Fråga 1.
Har en helentrepenad för reonvering och inredning av källarvåning och har nu efter ett år (!) tröttnat på att företaget inte slutlevererar. Har nu satt en absolut deadline när de ska vara ute, det som inte är klart får jag lösa på annat sätt. MEN jag behöver hjälp med att bedömma och besikta deras jobb, har ni några tips? Bor i Södra Stockholm.

Fråga 2.
Har även fått helt orimliga fakturor i projektet, bl a ett badrum där kaklingen tagit 200 timmar utan att det ens är klart. Hur går jag till väga på bästa sätt för att granska och bestrida ev felaktiga fakturor?
 
200h för att kakla??? Hur stort badrum har du?
 
jag sa ju att det är helt galet, fattar t o m jag som inte kan slå i en spik...
Det var därför vi tog helentrepenad MED projektledare för att de verkligen skulle ha koll
 
ca 10 kvm
 
låter mer som om ditt badrum skulle vara 1000 kvm !
 
Är det verkligen bara för kakling? det låter mer som totala tiden för nya väggar golv etc.

Men du skriver att det var totalentrepenad? Då spealr det ju ingen roll hur många timmar det ena eller andra tar, du skall ha fått ett fast pris på alltihop.
 
Thomas Lundquist
Ta några bilder på projektet och lägg ut.
 
Totalentreprenad innebär väl inte automatiskt fast pris?
Totalentreprenad innebär väl bara att det anlitade företaget skall driva hela projektet, dvs du behöver inte fixa med elektriker, rörisar och snickare.
 
Jo totalentrepenad innebär att entrepenören löser den funktion du har beställt till fast pris. Ibland med vissa detaljer mer eller mindre väldefinierade, alla andra detaljer skall entrepenören lösa på ett fackmannamässigt vis.

Fördelen ligger i att du som beställare inte har ngt. ansvar för ev. överaskningar under bygget, entrepenören får lösa dem när de uppstår, inom det avtalade priset.

Vissa typer av välkända risker frisriver man ofta. Ex. en tidigare granne dränerade om huset, det var totalentrepenad, men entrepenören friskrev sig rörande sprängning eller annan avverkning av berg. Dvs om det inte gick att gräva till rätt djup pga. berg så ingick inte det.

Skulle sprägning också ingått så hade ju beställaren fått betala för sprängning oavsett om det visade sig behövas eller ej.
 
Har ni avtal? Är det fast pris eller löpande? Har ni använt någon typ av standardavtal, Abs eller hantverksforuläret?

Är det fast pris kan bara beställda tilläggsarbeten förändra priset. Är det löpande så hoppas jag att ni ska godkänna timmar arbete. Nu är det väl iofa så att 200h för att kakla ett badrum på tio km är helt orimligt. Om det är väldigt avacerad plattsättning med mycket att såga och konstiga mönster så 20h .....
 
hempularen skrev:
Jo totalentrepenad innebär att entrepenören löser den funktion du har beställt till fast pris. Ibland med vissa detaljer mer eller mindre väldefinierade, alla andra detaljer skall entrepenören lösa på ett fackmannamässigt vis.

Fördelen ligger i att du som beställare inte har ngt. ansvar för ev. överaskningar under bygget, entrepenören får lösa dem när de uppstår, inom det avtalade priset.

Vissa typer av välkända risker frisriver man ofta. Ex. en tidigare granne dränerade om huset, det var totalentrepenad, men entrepenören friskrev sig rörande sprängning eller annan avverkning av berg. Dvs om det inte gick att gräva till rätt djup pga. berg så ingick inte det.

Skulle sprägning också ingått så hade ju beställaren fått betala för sprängning oavsett om det visade sig behövas eller ej.
Totalentreprenad beskriver väl bara ansvarsförhållandet där uppdragsgivaren bara ingår avtal med en entreprenör som sedan tar ansvar för och tecknar avtal med eventuella andra uppdragstagare?

Även om totalentreprenad oftast är med fast pris så innebär väl inte totalentreprenad fast pris per automatik?

/Krille
 
Ja nu börjar jag tveka. Jag har varit av uppfattningen att det alltid är fastpris vid totalentrepenad. Men jag börjar inse att jag nog har fel.
 
Ja, i vilket fall som helst är ju det viktiga här att få en bedömning på rimligt tidsåtgång för att kakla ett badrum.
Vi behöver veta hur många kvadrat vägg det handlar om, och hur pass avancerad läggning det handlar om.
Hur har entreprenören bemött din undran om antalet timmar? Hur motiverar han tidsåtgången?
 
Totalentreprenad kan absolut vara på löpande räkning, även om jag tror att fastpris är vanligast förekommande vid totalentreprenad.

Här finns kontrakt att ladda ner för dom olika entreprenaderna. http://bkk.webdoc.nu/Kontraktsformular.asp

Sedan beroende på hur kontraktet är utformat så kan det vara lätt att tro man har totalentreprenad men i verkligheten kanske det är en generalentreprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.