tror jag provar mig fram sakta och säkert,,

i värsta fall kommer väl vattnet rinna ut genom avluftningen på centralen om trycket blir för stort?
 
Hmmm? Har jag förstått allt rätt nu? Du har problem med för varma element och tänker lösa detta genom att höja trycket i systemet?
 
hehe.
a jag vet inte vad jag håller på med.
har verkligen noll koll

men jag ska testa tipset jag fick tidigare i tråden.
 
Hene skrev:
Hmm. Jag har fått rådet att ha 2 bar i ett 2 våningshus med centralen på bottenvåningen (det högsta elementet sitter bara cirka 2,5 meter över centralen).
2 bar är onödigt högt i ditt fall. Teoretiskt skulle 0,25 bar räcka, men jag skulle lägga mig på 0,7-1,0
 
KenZoo skrev:
Har ett problem här hemma med radiatorerna.

Det finns 5 lägen på termostaten.
Läge 1,2,3 händer inget. alltså kalla element
Läge 4,5 maxvärme ,kan steka ägg på,,,

varför kan jag inte ställa in på 1,2,3 ??

Jag har fjärrvärme [bild]

Tacksam för svar.
Troligtvis ligger läge 1-3 under rumstemperaturen då stängs radiatorn. Har man fungerande termostater ska man inte tänka på hur varm radiatorn är i första hand utan hur varmt det är i rummet.
När du säger att det går ut 50 grader, hur varmt är det utomhus då?
 
ute tempen är då ca 10 - 13c...
 
Har du någon utomhusgivare ? Den ska styra radiatorvattentemperaturen från fjärrvärmeväxlaren enligt vissa förbestämda kurvor. Om du har 50gr ut då det är relativt varmt ute så är det nog något fel på regleringen i fj-värmeväxlaren. 50 gr behövs väl sällan ens de kallaste vinternätterna. Trycket i systemet påverkar nog inte regleringen alls. Det är väl mest till för att vattnet ska nå upp till de högst belägna radiatorna samt för att cirk-pumpen ej ska kavitera.
Jag skulle leta fram en manual för fj-växlaren (ex google), det kan ju vara någon "ratt" el "knapp" som justerar värmekurvan som står fel.
 
Japp, och för att kunna ställa in kurvan korrekt bör alla termostater vara helt öppna under injusteringen.
 
largab skrev:
Jag skulle leta fram en manual för fj-växlaren (ex google), det kan ju vara någon "ratt" el "knapp" som justerar värmekurvan som står fel.
Precis, regulatorn är i den svarta plastlådan som syns uppe till höger på bilden. Parallellförskjutningen görs med det övre vredet som syns, medan kurvlutningen ställs in på en "skruv" bakom luckan till vänster.
 
Är det denna ?

 
KenZoo skrev:
Är det denna ?
Ja, precis. Parallellförskjutningen syns delvis längst uppe i högra hörnet på bilden. Kurvlutningen är den högra av de två små vreden, alltså den där pricken nu visar på 0,2. Detta är rätt märkligt, eftersom det motsvarar en väldigt flack lutning.
Kan du räkna hur många gånger i rad den röda lysdioden slocknar (innan den lyser en stund och sedan slocknar några gånger i rad igen)?
Kan du vrida det nedre vredet till höger (som nu pekar på "sol" till handläget (ett snäpp moturs) och räkna hur många gånger i rad lysdioden slocknar då (och sedan vrida tillbaka till sol igen)?
 
Avbrott på utegivaren kanske ?!
men mulpac verkar kunna denna central...
 
jag tittar närmare efter jobbet.
( jobbar kväll )
 
KenZoo skrev:
ute tempen är då ca 10 - 13c...
Då är 50 grader för tok för högt, om inte ditt hus är extremt dåligt isolerat. Jag tror något är fel. Kan vara reglermotorn, utegivare eller framledningsgivare som har pajat. Gör testet som mulpac skriver.
 
Hallå igen,, nu är jag tillbaka från jobbet..

Jag sprang ner direkt i pannrummet och filmade den där lampan som blinkar,,, så här har ni filmen,,,

http://www.youtube.com/watch?v=95oST-B-YKM

Sen så märkte jag att trycket har sjunkit efter att jag igår höjde till precis under 1 bar.
och värmen till radiatorer visar nu 80 grader :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.