Hej!
Jag och min sambo planerar att bygga nytt. Sedan 16 respektive 13 år bor vi i min farmor och farfars gamla hus tillika farsans föräldrahem, tre mil norr om Göteborg ute på landet, men har länge planerat att bygga nytt. Sedan några månader har vi ett förhandsbesked inne som förhoppningsvis snart blir klart. Jag är väldigt petig (noggrann låter bättre men det första ordet är nog tyvärr mer sant...) så det har tagit tid. Vi har fått ner antal intressanta fabrikanter till ca 10, och håller på att samla in information av dem.
Vårt mål är ett 1,5 våningshus på ca 165 m2 med stort dubbelgarage/förråd samt en maskinhall. Som så många andra kämpar vi för att få budgeten att gå ihop. Vi har ca 3 mkr som smärtgräns (åtminstone till vi pratar med banken nästa gång). Det här är min grovkalkyl. Min plan är att uppdatera här då och då hur det går.

Vad tror ni om det ekonomiska - har jag glömt något viktigt? Ser uppskattningarna vettiga ut?

Hus med platta + garage, NF: 2 500 000 Markarbeten inkl. spräng, schakt och dränering: 150 000 (jag kommer gräva väg och forsla bort massor själv men ta in hjälp för finlir och ev. sprängning)

Bygglov, lagfart, avgifter, arkitekt, tillstånd: 100 000
Brunn och avlopp: 150 000
Anslutning tele och el: 75 000
Maskinhall: 250 000


Det här blir tyvärr 3,275 mkr, men dels är det en grovkalkyl som sagt, och dels vet vi inte vad det slutgiltiga huset kommer hamna på än - ej heller vad vi får för det nuvarande, som vi antingen säljer (med förköpsrätt) eller hyr ut. I den prisklass vi tittar blir det dock svårt att klara hus, platta och garage under 2,5, så nånstans får vi nog skära.


De vi tittar på är på en höft:


HM-hus
Eksjöhus
Bollebygdhus
Vallsjöhus
Villa Varm
Karlson-hus
Vårgårdahus
Borohus
A-hus
Allmogehus

Fiskarhedenvillan
Kungshus



... och någon till. Maskinhallen blir prel. på 9,6 x 20,4 m och kommer från Lövånger.


Kommentera gärna, nu och framöver!



Mvh Thomas & Cecilia, Ale :)
 
ska bli intressant o följa processen, funderar själv på en maskinhall/garage från lövånger.
 
Om du har tänkt ställa maskinhallen på en platta fattas det nog en del pengar där, samt ca 10% av totalpriset till oförutsedda utgifter. Det kanske låter negativt men hellre pengar över än att det fattas 500.000:-
 
Tack Daniel. Jo, Lövånger är billiga och för en enkel månskensbonde behövs ju inte flashiga hallar med finesser.

Andreas: tack, men jag har fått en offert från Lövånger på 220 inklusive platta (exkl. moms, men den drar jag av eftersom jag är näringsidkare) så det priset bör stämma ganska väl. (Dock ingen isolering men det hoppar jag. Min budget klarar inga extravaganzer.) De 30 upp till 250 är för arbete. Oförutsedda utgifter har du en poäng i. Kanske rentav att det bör ligga som en egen post, istället för att jag som här försökt att ta till på respektive post istället. Särskilt eftersom det väl tyvärr snarare är regel än undantag att byggen kostar 10-20 % mer än vad man tror...

Ska kolla med kommunen angående anslutning till el och tele. En vän har precis byggt och tydligen kostar det 57 000 att koppla in el om avståndet är längre än 110 meter. Tänkte kolla vad priset blir vid färre meter och om jag kan förbereda nåt själv, exempelvis genom att gräva kabelränna et.c.
 
Björklidenhus?
 
Jag önskar verkligen att jag hade fallit för Älvsbyhus, Smålandsvillan eller Björklidenhus, men tyvärr har jag inte hittat något jag gillar hos dem.
 
Hemmakatten
Du har inte funderat på att bygga i lösvirke med en lokal snickare/byggare. Det kan i många fall bli billigare, framförallt genomatt du själv väljer/köper in en del samt gör en del själv. Du nämner vägen t.ex.
 
