Funderar på att installera bergvärme i ett äldre hus (byggt -75). Vad handlar det om för kostnader på ett ungefär???
Med borrning plus all annan installering...
 
Beror ju mycket på hur effektbehovet ser ut för just ditt hus, det räknar firman ut åt dig, ta in flera olika förslag. Var kritisk, ibland underdimensionerar vissa instalatörer sin offert för att den skall se billigare ut.

Vi installerade i somras. Vårt hus är på ca 220kvm boyta, 95 kvm källare, som bara delvis är uppvärmd. Hus från 30 talet med stora brister i isoleringen.

Vi förbrukade förra året ca 48 000kwh.

Vi installerade en Thermia på 12kw, 220m borrhål. Det skulle räckt med 200, men jag beställde 20m extra som en säkerhetsåtgärd om hålet skulle visa sig vara "dåligt".

Det kostade drygt 150 000 efter ROT. Vid bergvärmeinstallation shablonberäknas ROT så att 30% av totalkostnaden anses vara arbetskostnad.

Vi räknar på en payoff tid på 4-5 år beroende på hur elpriset utvecklar sig. Egentligen är payofftiden bättre för vi skulle under alla omständigheter ha fått byta elpannan inom en snar framtid. Så rättvist sett bör jag bara räkna payoff tiden på det som bergvärmen kostar utöver ett vanligt pannbyte.

I min kostnad ingår inte kostnad för radiatorinstallation. Vi hade från början direkverkande el i nästan hela huset. Det var takvärme från mitten av 70- talet. Men det fanns också en liten elpanna som drev radiatorer i källaren och 1 enda radiator i vardagsrummet.

Vi har succesivt konverterat huset till vattenburet under renoveringen, hängt på de nya radiatorerna på den bef. elpannan, som underligt nog orkat driva hela huset till slut. I våras blev vi klara med konverteringen så det var dags att välja värmekälla. Jag håller precis nu på med att installera den sista vattenradiatorn i vardagsrummet, där fanns dels en elradiator och en vattenradiator. Har precis dragit rör i väggen från den befintliga.

Om du har vattenburet idag så kan det vara så att du bör byta alla eller en del av dina befintliga radiatorer om de är "klena". Värmepumpar ger bättre verkningsgrad om de inte behöver skicka ut alltför varmt vatten till radiatorerna, om man då har radiatorer med bra värmeavgivningsförmåga (ex. dubbel paneler med konvektorplåtar, istället för enkla radiatorer), så kan pumpen jobba med svalare vatten.

Det handlar i så fall troligen om ganska lite arbete, varje radiator kostar 1500 - 2000 om du handlar på rinkabyror.se (inklusive kopplingsmaterial, och ventiler).

Nu återstår det att se hur det fungerar i vinter.
 
Redigerat:
Satte in bergvärme i sommras. Gjorde åt ca: 5-6 pall pellets per år innan.
Borrade 160m och satte in en Thermia 8Kw's pump (Diplomat optimum).

Summa med alltihop 140.000. Varav ca 30.000 för att jag hade nästan 40 meter ner till berg.
Ursprungliga offerten var på runt 110.000 någonting.

Absolut bästa investering jag gjort.
 
Intressanta svar! Ja, i huset som det handlar om är det direktverkande el i hela huset, med gamla element från 1975 då huset byggdes. Huset består av ett plan + källare som i dagsläget är oinredd MEN tanken är att vid ett eventuellt övertagande av huset inreda denna källare.

Helst av allt skulle jag ju vilja ha golvvärme i hela huset, men eftersom plattan är oisolerad nedåt, så har jag förstått att detta blir aldeles för mycket (vad gäller både jobb och pengar).
Så tanken just nu är väl att satsa på vattenburna element i källaren och vattenburen golvvärme på övervåningen.

Vad tror ni??

Mvh// Elias07
 
Jag fick bergvärme, IVT HE C9 9kw, en extra knäpptank på 300L, 190 meter borr djup (6 meter till berg). + lite rördragning, flyttade bla vattenmätare mm. Tror det gick på 97000 efter rot.
 
Snabbkalkyl!

Räkna med ca 100 - 120 000kr / våningsplan i konvertering. ( baserat på ca: 114 - 125 kvm / våningsplan )
Sen c: 140 000 - 160 000 efter ROT på Värmepumps installationen. ( ca: 6 - 9 kW VP)
 
Ni som konverterat till bergvärme - vad drar det sedan i el? Jag tänker mig att de som sätter in bergvärme har en förbrukning på 40-50 MWh per år, men hur många kWh el drar värmen sedan?

/Anders
 
Installerade ytjordvärme med ordentlig storlek på pump i fjol, samt konverterade huset med lågtempradiatorer. Första året (som varit ovanligt kallt) har dragit knappt 7400 kWh för uppvärmning och tappvarmvatten. Detta i ett hus från 1800-talet 140 m2 tveksam isolering i Norrbotten. Till detta kommer ca 40 m2 fullt uppvärmd biyta samt att 20 m kulvert sköter värmetransporten. Innan installation utgjorde värme + vv ca 25 000 kWh. Totalkostnad 180' minus ROT och konverteringsbidrag, totalt ca 150
 
134 kvm soutteräng 1947. Helkonvertering 9 radiatorer, IVT 6 kW, 140 m hål. 170 000:- efter ROT.

Har precis dragit igång det hela så jag har inga siffror på besparing ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.