Ja då har min liftmaster port fått spel.
Har funkat fint tills nu och har försökt få ordning på den men blir inte klokare alls.

Problemet; porten går upp till rätt lägen MEN efter ca 30-40 sekunder åker den ner igen utan att man tryckt på knappen, helt på egen vilja.
Ibland stannar den knappt 50 cm från golvet, ungefär som att den vore feljusterad.
Vad kan ha hänt då den fått eget liv och åker upp och ner utan att man använder fjärrkontrollen??

Alla tips gillas!

mvh jens m
 
Provat att initiera motorn? Vet inte exakt hur man gör på liftmaster, men antar att funktionen finns även på dem.
 
Jag har testat att göra "återställning" men utan resultat. Vad betyder att initiera motorn? Är väldigt grön på detta.
mvh jens
 
Att den stänger sig utan anledning låter väldigt märkligt, jag hade liknande problem men då med ~5 cm feljustering. Jag har två skruvar på motoranordningen för att berätta för dörren vad som är uppe och vad som är nere, om den slår i marken innan den är nere så åker den upp igen. Samma sak torde gälla för uppfällning - om den är feljusterad kan den tro att den slagit i något på vägen upp och åker därför ner igen...

Mina tankar.
 
Som flybob skriver så beöver motorn veta när den är uppe resp nere. Det gör man med en "initiering" på Hörmans portar och då ställer den in det själv. Kolla om du har justerskruvar eller om det är något som motorn gör själv.
 
Har inte hunnit skriva här på några dagar.
Tycker det verkar som porten e rätt justerad, den går ner så att gummi listen blir lite hoptryckt då den stannar, i öppet läge stannar den då det är ca 10 cm kvar till "stoppläge" vid motorn.
Att den går upp/ner av egen vilja känns lite tokigt ifall man inte hunnit köra in/ ut bilen innan den börjar stänga....

mvh jens
 
Har du provat byta koder? Det kan vara nån annan utrustning som stör din port.
 
Det är inget som kärvar när den går så den tror att det är stopp?
 
har bytt koder samt testat med andra fjärrkontroller.
porten går lätt upp och ner då jag stänger den manuellt och drivkedjan är smord så även den går lätt.
blir ju tokig då den åker utan att jag trycker på knappen...

mvh jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.