Åh jo, katten, hela tiden. :) Mitt problem med lösvirkeshus och lokala hantverkare är att jag är livrädd för att knäcka mig själv. Har känt på det där med att renovera och jobba samtidigt och det var slitigt. Lösvirkes innebär i regel många fler beslut själv, leta hantverkare, priser, ansvara för grejer hela tiden o.s.v. Även om du anlitar en KA känns det som det är tufft. Dessutom riskerar det att dra kraftigt ut på tiden eftersom man tenderar att bli pengatokig, letar kakelreor, saker du beställt inte kommer i tid och firmorna skyller på varandra, ringer om offerter m.m. Men visst, någon slags delad entrepenad är inte omöjligt att det blir, men det lutar iaf åt att en firma, husfabrikant eller inte, får göra merparten. Sedan kan det bli att bygga garage och maskinhall med farsa, måla och lite sånt med svärfar och granne kanske, men som sagt, merparten får nog nån firma ombesörja i ett samlat grepp.
 
Okej, dags för en liten uppdatering. Nu har vi fått vårt förhandsbesked beviljat. Det tog fyra, fem månader. Min erfarenhet av den processen är som många andra i Ale kommun verkar tycka, att det är lite rörigt. Det verkar som den ene handen inte vet vad den andra gör och ingen av dem har koll på vad munnen säger. :)

Det började med att när vi skulle skicka in beskedet, står det inget om vad du behöver skicka in på kommunens hemsida, utan att det uttryckligen brukar räcka med en karta du ritar på. Fine tänkte vi, ritade och skickade in. Efter en månad drygt kom det besked om kompletteringar; kartan måste vara en riktig karta upprättad av en lantmätare som kommer ut till huset och ritar in de nya byggnaderna, närliggande andra, mäter tomtgränser, höjdnivåer o.s.v. Okej, inget konstigt i sig och 500 spänn är inte farligt. Killen kom redan samma dag jag ringde och var trevlig. Men varför skriver man inte det på hemsidan och sparar en helt onödig postvända och arbetstimmar? Märkligt.

Efter en månad till dök det upp ett brev om ytterligare kompletteringar. Denna gång ville de ha kompletta plan- och fasadritningar. Whaaat?, tänkte jag. Det är väl vid en bygglovsansökan?! Jag ringde den ansvarige handläggaren, som f.ö. inte är samme person som skickar ut pappren. Han suckade uppgivet och undrade vad "de" nu hade gjort. (De sitter i samma nämnd/arbetsgrupp och han refererar till dem som "de". Intressant nyansskillnad.) Det var mycket riktigt helt fel och jag kunde förbise från det utskicket.

En miljöinspektör kontaktade oss och hörde om den närliggande betesmarken. Han är jättetrevlig och jag har pratat med honom flera gånger. Kommunen arbetar fortfarande efter riktlinjen att det ska vara minst 50 meter mellan nybyggd bostad och hage med djur. Samtidigt gör man vissa avsteg och bedömer varje fall individuellt, detta då omständigheterna dels skiljer sig åt kraftigt från fall till fall, och eftersom man har svårt att upprätta det. "Det byggs hus överallt och det finns hästar överallt", som han sade, och menade att det är värre med ex. en stor gödselstack med svinbesättning nära än två betande hästar. Säkert korrekt.

Vi pratade med grannen som inte haft djur i nämnda hage på flera år, fick en underskrift på att så är fallet och att de inte avser ha djur där inom överskådlig framtid heller, och skickade in.

Semestern kom och nu i augusti kom beskedet. Rriktlinjer från Trafikverket fanns med, vilket handläggaren hade nämnt för mig tidigare att så kunde vara fallet. TV angav avstånd för fri sikt och bedömde tillfartsväg (in/utfart) efter den rådande hastighetsbegränsningen på vår våg (70 km/h krävde 170 meters fri sikt åt ena hållet och 130 åt andra där det är en kurva). Denna fria sikt skulle också gälla tre meter in på vägen. Där duckade vi precis. Hade det varit säg 10 hade vår maskinhall blivit ett problem. Som det är nu ska det funka.

Sådär. En liten uppdatering. Jag var redan innan medveten om att det ÄR en del telefonsamtal, kompletteringar och att det kan ta tid. Grannen fick vänta åtta månader, t.ex. Jag tyckte processen avlöpte, om inte bra, så okej. Plus för handläggaren och de enskilda personliga kontakterna, minus för oerhört bristfällig information på hemsidan (samt även på de allmängiltiga gällande ansökningspapper man skickar in) samt oerhört slarvig hantering av delar av byggnadsnämnde, som inte verkar ha någon vidare koll - eller väldigt mkt att göra möjligtvis.

