Tycker badvattnet kallnar alltför snabbt emaljbadkaret som är 80x180cm. Vattentrycket är väldigt lågt här, ca 1,4 bar, och det tar lång tid att fylla upp. Varmvattnet håller dessutom bara runt +50C vid kranen i moderna hus... Funderar på om det gör någon skillnad att isolera sidorna och botten på karet med 10 eller 20mm självhäftande bildämpningsmattor? Eller finns det nya fristående (emalj)badkar som är isolerade? Söker inte hörnbadkar och liknande utan traditionell storlek ca 80x170cm.
 
Du kan ju bygga in badkaret i kakel inbyggnad....vet ej om man kan göra inbyggnaden större och isolera men i princip borde man kanske kunna det. Man måste ju lätt komma åt att rengöra avlopp bara.....
 
du hittar inte emaljbadkar som är isolerad men du kan göra som du tänkt Isoleringen kommer definitivt att göra skillnad och har du fronter som täcker så blir det en bra lösning.
Som alternativ - har sett akrylbadkar som är fristående med dubbelväggar som bör hålla värmen bättre än nacken emaljplåt. Minns inte fabrikat men så en snyggt sådan för ca 8-10 000 kr när jag sökte själv ...

gaia
 
G
Kanske PU-skum skulle kunna fungera, det ska väll vara lite tåligare för fukt som det nog lätt blir runt badkaret.
 
Du kan lägga golvvärme (elektrisk) på badkaret innan isoleringen så blir det ännu varmare :D
 
Jag har en gammal fundering på uppfinning som går ut på att vattenmantla badkaret med radiatorvatten. Då får man en naturlig uppvärmning av badrummet utan annan radiator plus att man får stödvärme i badvattnet och slipper den kalla badkarskanten i nacken.
 
Tack för intressanta svar och idéer. Att kakla in badkaret med mycket isolering runt skulle ju ge bäst isolering och vara snyggt men för städningen under och att komma åt rensa avloppet passar det inte mig. Ganska ofta blir det också stående dusch istället för bad i badkaret och då inbillar jag mig att emalj/stål är något stadigare än kar i akrylplast(?) Skulle önskat det fanns någon sorts fuktsäker och isolerande byggskum som gick att stryka ut med en spatel och som sedan expanderade till ca 1-2cm tjockt lager...
 
G
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.