Har funderingar på att skaffa en luft/luftvärrmepump till min stuga. Men jag är lite osäker på hur man kan reglera temperaturen på pumpen. Idag finns ett antal elradiatorer som jag manuellt skruvar ner när vi inte är i stugan. Nu kanske jag tänker fel men så här skulle jag vilja ha det. Någon form av dygnsautomatik till värmepumpen så att jag kan ställa ner temperaturen till typ 16-18 grader när vi inte är i stugan och vid ett förinställt klockslag återgår pumpen till normaltemperatur. Jag pratade senast idag med en installatör om denna funktion men han tittade konstigt på mig som om jag var den förste som efterfrågat denna funktion. Istället fanns det en modul för ett antal tusenlappar till vilken man kunde ringa för att på såvis fjärrstyra pumpen. Låter lite osäkert i mina öron med tanken på den bristfälliga mobiltäckning som finns.
 
Jag har två L/L värmepumpar, olika märken, och blir alltid förvånad hur rudimentär timerinställningarna på fjärrkontrollerna är. Verkar vara så på de flesta övriga också. Man kan sätta en engångstimer att slå på/av vid viss tidpunkt på dygnet, men det är allt. Proceduren måste upprepas manuellt varje dygn. Även om det finns de som säger att sänkningar av temperaturen är slöseri så kan man tycka att det inte borde vara speciellt svårt att implementera i fjärren till ringa kostnad.
 
Sätt en vanlig timer på elanslutningen så har du din dygnsautomatik, de flesta värmepumpar återgår till samma inställning de hade innan strömmen bröts så den kommer starta om automatiskt.
 
Har ganska nyligen installerat en luftvärmepump i vårt fritidshus, ställer ner den till 18 grader när vi lämnar, sen ställer jag upp den på 22 när vi kommer dit. Går förvånansvärt fort att komma upp i temperatur. Finns dessutom en "High-power" funktion om man har bråttom. men jag håller med om att det hade varit käckt med en vecko-timer.
Jag tror det har att göra med att luftvärmepumpar ses som enbart komplement-värme, inte som självständig värmekälla...med det sysnsättet blir det ju onödigt att ha veckoprogram på pumparna. Men med dagens välisolerade hus funkar det ju utmärkt med bara luftvärmepump, iallafall för oss:)
 
Det står uttryckligen i manualerna till L/L värmepumpar att man inte ska slå av el-matningen, så ideen att sätta en timer är inte alls bra. Du kan förstöra värmepumen i förtid om du skulle göra så.
Jag har en Daikin hemma, den har dygnsautomatik men jag använder den inte, däremot så har den ett "full effekt" läge vilket är bra då man går upp på morgonen. Det blir varmt på några minuter. Full effekt läget slår tillbaka till termostat-läge efter ca 15 minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.