Jag börjar närma mig slutfasen med min vinterträdgård. Den har 50 mm kanalplasttak, isolerade väggar och golvvärme. Tanken är att vi skall vara där året om. Mellan uterummet och övriga huset är det en vägg med en altandörr. Det kommer vara stängt här när vi inte är hemma samt på natten, men öppet övrig tid.

Huset har ett ventilationssystem där en fläkt i köket pumpar runt luften i huset. Frågan är nu hur jag löser ventilationen i uterummet?

Min första tanke var att ha ett till-luftsgaller nertill på en vägg och en temperaturstyrd frånluftsfläkt (med kallras-skydd) upptill på en annan vägg (som pumpar ut luften). Jag blev dock fundersam kring om detta är en bra lösning. Dels om det kan bli kallt på vintern, och om det kan sabotera det ventilationssystem som redan finns i huset?

Hur tycker ni jag skall lösa detta? Låta någon koppla in uterummet i det befintliga ventilationssystemet, som jag beskrev här ovan, någon fläkt/ventilation mellan huset och uterummet eller någon annan lösning?

Tanken är mest att ventilationen skall få ner temperaturen då vi inte är hemma och dörren då är stängd, men någon slags ventilation antar jag behövs även på övrig tid.

Många funderingar och frågor, men hoppas på att det bara finns ett enkelt svar på mitt problem och att någon av er här kan hjälpa mig med det.
 
  • Gilla
Erfors
  • Laddar…
Jag är inget proffs på detta men jag har läst på länge nu och delar gärna med mig av mina funderingar runt precis samma problem.

30m2, värmegolv, isolerade väggar, isolerat trätak, 11m glasvikdörrar.

Jag har precis samma förutsättningar som dig fast jag har isolerat trätak och självdrag i huset vilket gör det ännu känsligare för störningar då man alltid skall ha ett undertryck i huset för att ventilationen skall fungera. Jag har tänkt mig en högt placerad frånluftfläkt med kalrasskydd som ev. styr varvtalet efter temperatur, det behövs två hastigheter i alla fall, ett grundminvarvtal som tillser konstant luftutbyte för ventilationens skull samt ett högre varvtal när temperaturen i uterummet blir för hög (har ej hittat model/typ ännu) samt ett till två st. tilluftsdon som också är placerat högt samt diagonalt mot frånluftfläkten för att på så sätt ge kall/friskluften längsta möjliga väg att värmas över det uppvärmada golvet (luften kommer in i ena hörnet, strömmar ner över värmegolvet och sugs ut uppe i motstående diagonala hörn). Tilluftsdonet ändrar öppningsgrad efter temperatur på luften som strömmar igenom denna typ (PAX RTP80). Vid +10 C grader och däröver är spjället helt öppet. Från +10 grader C ner till -5 grader C tillsluter spjället successivt ända till helstängt men behåller ett inställbart grundminflöde. Att jag tänkt placera detta högt är för att jag inte vill ta in minusgradig luft efter golvet när det är kallt. Under sommaren har det ingen betydelse vart det sitter för det är ingen skillnad på utetemperturen vid 0.5m eller 2.5m höjd. Vid extremfallet när tilluftsdonet är stängt pga. kall utetemp. samt att frånluftsfläkten går för fullt pga. värme i uterummet från solen så hjälper detta snarare till med husets ventilation genom ett ökat undertryck om man har någon sorts genomströmning mellan hus och uterum (när dörren där emellan är stängd). Vidare så tänkte jag ha en högt placerad värmeförflyttare som blåser från uterum till huset och startar vid inställd temperatur typ (PAX250) för att på så sätt dra nytta av värmen som alstras i uterummet den del av året som uppvärmning av huser krävs. För att inte förstöra husets undertryck med tillförd luft från värmeförflyttaren via tilluftsdonet i uterummet så monterar jag ett vanligt luftgaller nertill efter golvet mellan hus och uterum. På så sätt så kommer samma luft till stor del att cirkulera mellan hus och uterum samt så har jag även fått till genomströmningen som hjälper till med undertrycket i huset som jag skrev tidigare.
 
