Hej,

Ska bygga en låg hylla / TV-bänk enligt bifogad skiss. Första möbelbygget någonsin! Är av naturen lite av en perfektionist med följden att jag har en tendens att fundera lite väl länge innan jag kommer igång. Kanske borde man specialdesigna den ännu mer när man nu har chansen men jag tror denna design räcker för mig och nu måste jag komma igång.

TV_bank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har lite funderingar som ngn kanske kan hjälpa mig med:

- blir det bra att bygga med mdf (jag tror inte hyllplanen kommer vara belastade med så tunga saker)?
- hur får man snygga, släta snittytor (tänkte låta brädgår'n kapa skivan) som man sedan kan måla?
- hur fäster man hyllplanen på snyggaste och bästa sätt? Jag har en handöverfräs som jag tänkte kexa med (aldrig gjort förut), fixar man det utan att vara slöjdlärare?
- TV-bänken ska stå mot ett hörn och jag misstänker att hörnet mellan väggarna inte är helt räta utan diffar ngn grad. Hur mäter man vinklar i så stort format? Är det för stor diff så får jag väl be brädgår'n snedsåga.
- har ej bestämt mig för om jag ska ha bakstycke (för att dölja kablar), hur får jag till ett sånt?

Tacksam för all input på detta!

//A
 
AndreasBe skrev:
Jag har lite funderingar som ngn kanske kan hjälpa mig med:

- blir det bra att bygga med mdf (jag tror inte hyllplanen kommer vara belastade med så tunga saker)?
- hur får man snygga, släta snittytor (tänkte låta brädgår'n kapa skivan) som man sedan kan måla?
- hur fäster man hyllplanen på snyggaste och bästa sätt? Jag har en handöverfräs som jag tänkte kexa med (aldrig gjort förut), fixar man det utan att vara slöjdlärare?
- TV-bänken ska stå mot ett hörn och jag misstänker att hörnet mellan väggarna inte är helt räta utan diffar ngn grad. Hur mäter man vinklar i så stort format? Är det för stor diff så får jag väl be brädgår'n snedsåga.
- har ej bestämt mig för om jag ska ha bakstycke (för att dölja kablar), hur får jag till ett sånt?

Tacksam för all input på detta!

//A
MDF duger bra. Men istället för att ha alla vertikala skarvar att gå igenom upptill och nedtill skulle det bli färre skarvar och bättre hållfasthet om de översta och understa horisontella planen var genomgående så långt som möjligt.

Snittytan kan slipas efter att den sågats, så blir den snygg nog. För att bli snyggt målad, så sätt igen den med något innan målandet. Finns många trådar om det.

Att kexa ger inte så mycket hållfasthet. Men genom att ha understa och översta horisontella planen genomgående på en längre sträcka behöver du mindre hållfasthet i fästpunkterna. Din konstruktion är bra (perfekt) för att sätta ihop saker lätt utan att få fel avstånd. Men om du sågar till en skiva att ha som avståndsmall mellan hyllorna så kan du relativt lätt få avstånden rätt även med längre horisontella plan. Du behöver dock två kexstål, ett från sidan, samt en notfräs när du fräser uppifrån.

De flesta hörn hemma är lite sneda. De flesta möbler man köper färdiga är raka och vinkelräta. Det brukar bli ok. Ta reda på vinkeln först så du vet om du kan acceptera den, och gör möbeln i räta vinklar om det är ok. Mät avstånden med tumstock eller måttband (sida, sida, och längd mellan sidornas ändar). Sedan kan du räkna ut vinkeln. Lättare är förstås att lägga något vinkelrätt där och se hur det kommer att se ut.

Bakstycke gör du lättast genom att låta de horisontella planen gå ut längre bakåt än de vertikala, och sedan sätta det mot de vertikala. Gör du dessutom bakstycket lite lägre än hela höjden får du en glipa och ett utrymme bakom för kablar, som inte syns.

--- Mats ---
 
Skulle vilja föreslå att du delar upp möbeln i två eller tre mindre enheter annars kommer du inte att orka lyfta den. MDF är TUNGT, jag tvekar att lyfta en skiva själv, och din materielåtgång är ca tre skivor.

En 3,4 m lång möbel är dessutom svår att hantera vid flyttning.
 
Mats Bengtsson skrev:
MDF duger bra. Men istället för att ha alla vertikala skarvar att gå igenom upptill och nedtill skulle det bli färre skarvar och bättre hållfasthet om de översta och understa horisontella planen var genomgående så långt som möjligt.

Snittytan kan slipas efter att den sågats, så blir den snygg nog. För att bli snyggt målad, så sätt igen den med något innan målandet. Finns många trådar om det.

Att kexa ger inte så mycket hållfasthet. Men genom att ha understa och översta horisontella planen genomgående på en längre sträcka behöver du mindre hållfasthet i fästpunkterna. Din konstruktion är bra (perfekt) för att sätta ihop saker lätt utan att få fel avstånd. Men om du sågar till en skiva att ha som avståndsmall mellan hyllorna så kan du relativt lätt få avstånden rätt även med längre horisontella plan. Du behöver dock två kexstål, ett från sidan, samt en notfräs när du fräser uppifrån.

