D
Har en armatur i badrummet med 2st G23 lysrör på 9W var. Nu har de börjat blinka (eller i alla fall det ena). Men tar jag bort det ena röret så tänder inte det andra alls. Är det normalt?

Sedan åkte jag till Biltema och köpte 2 nya rör men när jag sätter in något (eller båda) av dem, så tänder det inte heller.

Är Biltema-rören kassa och kommer det funka bättre om jag skaffar Osram-rör?
 
Kan vara drosseln som är på väg att lägga av också. Men det är märkligt att rören påverkar varandra, för det borde vara en drossel till varje rör? Möjligtvis om det finns en variant av seriekoppling som det finns till vanliga lysrör, men det har jag aldrig sett till dessa.
Eller så är det helt enkelt glappkontakt någonstans.
 
D
Jag kollade faktiskt kopplingen och allt verkade faktiskt seriekopplat (lysrör till reaktor till lysrör). Jag förstår inte riktigt hur det fungerar.
 
  • armatur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lysrör på samma reaktor är rätt vanligt på lysrör från kanske 20W och nedåt (i 220-240V-länder, för 100-120V så lär man inte ha mer än kanske 10W per rör om de ska seriekopplas, skulle jag tro).

En gammal järnklump-reaktor ger väl i princip aldrig upp, speciellt inte på det sättet?
 
Finns det spänning fram och det inte är fel på ljuskällorna så finns det inte så mycket mer kvar än drosseln som det kan vara fel på. Bortsett från glappkontakt då, som redan nämnts.
Hur tänder du armaturen? Med rörelsevakt eller vanllig strömbrytare?

//Patrik
 
D
Jag tänder med vanlig strömbrytare. När jag monterar in de gamla rören så blinkar det. Med de nya biltema-rören tänder det aldrig. Är det ide att prova Osram kvalitetsrör? Kan det vara något problem med biltema-rören som gör att de inte trivs i denna armatur?
 
På lappen står det max 2 x 9W 230V, borde det inte vara ~115V-rör när de seriekopplas?!

Var bara en fundering, har väldigt liten koll på lysrör osv..
 
har dålig koll på sådana, men finns det ngn. glimtändare också? kanske den som behöver bytas.
 
D
Nu har jag köpt ett par Osram-rör och det fungerade utan problem i armaturen. Provade Biltema 9W-rören i en skrivbordslampa som är gjord för ett singel 11W -rör och där fungerade de. Så det verkar vara något med Biltema-rören som gör att de inte klarar av att tända i den typ av seriekoppling som finns i badrums-armaturen.
 
Blev tvungen att leta fram en drossel för att kolla, och på den står det 5, 7, 9 & 11W singeldrift och 5 & 7 W seriedrift. Så slutsatsen är väl att Biltemas rör håller nog inte riktigt samma klass som Osrams. Och för info: tändaren sitter i röret.
 
Tändaren har kanske för hög triggspänning på Biltemarören?
Är de märkta med spänning?
 
Verkar helt klart vara en klassiskt Biltema-armatur på 115V. :(
 
D
Biltema-rören är märkta med 240V. Osram-rören är inte märkta med någon spänning (på kartongen i alla fall, orkar inte montera isär armaturen för att kolla på rören).

Johan Gunverth skrev:
Verkar helt klart vara en klassiskt Biltema-armatur på 115V. :(
Vad menar du? Armaturen är inte från Biltema, vad jag minns. Tror inte ens Biltema fanns i stan på den tiden.
 
Aha, det kan ju faktiskt vara så att Biltemarören då specifikt inte är gjorda för seriekoppling, medan Osramrören är universalrör. Intressant.

Om du inte har nån som helst användning för Biltemarören så kan du ju prova att ta isär plastdelen på dels de gamla trasiga rören och dels biltemarören och se om du kan flytta över de gamla rörens glimtäntare. Antagligen inte värt besväret, och farligt med tanke på risken att krossa rören (och släppa ut kvicksilver och annat elände).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.