Hej,
Jag har samma behov med ventilation i mitt isolerade uterum uterum som ni beskriver. Bra tips som Per71 har gett. Har du hittat någon frånluftsfläkt med temp.styrning ännu?
 
Nej jag har fortfarande ingen ventilation, så just nu är det helt utan. Det blir varmt när solen ligger på, men den värmen tas lätt bort om man öppnar upp några minuter. Dörren till uterummet öppnar vi nästan alltid upp på helger och kvällar.

Jag ser iaf inte att det är några problem utan ventilation än så länge, iaf inte om man ser till komfort.
 
Jag införskaffade en "PAX Värmeförflyttarpaket 250" från ventilationsbutiken och monterade denna på plats högt upp genom en vägg. Jag har ställt in den på ett minvarv som den håller hela tiden för grundventilationen. I detta läge är fläkten mer eller mindre ljudlös. Fläkten har ett (nästan lika tyst) forcerat maxvarvsläge som den startar upp när man lägger spänning på en av kopplingsanslutningarna. Här har jag nu endast en vanlig enpolig ljusströmbrytare, men den skall ersättas av en termostat som sluter vid en inställd temperatur (när det blir för varmt på sommaren), det finns många att välja på men det blir nog en digital termostat av typ golvvärmetermostat med samma utseende/serie som ljusströmbrytarna den sitter i samma monteringsram som. Tilluften har jag fått till genom att jag monterade två st. "PAX tilluftsreglering RTP 80" från samma butik. Dessa reglerar tillflödet av luft med en mekanisk reglering (ingen elanslutning). Vid +10 C grader och däröver är spjället helt öppet. Från +10 grader C ner till -5 grader C tillsluter spjället successivt. För att bli helt stängd. Man kan ställa ett mingrundflöde så att det alltid finns lite tilluft, även när det är kallare än -5.
Ännu har inte uterummet blivit så varmt att det finns värme där att ta till vara för husets räkning, och dörren mellan uterum och hus har fram till nu varit öppen hela tiden, så jag väntar med luftförflyttningen mellan hus och uterum tills jag startat golvvärmen och vet hur klimatet i uterummet ser ut under de olika årstiderna.
 
Mycket Intressant! Jag är inne på samma linje som Per73 med termostatstyrd tilluftsventil, och för frånluften en värmeflyttare som går på lågvarv för normal luftväxling och på högvarv under soliga varma dagar då man inte är hemma och de stora skjutdörrarna av glas är stängda. Värmeflyttning från uterummet in till huset ser jag inte som särskilt intressant i mitt fall, utan fokus blir att få ut värmen när det blir för varmt. En kompletterande åtgärd som jag förberett för är en yttre markis för den soligaste sidan av rummet. Jag har inte bestämt mig för fabrikat för ventilationslösningen ännu, men har sneglat på både PAX och Fresh. PAX-lomponenterna har Per73 redan nämnt men för alternativet Fresh.se verkar det vara 100Thermo som tilluftsventil och Intellivent Celsius som värmeflyttare, ev. kompletterat med kallrasskydd som skulle kunna vara aktuellt. En fördel med Celsius värmeflyttare jmfrt med PAX verkar vara den direkt har möjligheten att ställa dels ett lågvarvtal för kontinuerlig drift och dessutom en temperatur för att övergå till högre varvtal. Dessutom är den lite mindre designmässigt. Jag har idag varit i kontakt med Fresh försäljare som bekräftar att detta bör fungera fint i ett uterum/vinterrum. Om man inte använder och värmer upp rummet så mycket under vintertid ansåg de däremot att man inte skall köra fläkten när det är kallt - typ flera minusgrader. Tyvärr kunde de inte ge en tydlig rekommenderat undre temp.gräns för säker användning. Kan bara gissa att det är plast som blir spröd, lager som kärvar och ev elektronik som fallerar när det blir kallt. Vet inte om motsvarande begränsning finns för PAX, men tror nog ändå att det inte blir ett stort problem för mig. Någon med synpunkter på Fresh/PAX komponenter map kvalitet/funktion? Vet att Fresh fläktarna hade problem med oljud vid låga varvtal för ett par år sedan, men har fått beskedet att det skall vara löst nu - med bytesrätt om man skulle ha problem med en gammal.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.