hej i januari köpte vi ett ett torp på 56 m2 byggyta med loft.uppepå tomten är på 7500 m2 och har ett bra läge och det var väl läget som avgjorde att det blev affär. framtida permanentboende ?
stommen i timmer är i bra skick så även trossbotten med sin spån isolering på 10 cm har tagit mig under den gjutna sockeln och inspekterat och det går at krypa under hela grunden som är ca 50 cm hög,
10 cm sågspån med lockspikade brädor som spånet ligger på och då undrar jag om det skulle bli någon större värmeskillnad med 15 cm spån i golvet i stället för som nu 10 cm eller är det onödigt arbete, kanske behövs ännumer spån i golvet eller rockvoll för att få hyfsat sköna golv,
detta moment känns extra viktigt för min del då mina fötter har dålig blodcirkulation och fötterna ofta blir vita o iskalla,
allt var inte bättre förr och allt nytt är inte sämre än det gamla :)
tar tacksamt emot tips och ideer
 
10 cm låter litet. Betyder det att du har golvbjälklag av 10 cm bjälkar, golv ovanpå dem, och blindbotten spikad under dem?
Hur visar sig problemet idag, är golvet allmänt kallt eller dragigt. Om snarare det senare kan det bero på dina 10 cm, eller på att det finns utrymme mellan spån och golv för draget dvs att spånet fallit ihop, och att det bör fyllas på/upp, eller bytas till t.ex. cellull, men även på otätad övergång golv-vägg, eller kallras under fönster mm.
Hur är grunden ventilerad, fanns inspektionslucka?
 
tackar hermes för intresset.
golvet är uppbyggt som du beskriver det och jag fick gräva mig under den gjutna grunden för att kunna inspektera krypgrunden
jag har i dagarna även lyft på tre rader golvbrädor i köket för att se bjälkarnas tjocklek på 10 cm.
utrymmet mellan bjälkarna verkar välfyllt med spån och har inte sjunkit ihop ut mot ytterväggen
dock ska hela skurgolvet i köket rivas ut pga att det är impregnerat av kattpiss och har en skarp doft som inte vill försvinna,
upplevde inte golvet som dragigt i vinter då jag periodvis var där och grejade och samtidigt eldade i huset tallriksventilerna 6 st var stängda, men ändå upplevdes golvet kallt trots bra fungerande vedspis så det kan nog va det du är inne på för tunt bjälklag,
har cellullen mkt bättre isolervärde än sågspån? plats finns i krypgrunden, golvet ska ändå rivas upp,
så det är väl bara den där lilla detaljen att bestämma sig vilken metod som ska användas antar jag.
har läst lite olika ideer här på forumet men hur tjockt och vilket material som ska användas verkar vara en djungel,
jäkla beslutsångest.
 
Det är rätt stor skillnad på spån och cellull, jag har inte några konkreta siffror men det är rätt ordentlig skillnad. Däremot är skillnaden mellan cellull och glas-/stenull obetydlig, dvs använd cellull i ett gammalt hus. 10 cm isolering i ett golv är lite. 15 eller 20 cm och ett rätt utfört golv bör ändra en hel del. Mycket viktigt är också vindtätning för att eliminera drag. Ett sätt är att lägga lerklining i botten på hela golvet, ett annat är att använda vindtät men diffusionöppen duk. Jag har tyvärr inte namn på den typen duk men kanske någon annan gör ett inpass,
 
det där med vindduk verkar intressant för min del, någon som vet namnet på den diffusions öppna vindduken?
Är lite nyfiken på cellullen är det en beprövad metod? hur länge har det funnits på marknaden? är det nåt liknande ekofiber?
man vill ju undvika material som har svårt för att torka upp om det råkar hända någon olycka och det blir utsatt för ofrivillig fukt.
 
Gör så lite som möjligt. Täta för uppenbart drag. Bo där (minst) en vinter och se hur kallt det känns innan du börjar riva. Kanske ett par tofflor besparar dig en massa arbete och du slipper riva en konstruktion som fungerat i många år?
 