De flesta hörn hemma är lite sneda. De flesta möbler man köper färdiga är raka och vinkelräta. Det brukar bli ok. Ta reda på vinkeln först så du vet om du kan acceptera den, och gör möbeln i räta vinklar om det är ok. Mät avstånden med tumstock eller måttband (sida, sida, och längd mellan sidornas ändar). Sedan kan du räkna ut vinkeln. Lättare är förstås att lägga något vinkelrätt där och se hur det kommer att se ut.

Bakstycke gör du lättast genom att låta de horisontella planen gå ut längre bakåt än de vertikala, och sedan sätta det mot de vertikala. Gör du dessutom bakstycket lite lägre än hela höjden får du en glipa och ett utrymme bakom för kablar, som inte syns.

--- Mats ---
Tack för input! Skissen är felaktig inser jag, tanken är ha de översta och understa planen en längre sträcka. Eventuellt hela vägen (om det inte blir för tungt) för jag tror det blir snyggast.

Hur får jag till snygga hyllplan (mellanplanen) om jag inte kexar? Jag vill undvika stödlister och liknande.

//A
 
Bakstycket gör mycket för hållfastheten, jag märkte stor skillnad när jag gjorde några enkla skåp och smällde dit en masonite skiva på baksidan. Dessutom hjälper de till att hålla konstruktionen vinkelrät så skåpen inte blir rombiska istället för rektangulära.

Andra vet säkert bättre men jag tror inte hyllplanen behövs för hållfastheten. Då skulle det kanske funka med hyllbärare av denna typen: http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=40400050
Där finns också en mängd andra varianter.

Fräser du spåret för dessa i sidan på hyllorna så att det inte går ända fram så blir det osynligt, gör du hålrader så kan du dessutom enkelt flytta hyllorna i höjdled efter behov. (Men då blir det en massa synliga hål förstås, fast det är ju ganska vanligt.) Spåret bör du kunna fräsa på samma sätt som du fräser för kexen med samma stål.
 
Jag tror nog också på att dela upp den i ett par sektioner som sedan fästs ihop. Man kan ju sedan lägga en hel skiva ovanpå så ser det ut som en stor möbel.
Hyllplanen kan man fästa på flera sätt. T.ex. med hållarna från Theofils, borra hål och med hållare typ IKEA eller att fräsa spår som man för in hyllplanet i.
 
AndreasBe skrev:
Hur får jag till snygga hyllplan (mellanplanen) om jag inte kexar? Jag vill undvika stödlister och liknande.

//A
Kexa går bra, det jag menade var att kexning inte ger styrka, så din skiss där de vertikala gick genom de horisontella skulle ge en klen hylla med kexning. Annars som jac påpekade, spår går också bra.

--- Mats ---
 
Hej igen,

Behöver lite mer hjälp för att få tag i rätt fräsar till kexningen känner jag. Vilken skivnotfräs resp notfräs ska jag ha till vilka kex? Då jag tänkt mig mdf med tjockleken 19 mm så "borde" jag ha P20-kex. tycker dock inte att jag hittar ngn skivnotfräs som klarar så djupa spår...

Har kollat på denna skivnotfräs.

//Andreas
 
Jag köpte en sats från Lamello med 4mm skivnotfräs + kullager samt 4mm notfräs avsedd för just kex på Clas Ohlson för ett antal år sedan. Tyvärr verkar denna inte finnas kvar så det hjälper ju inte så mycket men den kanske går att hitta någon annanstans? Jag vill minnas att den kostade knappt 500:-. Men även om det kanske tar emot så är det kanske ett bättre alterantiv att köpa en hyfsat billig kexmaskin? Jag har använt min sats några få gånger med bra resultat (innan jag skaffade en Domino) men det är nog betydligt enklare med en kexmaskin.
 
För att få en fin yta på mdf behöver du, som du noterat, göra något åt snitt ytorna. Ska du måla med vattenbaserad färg kan det vara bra att även göra vid de andra ytorna också. En del använder vanligt trälim utspätt med lite vatten. Jag skulle rekommendera shellac för att få en bra yta att måla på. För en bra slutfinish kan man först ta ett fint slippapper och ta bort dammkorn och andra defekter och sedan använda autosol (rubbing) och en handtrasa eller polermaskin för att få tillbaka en jämn blank yta (hur blank beror på hur mycket du polerar). Två saker till: 1. låt det torka ordentligt mellan lagren (ett par tre dagar är inte fel) så får du en hårdare yta att jobba med, det hjälper; 2. kolla mdf ytorna i motljus innan du börjar måla så att du kan ta bort ev ojämnheter innan. Även små skavanker kommer att synas på slutprodukten.

/woodchuck
 
Supertack för all information. Har inte kommit igång ännu men har tagit in en offert på långa mdf-skivor (typ 3,6 meter, vilket skulle kosta ca 600:).

//A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.