Har köpt ett hus som ska totalrenoveras. Genomgående sjögrästapet... Ett företag räknat på att riva alla tapeter och bredspackla. Andra företaget sade att det tar sån tid att riva att det blir billigare sätta upp renoveringgips över. I källarplanet med betongväggar blir det med våtrumsskivor mot ytterväggar o renoveringsgips på innerväggar. Sjögrästapeten kvar mellan. Ok göra så?

Är det bara en prisfråga eller är det ena eller andra sättet bättre?
 
Hej
Jag är kanske lite knäpp men jag skulle absolut inte regla upp och ha mig i en källare och absolut inte med gips.
Fukten i väggarna tror jag kommer att få svårt att ta sig ut med äckel som följd.
Riv ner tapeten och putsa väggarna.Sandspackel är inte fuktsäkert och kommer säkert att släppa,Det är inte säkert att tapeterna sitter så hårt.Vi hade härliga rosa sjögrästapeter i vardagsrummet men dom tog jag bara tag i och rev ner hela.
Fredrik
 
nja, inte regla upp men gips på tapeten på betongen. Pratat med han som besiktade huset o han sade att helt ok sätta renoveringsgips på innerväggar i källaren o våtrumsskiva mot yttervägg, MEN riva sjögrästapeten först.
 
Det är en konstruktion jag då aldrig skulle göra.Hur ska väggen kunna luftas? Var ska fukten ta vägen ?
Kartong möglar.
Jag är som sagt kanske lite knäpp men har det funkat med tapet direkt på betongen utan problem skulle jag fortsätta att ha det likdant för att inte ställa till med något.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Det är en konstruktion jag då aldrig skulle göra.Hur ska väggen kunna luftas? Var ska fukten ta vägen ?
Kartong möglar.
Jag är som sagt kanske lite knäpp men har det funkat med tapet direkt på betongen utan problem skulle jag fortsätta att ha det likdant för att inte ställa till med något.
Fredrik
vill ju inte ha kvar sjögrästapeter utan målade väggar =) Men som jag skrev ovan, i källaren riva tapeterna, renoveringsgips på innerväggar o våtrumsskivor mot yttervägg.
 
Om du ska ha målade väggar skulle jag absolut riva ner allt till betongen,putsa väggen och sen måla med silikat eller silikon färg.Då har du en helt fuktsäker konstruktion som kommer fungera i många år.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.