Nu fortgår processen. Jag och sambon har ritat ett hyfsat detaljerat utkast på vårt hus för hand, jag har kontaktat ca 10 husfabrikanter med ett gäng frågor och fått ett estimat på husmodeller de har som är snarlika vår ritning, och ska nu skicka ut vår ritning till dessa för att få mer exakt pris.

Ett generellt tips är att sätta upp delmål med datum. Är man, som många är, ganska upptagna, går tiden galet fort hela tiden. Det är nu mer än en månad sedan vi fick vårt besked beviljat, under vilken jag inte lyckats fixa mer än några kompletterande svar från fabrikanter, scanna in vår ritning och lite sånt. Vi blir föräldrar för första gången om sex, sju veckor om allt går väl, och barnvagnar, bilkoll, traktorgrävarletande på Blocket och bara jobb och vardag har tagit resten.
 
Jag an bara hålla med i din observation av trögheten i det kommunala systemet. Resan från de första kontakten med kommunen tills sista byggmötet tog över ett år. Just detta med vattentäta skott mellan olika nämnder och avdelningar på kommunen var mycket frustrerande. Det är också mycket svårt för den enskilde medborgaren att veta exakt vad de olika avdelningarna gör. Stadsingenjörskontoret, stadsarkitektkontoret, kommunens lantmäteri, miljö- och hälsa... vem gör vad? Dessutom vad de olika avdelningarna indelade i underavdelningar, så även om man lyckades hitta rätt avdelning så kunde det ändå bli att de inte kunde hjälpa dig.

Ett annat problem var att det ofta var väldigt svårt att få tag på tjänstemännen. De var oftast inte på plats. Så blev till exempel hela bygget försenat med nästan sex veckor, eftersom en nyckelperson åkt på semester, och det fanns ingen annan som kunde ge besked i hans ställe.
 
Precis så (semester) var det för oss. Handläggaren gick på semester varpå ärendet vilade. Då sade de å andra sidan att så var fallet och att beskedet skulle komma sen sommar, och även om man kan ha åsikter om det, var det åtminstone ett rakt svar, vilket alltid är bättre än ingen information eller tveksamma utskick. Men ja, kommunalt verkar det vara ganska rörigt.
 
Ytterligare nån månad har gått och vi har skickat ut vår ritning till diverse husleverantörer. Vi har också kommit fram till att ett par egenskaper på ritningen gjorde att huset blev både för stort och dyrt. Vi har ritat om det lite grand, till del med hjälp av en arkitekt. Vi är fortfarande inte helt hundra på att det är den slutgiltiga ritningen, men nu känner vi oss ganska nöjda.
Vi har också varit på banken för att förnya ett lånelöfte. 2,7 mkr vill Nordea låna oss. Vi tror att vår totalkostnad på bygget kommer hamna på ca 3,2. Där är problem nummer ett, haha. Samtidigt har vi vårt befintliga hus att hyra ut eller ev. sälja, lite pengar sparade och har möjlighet att antingen sälja en tomt och/eller ta ut lite skog. Men 500 000 mer är ju en rejäl slant också.

Vad gäller husleverantörerna har Vallsjöhus visat sig vara mest serviceinriktade hittills. Några andra har också hört av sig med mer detaljerade svar (A-hus, Bollebygdshus, Villa varm, Eksjöhus och Karlsonhus) och ytterligare några har svarat med en kortare hälsning (Fiskarhedenvillan, Borohus, Perssons byggcentrum - bara byggsats - och kanske nån mer jag glömt). Hittills har vi valt bort Karlsonhus och Eksjöhus pga att de är för dyra för oss. Härnäst ligger det på listan att kolla närmare med Fiskarheden och Skidstahus samt ev. träffa Vallsjö-, A- och Bollebygdshus för att snacka offerter.

