Hej
efter att stått i tomtkö i Helsingborg länge fick vi en komunal tomt på ett attraktivt område för 1 år sen. Vi tog kontakt med hustillverkare och fick fram ett förslag som verkade ok, dock hade vi ej varit i banken och under tiden kalkylen från tillverkaren blev klar så betalade vi tomten med egna pengar. Jag hade en bet anm och var lite orolig för att det skulle bli nej i banken, men säljaren menade att de skulle inte vara något problem för det hade funkat förr. Vid möte med banken var de lite frågande men inkomst m m var inga problem, efter 1 vecka kom dråpslaget - de var inte intresserade. Vi provade en annan bank men samma svar pga bet anm.
När kalkylen var klar så hade banken inte sagt ja så kontraktet skrevs under förutsättning att banken beviljade lån. Kontraktet blev därmed ogiltigt och alla planer lades på is för att hitta en byggherre som kunde stå för kreditivet tills min anmärkning försvann, detta har ej lyckats än. I veckan fick vi ett brev från kommunen att vi skulle betala ett vite på 200.000 för att huset ej blivit klart i tid, och vår tomt är den enda som ej är klar detta med tanke på gator m m skall färdigställas. Vi har på oss till hösten men min fråga till forumet är om någon varit med om liknande och vilken eventuell lösning som finns.
Tack på förhand :(
 
Detta kanske är en dum fråga, men har du kollat runt på ALLA banker?! Jag för mig att jag hört en diskussion med nån bankman som sa att en betalningsanmärkning inte alls behöver spela någon roll förutsatt att man har ordentliga inkomster/anställningar. Betalningsförmågan är den viktigaste för banken, och en betalningsanmärkning BORDE inte spela nån roll...
Lycka till!
/Kristian
 
Ja, eller en borgensman som kan ställa upp tills betalningsanmärkninge försvinner?
 
om det inte är så att kommunen reglerat i avtalet att tomten inte får säljas vidare utan går tillbaka till tomtkö etc...
Vidare....när vi köpte vårat förra hus så hade frugan en betalningsanmärkning på sig...banken (SEB)löste detta ändå...så kolla runt...men mkt beror nog på vad för anmärkning man har...
 
Så illa är det, sköter man inte sina betalningar så drabbas man vilket är sunt.
Tycker i och för sig att systemet är lite tokigt eftersom små och stora poster likställs.
 
Det beror på vilken typ av betalningsanmärkning man har. Har man missat att betala en räkning på ett par hundra eller har man struntat i hyran i 3 månader?
En kompis till mig fick betalningsanmärkning i samband med en separation. En räkning blev kvar hemma hos exet och hon sa inget.
 
När jag tog banklån ville de bara ha ett bevis från skattemyndigheten att skulden var slutbetald! SEn var det inga problem!
 
Rolandsdotter skrev:
Nu är jag inte helt 100, tror dock att följande är korrekt:

Sälj tomten till någon för Er närstående. Låt denne äga tomten tills dess ni hittar en bank som godkänner Er eller tills det blir klart för byggnation. Köp sedan tillbaks tomten.

Köper man en tomt i andra hand så försvinner den där tidsfristen som kommunen kräver.
Inte alls säkert! Flera kommuner har en klausul om att man själv måste bo på den köpta fastigheten inom en viss tid... annars vite... :surprised:
 
Hej igen, de var vi med bet anm, och som ej fick lån, tack för era svar och tips, men nu har det löst sig. På mindre än 1 vecka fick vi grönt ljus från en bank i skåne, det är tur att det finns bankfolk med sunt förnuft och inte bara som kan trycka på knappar.

En glad skåning :) :) :) :)

 
Hej!

Kolla på www.bluestep.se, de lånar ut till personer med bet. anm.
 
pe067 skrev:
Hej igen, de var vi med bet anm, och som ej fick lån, tack för era svar och tips, men nu har det löst sig. På mindre än 1 vecka fick vi grönt ljus från en bank i skåne, det är tur att det finns bankfolk med sunt förnuft och inte bara som kan trycka på knappar.

En glad skåning :) :) :) :)
Vad kul, hoppas det gått bra! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.