Hej jag har dränering runt mitt hus men ska nu gör ute plats så har beställt bergkross som jag ska fylla upp med men ska jag lägga det intill plattan med eller släppa där och lägga makadam så det dränerar bättre för bergkrossen packas ju och blir stenhårt.

I vilket fall så ska ju allt toppas med sten mjöl som jag ska sätta plattorna i men ska det va makadam under plattorna intill huset så vattnet går ner mellan plattorna och igenom makadamet och in i dräneringsröret?
 
Mikael_L
Kan du inte lägga stenläggningen med lite lutning från huset?
I så fall tror jag inte det spelar så stor roll hur du gör, för då lär det väl ändå knappt ta sig ner något vatten.
 
Jo med lite lutning ifrån huset ska det vara men ändå. Känns ändå som det är bättre med makadam vid plattan?
 
Varför skulle det vara bättre att vattnet rinner ner till plattan? Det måste väl vara bättre att det rinner bort därifrån?
 
Mikael_L
Fördelen jag kan se om du har 10-15 cm makadam närmast plattan är att det inte kan hålla något vatten där. Det rinner undan. Så visst verkar det finnas en liten fördel.
Men du får också passa dig så detta inte istället blir en lätt framkomlig väg för ytvatten att ta sig ner i marken närmast plattan.
Men har du betongplattor ovanför så blir det ju tätt för ytvatten.
 
Vatten nära husgrund är inte bra.
Om du kan så försök leda bort vattnet från grunden.
Gräv lite djupare och med lutning en bit från grunden och fyll med makadam
så rinner vattnet från huset.
 
Finns det inte någon bild på nätet där man ser hur en perfekt utföring ser ut där man hat platta på mark sen ska lägga sten intill huset och även har dräneringsslang runt huset så att allt fungerar så bra det kan bli. Hade blivit enklare att se med en bild
 
Jag har roat mig med att göra en skiss / förslag på hur det bör se ut för att vattnet
inte skall leta sig in till husgrunden.
Det beror mycket på hur markförhållandet är och att marken runt huset är bra dränerat.
Har du lerig mark är dränering viktig.
Likaså om det är berg.
Morän släpper igenom vattnet.
50mm med krossgrus är lagom att kratta ut och sedan lägga plattorna i.
Markduken är viktig så inte krossgruset försvinner ner i makadamen.
 
  • Plattor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.