Vi är spontant väldigt nöjda med Vallsjöhus. Samtidigt gissar jag att Fiskarheden, HM-hus och Skidsta kan bygga samma hus billigare. Billigare får dock förstås inte bli "dåligt". HM-hus är riktigt intressanta men har inte alls samma serviceinriktade bemötande som Vallsjö, Bollebygd och A-hus haft. HM verkar bygga fina hus för pengarna men verkar också lite grand jobba efter en "Vi vet bäst"-filosofi, vilket vissa verkar hålla med på nätet. Å andra sidan är de som bygger med dem överlag nöjda. Två sidor av myntet alltså. :) Det dumma är att HM inte verkar vilja rita eller offerera utan att ta betalt och vi är inte särskilt sugna på att lägga massa pengar på fabrikanter vi i slutändan inte använder. Får se hur jag gör där. HM är lokala, det är bra.

Det känns skönt att närma sig en ritning man är ganska nöjd med. En stor lättnad. Vi har letat och letat... Däremot känns budgeten inte helt okej. De stora problemen är maskinhallen och garaget. Bara där ligger en halv miljon - pengar det är svårt att dra av på husets standard. Då är vi tillbaka på budgethusnivå och kan lika gärna strunta i att flytta.
Garage är märkligt. Jag har hittat priser på snarlika, isolerade 70 m2:s-garage på allt från strax över 100 till 250 000. Galen diff! Vallsjös hamnar på ganska exakt 200, och det skulle vara ett bra pris (hos dem) om jag köper det samtidigt med huset, då det blir som "tillval", inte ordinarie pris.

En annan grej är det här med uthyrning eller försäljning av det gamla familjehuset. Kanske skrev nåt om det ovan, men väldigt snabbt då, är för- och nackdelarna dessa.

Hyra ut:
Huset ökar i värde under tiden du äger det.
Vi bör gå plus med ca 30´ om året minus underhåll (ROT- och schablonavdrag gör det lönsammare än någonsin att hyra ut och driva gamla hus nu)
Man kan säga upp kontraktet om grannen är en idiot (man ska läsa på om besittningsrätten, jag vet)

Sälja:
Man blir av med alla problem och slipper vara fastighetsskötare 24/7
Man får in en stor klumpsumma pengar

Inte lätt alls. Alternativ finns, som att hitta en Timellare som mot reducerad hyra själv grejar med huset. Och på andra sidan, säljer man kan det ju lika gärna flytta in en idiot också...

Någon med erfarenhet av någon av leverantörerna ovan, förresten?

Utöver det har jag köpt en traktorgrävare jag håller på att gå igenom lite grand. Tanken är som sagt att gräva det mesta själv.

... och sen är det tio dagars nedräkning till första barnet också, give or take. :)
 
Hej Thomasp,

Vår erfarenhet av bollebygdshus är att de är ytterst serviceinriktade, de gav sig ut för att ha erfarenheter och ville göra allt som vi hade med på ritningen. Senare visade det sig att de inte kunde hålla vad de lovat. Möjligen har de lärt sig lite nu eftersom de varit mer återhållsamma mot Er.
I vårt fall slutade det med att vi blev stämda av bollebygdshus eftersom vi inte betalade för det som de inte levererat, allt enligt kontraktet. Samma erfarenhet delar vi med flera familjer som byggde med dem för några år sedan. Denna tradition att stämma folk hit och dit lever för övrigt kvar i det gamla familjeföretaget trots att gustavssons inte längre är majoritetsägare. Eller vad sägs om att försöka brännmärka sina före detta anställda eftersom dessa ju hade fräckheten att byta jobb? Får inte till länken, men googla på "bollebygdshus & etiska rådets ställningstagande" så ser du vad företaget har för världsbild.
Skulle ändå vara försiktig med att göra affärer med ett företag som i snitt minskat omsättningen de senaste fem åren. Kolla gärna din presumtiva leverantär på emfas, klart intressant läsning.

http://www.emfas.se/foretag/bollebygds-hus-ab/bollebygd/-/5560707506/

All lycka till nu med valet, vi följer dig med spänning.

/MF
 
Tack för infon, mrfransso, jag ska ha det i bakhuvudet!
 
Dags för en uppdatering. Nu har det rört en del på sig - konstigt vore det väl annars med tanke på hur lång tid det går mellan varven.
I november fick vi en styck Albin och som alla föräldrar vet försvinner ungefär 90 % av ens lediga tid när man får barn...

