmed att anses som ett 2-plans enligt lagstiftaren och den som skrivit ihop detaljplanen.

Men vad 1 1/2 plans-hus och 1 3/4 plans hus egentligen betyder går ju inte att säga säkert då det saknas en riktig definition.
 
Tur att man bara bygger med loft då...:D
 
Min "inredda vind" är 11*8,8m, 4,7m i nockhöjd samt med två "takkupor" som är 3m breda invändigt och går ända ut till vägglivet... mao något större än den förra vinden som man fick gå dubbelvikt i ;)
 
Redigerat:
Lyfter tråd...

Kan någon vänlig själ hjälpa oss?
Vi har liknande krev som trådskaparen dock ställer nockhöjden till bekymmer.
Här är bestämmelserna för vår tomt enligt nya detaljplanen:

- Max byggyta 125 m2
- Max taklutning 27 grader
- Max nockhöjd 5,5 meter
- Inredd vind får byggas
- Max 70cm förhöjt väggliv

Vad kan man få till för hus?
Kan man få till ett hyfsat loft?
Vi vill lägga krutet på första våningen, med tre sovrum, en WC med dusch/bad och en mini-WC.
 
Mikael_L
De där måtten ger i princip bara möjlighet till enplanshus.
Så leta efter och bygg ett enplanshus, sen kan det inredas ett litet sovloft, eller arbetsplatsloft på vinden, som med nöd och näppe har ståhöjd precis mitt under nocken.
Boytan bli max lite över 100m2. Så det blir små sovrum och litet v-rum. Ni ska kanske överväga att anlita en arkitekt, som kan trolla fram lite mer yta än vad husleverantörernas standardhus brukar lyckas med.


Står det inget om byggnadshöjd i planen?
Jag funderar på om planen då tillåter ett pulpettak-hus med 5,5 meter vägghöjd på ena sidan och drygt 3 meter på andra sidan, detta kan isåfall erbjuda en möjlighet till lite bättre övervåning.
Och då blir arkitektritat ett måste (eller att ni ritar själva).
Här är jag osäker, men någon annan kan kanske reglerna lite bättre. Ricken kanske? :)
 
Kanske källarvåning?
 
Sanrog skrev:
Lyfter tråd...

Kan någon vänlig själ hjälpa oss?
Vi har liknande krev som trådskaparen dock ställer nockhöjden till bekymmer.
Här är bestämmelserna för vår tomt enligt nya detaljplanen:

- Max byggyta 125 m2
- Max taklutning 27 grader
- Max nockhöjd 5,5 meter
- Inredd vind får byggas
- Max 70cm förhöjt väggliv

Vad kan man få till för hus?
Kan man få till ett hyfsat loft?
Vi vill lägga krutet på första våningen, med tre sovrum, en WC med dusch/bad och en mini-WC.
Något sådant här kan gå att få ihop....
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/146209-ombyggnad-av-sommarstuga.html
 
Mikael_L skrev:
De där måtten ger i princip bara möjlighet till enplanshus.
Så leta efter och bygg ett enplanshus, sen kan det inredas ett litet sovloft, eller arbetsplatsloft på vinden, som med nöd och näppe har ståhöjd precis mitt under nocken.
Boytan bli max lite över 100m2. Så det blir små sovrum och litet v-rum. Ni ska kanske överväga att anlita en arkitekt, som kan trolla fram lite mer yta än vad husleverantörernas standardhus brukar lyckas med.


Står det inget om byggnadshöjd i planen?
Jag funderar på om planen då tillåter ett pulpettak-hus med 5,5 meter vägghöjd på ena sidan och drygt 3 meter på andra sidan, detta kan isåfall erbjuda en möjlighet till lite bättre övervåning.
Och då blir arkitektritat ett måste (eller att ni ritar själva).
Här är jag osäker, men någon annan kan kanske reglerna lite bättre. Ricken kanske? :)
Hej, och tack för svaren.

Man vill väl bygga loftet från start istället för att bygga om senare, men gissar att det ändå gör bygget avsevärt dyrare i.o.m behov av limträbalkar m.m.

Tanken med loftet är att ha en gästsäng samt arbetsplats där.
Sen är det ju inte fel med ett räcke som man kan stå vid och titta ner i vardagsrummet samt ut över sjön.

Det står inget om byggnadshöjd eller taktyp i byggnadsplanen vad jag sett. Endast byggyta, lutning och nockhöjd.
 
billy_baver skrev:
Kanske källarvåning?
Det får vi bygga, men vad kostar det extra jämfört med ett enplans t.ex.?
 
Kostnad för källarplan beror förstås på markförhållandena. I princip kostar 75 kvm bottenplan plus lika stor källare (med full bostadsstandard) obetydligt mindre än 150 kvm enplansvilla på gjuten platta. Är tomten kuperad kan souterrainvåning passa som hand i handske.

Om planen inget har att invända mot tvåplanshus kan också detta vara en lösning. Isåfall en byggnad med mycket flackt tak.
 
I princip något sådant -
 
  • lasseponken01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
I princip något sådant -
Hej

Tack för skissen. Jag nappar på idén, men sambon vill absolut ha sadeltak säger hon :)

Sen vill vi helst ha så mkt som möjligt i ett plan, och vi har ritat några fina enplanshus med tre sovrum och två wc. Ska man ha källarvån så ska det vara under ett sånt hus isåfall och då blir ju grunden c:a 125m2.

Hur mäts nockhöjden på ett sluttningshus? Tomten faller c:a 3 meter på 50 meter, enligt tomtkartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.