Hej,

Vi har precis i dagarna flyttat in i ett radhus vi köpt. Radhusest är drygt 30 år gammalt.
En besiktning gjordes på radhuset i samband med kontraktsskrivning. I besiktningsprotokollet står det att ingen avvikande lukt har noterats i huset. Vid visningstillfället och besiktningstillfället noterade inte vi heller någon avvikande lukt. (Kan nämnas att huset städats rent precis innan visning och besiktning och en svag doft av rengöringsmedel kändes).
Vi har nu bott i huset över helgen och i förrådet (ligger under trappen på bottenplan - vi har ingen källare) luktar det gammal jordkällare. Vi har frågat flera bekanta och de bekräftar att det inte luktar som det ska.

Är detta mögel? Vad har vi för rättigheter i frågan? Vad har säljarna för skyldigheter?

Jag tänker nämligen att är det mögel så lär det inte ha uppkommit på bara några dagar utan måste ändå vara något de kände till och inte uppgav.
Dessutom funderar jag på vilka skyldigheter besktningsmannen har i frågan, då vi ändå anlitat en fackman för att få hjälp i frågan att besiktiga huset. Personligen tänker jag att detta är något han borde ha upptäckt/vetat att leta efter - eller har jag fel? Har jag några rättigheter gentemot honom?
 
Först och främst gäller det att försöka ta reda på vad lukten faktiskt kommer ifrån. Beroende på vad som är fel, hur lätt det varit att upptäcka, hur husets skick är i övrigt, och så vidare, kan det vara köpare, säljare eller besiktningsman som får bära ansvaret för felet.

Säljaren har inte någon generell plikt att berätta om alla fel, utan behöver endast berätta om fel som säljaren känner till och som inte kan förväntas och inte är lätta att upptäcka.

Besiktningsmannen kan ha ansvar i vissa fall, om han borde ha upptäckt felet, inte har friskrivit sig genom att hävda att något är en riskkonstruktion och att ytterligare teknisk undersökning krävs och ni har en kontraktsrelation som medger dig att avkräva ansvar.
 
Redigerat:
Grunden är enligt besiktningsprotokollet en riskkonstruktion, men besiktningsmannen rekommenderade inte till ytterligare teknisk undersökning. Vi har inte skrivit några friskrivningsklausuleri övrigt.

Det jag tycker är märkligt att besiktningsmannen menar att han inte känns avvikande lukt - han ska enligt besiktningsprotokollet lagt näsan mot golv, hörn. lister mm för att försöka upptäcka avvikande lukt. Att han då inte upptäckt detta är för mig ett mysterium, då hela förrådet nu luktar. Att det inte kännts nån lukt när man bara stått där inte kan nog förklaras med att man städat precis innan besiktning, visning etc och rengöringsmedel dolt lukten. Men jag kan tycka att han borde ha kännt lukt om han nu lagt näsan mot golv etc därinne, för så snabbt tycker jag inte det borde utvecklas.

Vi ska hur som helst ta reda på vad det är som luktar. Vad kan det vara om inte mögel? Det luktar gammal jordkällare. Och hur går vi till väga för att ta reda på vad det är?
 
Ta reda på i vilka material förrådet är byggt och inrett. Fukt får det att lukta. Om förrådet varit väldigt kompakt belamrat kanske vissa golv och väggytor med organiskt material blivit så "isolerade" och kalla att kondenspunkten flyttats inåt/uppåt med fuktutfällning som följd. Mät fuktkvoten på alla ställen. Mät fuktkvoten i syllen (vanligt problem om platta på mark 30 år sedan) och övrig golvkonstruktion. I bästa fall kanske räcker det med att ordna lite frånluftsventilation i utrymmet?
 
Redigerat:
Vi hade också lukt i ett rum i radhuset vi bodde i tidigare ( byggt 1971 ) När vi sedan renoverade i källaren och tog upp golvet så låg det massor med byggskräp kvar på plattan. Allt var snustorrt, men det luktade unket. Vi röjde bort allt , lade nytt golv = ingen lukt.
 
Kan ju vara så att vid besiktning, visning (och kanske t.o.m. när förra ägaren bodde där) så var det övertryck i huset så mögellukten inte trängde in så mycket, medan ni kanske har öppnat någon ventilation eller gjort något annat så att det nu är undertryck - och vips så uppträder mögellukten tydligt.
 
Det skall alltid vara undertryck i en bostad, annars går fukten baklänges i väggar och tak och man får mögel- och kondensproblem.

Köparens undersökningsansvar är mycket omfattande. Även om du hittar mögel i huset så är det inget ovanligt att 30-åriga huskonstruktioner lider av sådana problem. Hade huset varit sprillans så hade det varit en annan sak. Och det spelar i sak ingen roll om problemet fanns innan överlåtelsen eller uppstod senare. Det går att mäta fukt med en induktiv fuktmätare, en sådan har alla besiktningsmän. Alltså är det upp till köparen att bestämma hur djupt man vill gå i sin överlåtelsebesiktning. Besiktningsmannen har skrivit att det finns riskkonstruktioner i huset, så långt sträcker sig hans jobb. Nu är det ni som bor i huset. Spendera energin på att söka efter orsaken istället.

Berätta mer om huset, konstruktionen, och ta bilder! Är det platta på mark eller krypgrund? Om det är platta på mark med isoleringen på ovansidan om betongplattan, så skulle jag personligen aldrig ens tänkt på att köpa ett sådant hus. Det är inte bara en hiskelig riskkonstruktion utan också en jäkligt dyr sådan att åtgärda. Är det krypgrund så klättra ned och titta. En avfuktare och igentätade grundventiler kostar inte mycket att fixa till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.