Hursomhelst har saker gått sakta framåt och efter diverse funderingar stod valet mellan HM-hus och Vallsjöhus. Fiskarhedenvillan hängde med ett tag, men dels tog det en evighet varje gång man kommunicerade med deras säljare, och dels visade sig deras hus bli det dyraste av de tre (!), trots att de har lägst ingångsstandard. Det kanske är som vissa säger, att Fiskarheden är bra och billiga om man väljer en fast lösning, men vill man rita om eller ha mkt tlllval, drar det lätt iväg.

HM-hus stämde också kusligt väl med vad jag läst på nätet: en av de två bröderna var oerhört säljig, lite besserwissrig-von oben och gav inte ett särskilt gott intryck. Den andre och de på ritkontoret var avsevärt trevligare. Det visade sig dock att även de blev för dyra för oss. Sedan dess har vi fokuserat på Vallsjöhus och träffat dem två, tre gånger på deras Göteborgskontor. De har överlag gett oss ett personligt och serviceinriktat intryck. Nu har vi kommit så långt som att ritningen är ca 90 % klar och har köpe- och entrepenadavtal hemma att se över inför påskrift.

Här började jag dock känna lite smolk i bägaren. Vad jag tycker är lite tråkigt är att det alltid, undantagslöst alltid, verkar vara så med säljare att pekar du inte på och korrigerar minsta lilla detalj, får du alltid betala för det senare. Varför kan det aldrig vara så att nån säger "Nej men det är lugnt, det står vi för." Jag kanske är överkänslig och cynisk, men när man pratar är det alltid "Vi är med er hela vägen" och "Det är bara att skriva på här, detaljerna tar vi senare vid slutbeställningen." När man sedan granskar det finstilta hittar man massa saker som är otydliga, frågar om det och i nio fall av tio är det saker kunden får betala för senare alternativt stora frågetecken kring; får man inte med det/korrigerat det på ett tidigt stadium är jag tillräckligt luttrad för att inse att det blir jag som får betala för det senare. Jag tröttnar snabbt på sånt. Är jag för petig?

Jag blev positivt överraskad för nån månad sedan när jag påpekade ett par felaktigheter och Vallsjöhus då gav oss saker motsvarande 45 000 på köpet. Mycket bra! Men sedan har några andra saker, som var muntligt överenskomna eller inte utagerade innan, blivit fel och nu säger de ungefär "Nej så var det inte, visa oss papper på det." De menar det nog inte så hårt som jag tar det, poängen är bara att jag tycker sånt här alltid verkar uppstå och det är så trist.

Hur tänker ni om sådant? Är det sånt man får ta, göra det bästa av och gå vidare, eller ska man verkligen känna 1000 % förtroende för de man bygger med och svälja mindre otydligheter? Finns det säljande företag ens man kan känna så för, undrar jag.

Jag tror inte en sekund VH är sämre än någon annan aktör, men för att ge ett par exempel så får vi inte se några VVS-, el- eller ventilationsritningar innan vi skriver på. Det kommer "senare". Visst, svensk elstandard är säkert en grundtrygghet, men ska man vara krass vet vi ju absolut noll om vad vi faktiskt får - vad som ingår. Ett uttag per rum med två kontakter eller fem varav två stycken med fyra uttag? Vad ingår i framdragning av tak- och golvarmaturer? Hur ser belysningen i köket ut? Vad i ventilationen ingår och vad får vi betala extra för? Ingår några uttag eller framdragning av armaturer i garaget? Var sitter proppskåpet? Ingår något nätverksuttag? Det där är bara några av de frågor som kan uppstå. I princip hade de ju kunnat säga "Rör in i huset? Nej det ingår inte, det är tillval." Så är det givetvis inte, men vi VET ju inte.

Andra saker som inte specificeras är exakt vad som ingår i köksritningen, om plåten i vattenavrinningssystemet är galvad, olika uppgifter om grävning finns o.s.v. Man hänvisar mycket till att det antingen specificeras senare (när vi alltså har skrivit på) eller så kommer otydliga svar.

Återigen, såhär verkar det ju vara och vi har som sagt också fått en del gratis och de är bra att bolla med överlag. De har också jobbat länge med våra ritningar utan kostnad eller något gnäll alls. I det senaste svaret rätades några ? ut, så nu kvarstår att ta bort dem och fokusera på de bitar där vi inte är nöjda med deras svar, så får vi se. Jag tror alltjämt att det blir Vallsjö, men tar gärna era tankar om hur ni upplevt hustillverkare, säljare, avtal och dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.