Hej!

Jag har ett hus med inbyggt dubbelgarage. Tidigare var det ingen mellanvägg mellan garagen, men den gamla ägaren valda att sätta upp vägg och bygga bar i den ena halvan. Detta innebär att golvet lutar mot mellanväggen eftersom golvbrunnen sitter c:a 30 cm från mellanväggen i garagedelen. När jag rev baren upptäckte jag att golvregeln i mellanväggen var rutten eftersom vatten måste ha runnit in mot väggen. Nu ska det byggas tv-rum av den gamla baren, men jag måste ju åtgärda den felaktiga konstruktionen. Går det att handspackla ett fall uppe på garagegolvet? Alltså bygga en kant mot mellanväggen så att vattnet inte rinner in mot väggen. Helst vill jag ju undvika att spackla om hela garagegolvet.

Tack på förhand!
Daniel
 
Javisst går det. Eftersom det är ett garage så bör du använda betongspackel som är körbart med dubbdäck samt har viss salt- och frostbeständighet med tanke på smältvatten från däcken. Jag skulle rekommendera att du använder Finja Laga Ute som är mycket lätt att spackla fall med samt är ett äkta finmalet betongspackel som går att spackla mot noll.

Börja med att slipa bort fett- och färgfläckar och tvätta sedan med högtryck och låt torka. Sedan primar du golvet med vanlig Finja Primer och sedan kan du spackla dagen efter. Är det ett kallgarage så håll minst 10-15 grader i lokalerna någon dag före du börjar arbeta och 3-4 dagar efter annars blir torktiderna extremt långa.
 
Tackar ödmjukast för ett snabbt och detaljerat svar. Körbart är kanske inte nödvändigt eftersom jag hade tänkt att spackla c:a 20 cm från mellanväggen och utåt. Går det att spackla allt på en gång? Hade tänkt att ha en ganska "brant" kant upp mot mellanväggen.
 
Du kan dra på Laga Ute i skikt upp till 50 mm åt gången så med det bör du kunna bygga ganska kraftigt fall. Om priset avskräcker så kan du även köra lagningsbruk som finns i 25 kilos säckar vilket blir mycket billigare då laga ute är ganska dyrt (men det är det bästa du kan använda). Men du bör du inte lägga på mer än 20 mm åt gången med lagningsbruket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.