Vi har en källare, och nu sitter vi och planerar vad för slags förvaringshyllor vi skall köpa in.

IKEA har en i trä, och då finns det plastfötter att köpa till som skall hålla fukten borta. Kan det fungera tro?

Jula har en billig variant med, men som är i plåt. Är den bättre? Men den verkar vekare än IKEAS Gorm.

Ju kraftigare de är desto dyrare blir det ju. Nyinflyttad och renoveringar som dragit en jedrans massa pengar gör att jag inte har lust att kasta ut flera tusen på hyllor... :S

Vad har ni andra med källare för förvaring?
 
Köpte hyllplan på hornbach 250x60 för 150:- styck, och reglar 45x45 som ben och 45x90 till att bära upp hyllplan.
Sedan sågade jag och skruvade ihop det själv. Ca 1000:- gick det på och då får jag plats med 24 flyttlådor och 2 uppsättningar bildäck. Det blev kanske inte supersnyggt, men rejält, och som källarförvaring duger det tycker jag.
 
Beror ju mkt på vad som ska förvaras och hur utrymmet ser ut. Alltså hur tunga saker och vilken storlek de har

Trä lär funka lika bra som plåt om du bara är rädd för fukt.

Har man udda mått o vill kanske utnyttja hela ytan får man göra nån egen lösning med hyllplan. Då kan man oftast lasta ända upp till tak o hela bredden mm

Ikeas gorm funkar fint annars, Ikeas Hyllis är lite ranglig men billig o håller ändå förvånansvärt bra.

En bra lösning är elfa skenor (eller kopior på byggmax mfl) som man kombinerar med konsoller o hyllplan, lådor krokar mm. Fördelen är att förvaringen blir väldigt flexibel o lätt kan omvandlas om ytorna behöver användas till annat. Alltså lätt att anpassa om man får barn eller när de växer mm

Själv har vi mkt yta i garagen (har 300 kvm garage totalt varav ca 80 kvm förråd) så vi har därute inrett två förråd med platsbyggd förvaring för flyttlådor mm i ena (kallförråd) och elfa skenor o hyllor i det andra (varmförråd) som får ta allt som är lite känsligare för temperaturväxlingar

Då kunde källaren dedikeras till ett vinrum och pannrummet inredas med stora garderober för att lättare förvara vinterkläder mm
 
Tack för svaren! Det får bli Gorm i ena delen och plåthyllor i matkällaren. :) Sedan kanske vi tänker om då vi skall renovera lite där nere, men det får bli en senare fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.