Ja, när jag skriver cellull menar jag, och antar dom andra som skrivit det här i tråden, Termoträ eller någon annan av cellulosaullisolering. Vad jag vet är det tekniskt inga större skillnader mellan dom utan lite filosofisk fråga om man vill helt något gjort av jungfruligt råmaterial eller återvunnet, trä eller returpapper.

Är själv nyfiken på duken. Det var en duktig restaurerare från Dalarna som nämnde den första gången men det var så länge sedan jag var i kontakt med honom att jag inte riktigt kan med att ringa, han har visst folk i telefon var och varannan dag som vill ha råd. Just nu är det snart midnatt men om ingen annan gör det så kanske jag provar att googla lite någon annan kväll.
 
Ser det bra ut i grunden skall man vara mycket försiktig med förändringar. Bäst är att läsa på så mycket som möjligt. Mögel kommer annars som ett brev på posten vid förändringar i husets uppvärmning mm.
 
Med Cellull tänkte jag cellulosaisolering vilket väl är vad man ofta menar med ekofiber. Det har varit en del byggnadsvårdsdebatt bl.a. i Gård & Torp om tillsatserna i de olika fabrikaten, kanske något att sätta sig in i även om det ger ett beslut till att fatta.

Har inte sett en tabell med jfr värden för spån resp. modern cellulosa, men det borde varje isoleringsfirma ha, som försäljningsargument.

Hur vet du att köksgolvets lukt är urin, dvs kan det vara något annat som satt sig i golvet, eller rent av gammal giftig tryckning i de 10 cm bjälkarna, i kombination med råttspillning i spånet...? Eller sitter doften rent av i spånet? Då är det kanske detta som skall bytas snarare än brädgolvet. Kanske kan en slipning och ett antal såpskurningar rädda golvet.

En fundering jag själv haft är om det är lämpligt att mellan plankgolv och isolering på bjälkarna lägga en underlagspapp, omlott, för att undvika påverka av isoleringen vid damsugning mm. vintertid då golvspringorna är större - någon som har en ide?

Den där duken är det kanske Mataki ni tänker på?
 
Redigerat:
Angående golvspringor såhar jag en liten ide som kan fungera beroende storleken på springorna detkan vara tex ventilgummi eller garn med lite spänst i materialen har ju viss flexibilitet.
går att fräsa spår i golvbrädorna och använda tex masonit för att få funktionen som råspont har men då måste ju golvet tas upp,
Angående katt doften så ärjag säker på att det sitter i govbrädorna tidigare ägare hade ingen kattlåda utan sanden låg direkt på golvet, vilket jäkla sätt men så är läget, togfaktiskt med mig golvspån hem i påsar och doftade på den kunde dock inte känna någon skarp doft,
kanske skulle fungera med att slipa golvet frågan är bara hur djupt tet kan tränga ner?
tack för alla tips och ideer för idag skaförsöka varva ner hjärnan nu så det går o somna innan det blir morgon hehe godnatt
 
var lite otydlig där hermes med ventilgummi och något spänstigt garn menade jag att det bara är att trycka ner det i springorna spänsten i materialet ska då göra att det sitter kvar vid damsugning samt att det är flexibelt och då kan ta upp årets olika fuktighets växlingar utan att golvet bågnar,
 
Med all respekt, det där med gummi verkar inte riktigt bra.
Ett traditionellt sätt är fast spånt eller lös fjäder i golvbräderna (utan gummi ;-)). Mitt spörsmål handlar just om att lös fjäder ger en del mellanrum om den inte är i ett stycke, och där kunde kanske papp vara intressant, och än mer så om spånt helt saknas. Samtidigt är det kanske oklart hur pappen skulle reagera på ymnigt slaskande vid såpskurning...
 
Mataki har massor av olika produkter, den som skulle kunna vara lämplig här är Halotex W10 vindskydd. Själv skulle jag dock känna mig tryggare med lerklining som vi säkert vet har god fuktgenomsläpplighet.
 
hur breda är springorna på sommaren respektive vintern? och hur länge har det legat där?
 
Googla "diffusionsöppen vindduk" så hittar du en hel del, t ex Omega Vindduk, Deltas och Icopals produkter.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.