Min arbetskamrat bor i parhus. Hennes granne har haft en mindre utbyggnad som skydd vid sin uteplats. Grannen har besökt min arbetskamrat tidigare i år och bett henne att skriva på att hon godkänner deras nya utbyggnad över altanen. Utbyggnaden sträcker sig (fritt ur mitt minne) 3,5 meter ut från huset. Detta skulle innebära att deras bakgård som denna utbyggnad görs kommer att domineras av denna utbyggnad. Läget till min arbetskamrats granne är västerläge, vilket kommer att innebära att den lilla kvällssol hon har idag kommer att försvinna. Utbyggnaden kommer att ligga i direkt anslutning till hennes tomtgräns.

Nu har grannen dykt upp igen och visat henne att han fått bygglov och kommer att starta detta projekt kommande vecka.

Parhusen är friköpta.

Min fråga är om man kan få bygglov utan att grannen skrivit på ritningen om utbyggnaden är dominerande, tar kvällssol, går exakt på gränsen samt undrar hon om grannen bara kan trampa in för att utföra arbetet samt kommande underhåll.

Tack för svar i förhand!

Anders
 
Om det följer detaljplanens regler så ja.
 
Rebeckaf skrev:
Om det följer detaljplanens regler så ja.
Tack för ett snabbt svar Rebecka! Om jag fattar rätt så skall detaljplanen innehålla "tillstånd" för dessa utbyggnader?

Anders
 
Står det i detaljplanen att man får bygga i ansluning till tomtgräns så får man göra det.
Men grannen får inte stå på din arbetskamrats mark när han bygger/underhåller utan att hon godkänner.
Hon kan överklaga bygglovet för att få en extra granskning på om det verkligen följer planen.
 
Att man som granne skriver på betyder endast att man tagit del av ritningarna. Man kan mycket väl överklaga ett bygglov om man tagit del av ritningarna tinna. Skillnaden är att man har en tidsfrist att överklaga från det man tagit del av ritningarna.
Bygglov kan beviljas, mot grannarnas önskemål, om det inte strider mot detaljplanen.
 
Blir lite osäker på vad som menas med "tillstånd" i tråden. men det förekommer formlueringar i detaljplaner att man får bygga ex. garage nära tomtgränsen, men att grannen då skall godkänna.

OM det finns en sådan formulering eller om lovet strider mot detaljplanen, men beviljas ändå som mindre avvikelse. Då skall grannen höras, har så inte skett så är bygglovet ogiltigt, det är bara att överklaga till länstyrelsen så kommer de att upphäva lovet.

Att grannen har varit där och pratat om bygget, men inte fått med sig ett yttrande från din arbetskamrat, innebär inte att hon "hörts" i beslutsunderlaget. Det framgår inte riktigt av tråden om arbetskamraten har sagt jag eller nej eller ingenting när grannen berättade.

man skall dock komma ihåg att om det handlar om grannehörande för mindre avvikelse så kan lovet sedan godkännas iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.