Behöver 6m slang som går att böja lite alltså inte så stel som en PEM slang.
30mm utvändigt är kopplingen den ska på så jag antar den ska vara 32 invändigt

Den ska sitta mellan en vedpanna och en badtunna. Behöver tåla 100grader och ett ganska lågt tryck. Finns det någon prisvärt och mjuk slang att använda till detta?
 
Kylarslang till bil, men den är inte gratis :)
 
Ska du leda ut en kallvattenslang och en varmvattenslang? Eller hur tänker du? Låter annars lite farligt att pumpa i det heta pannvattnet direkt i tunnan, mer än ca 40 grader vill man ju inte ha...
 
Enk Projektet skrev:
Kylarslang till bil, men den är inte gratis :)
Då blir det billigare att sälja tunnan och åka på spa istället varje gång jag känner för att badad^_^b Funderar på att ta någon slang med lägre spec och chansa lite. Det värsta som kan hända är att det går hål på den och vatten läcker ut utomhus. Inget som kan bli skadat direkt.

Anna_H skrev:
Ska du leda ut en kallvattenslang och en varmvattenslang? Eller hur tänker du? Låter annars lite farligt att pumpa i det heta pannvattnet direkt i tunnan, mer än ca 40 grader vill man ju inte ha...
Japp.
Har ju ingen acktank eller så. Vattnet kommer hela tiden gå med cirkulationspump genom pannan så det kommer nog aldrig hinna bli så varmt. Vill bara ha lite marginaler på slangen men det får inte kosta för mycket då får jag prova att chansa med sämre kvalitet på slang.
 
Sätt en termisk shunt innan som håller ner temperaturen på vattnet..
 
Nu förstår jag ännu mindre: ska vattnet från badtunnan cirkulera tillbaka i pannan och värmas upp igen, eller har du så att säga nån cirkulatyion på varmvattnet "bakom" kranen med en returslang för varmvatten du inte häller i tunnan eller är det nån värmeväxlare du har eller hur menar du?
 
Sätt en pemslang med bulcokopplingar så borde det hålla. Inget tryck att tala om, och temperaturen kommer som du säger inte hinna bli 100grader på tilloppet om du inte tokeldar i en 30Kwh panna.

edit:
Missade att du inte ville ha PEM.
Så jag reviderar till att du borde kunna köra med Polyesterarmerad slang. typ biltema 259073
 
Redigerat:
Hittade slang på Swedol men det var slut i lager. Blev Bauhaus till slut, lite dyrare men på
den lilla biten jag behöver spelar det inte så stor roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.