Funderar på att ta över föräldrarhemmet som är byggt -75, där uppvärmningen består av vanliga elelement + en vedkamin. Huset är ett enplanshus med källare som ska inredas vid ett eventuellt övertagande.

Jag går i funderingarna på vad jag bör satsa på när det kommer till uppvärmningen i huset. Många förespråkar bergvärme......vilket i så fall innebär att jag måste ersätta de befintliga elementen med ett vattenbaserat system.

Frågan är då om det bästa är att;
1 - installera golvvärme i hela huset (alltså även i källaren),
2 - installera vattenburna element i källaren och golvvärme på förstaplanet.....eller,
3 - installera vattenburna element i HELA huset.

Vad tycker/tror ni är det bästa och varför?? Är det andra alternativ än bergvärme som är att föredra, och i så fall varför??

En annan sak jag tänkt mig är att byta ut alla förnster i huset till mer energiklassade fönster, och se över husets isolering i övrigt. Är det någon som har tips och förslag när det kommer till detta så mottages det också gärna!!
 
för att installera golvvärme i källaren måste du isolera ordentligt under - det är tungt jobb att riva plattan och gräva för att kunna isolera och jag skulle nöja mej med radiatorer ( stora radiatorer ifall du väljer värmepump typ berg- eller jordvärme).
Ska du byta golv på övre våning så passa på och lägg golvvärme samtidigt.
Fönsterbyte tjänar du minst på så det skulle jag ställa sist i kö och göra det när allt annat är fixat och det finns pengar över i kassan :).
Riv inte ut kaminen och behåll skorsten - bra att ha!
Snabb och billig "föryngring" av uppvärmning = luftvärmepump + kamin + elradiatorer + tillägsisolering
gaia
 
Jo, jag har förstått att jag måste isolera ordentligt under....och det känns som mycket jobb/mycket pengar på ett redan befintligt källarhus.:(
Men jag är med på tanken som du (Gaia) nämner....att satsa på riktiga vattenelement i källaren och golvvärme på våningen över. Efter uppvärmningen hade jag tänkt att satsa på att minska energiförlusten i huset.....nämligen att titta över isoleringen på vinden och i ytterväggar, och byta ut fönstren (mycket stora fönster från -75) till energiklassade fönster.
Den befintliga kaminen som står mitt i huset på övre plan ska självklart stå kvar. Till detta finns det också en öppen spis i den idag oinredda gillerstugan (i källaren), som jag hade en tanke på att sätta in en insats i så att denna också kan utnyttjas på bästa sätt. Vad tror ni om det????? :O

Jag är medveten om att en lite/mycket "snabbare och billigare" föryngring av uppvärmningen troligen är en luftvärmepump och att behålla elelementen.....men vilket är billigast i längden, när man tittar på energiförbrukning????

// Elias 07
 
Jag har lagt vattenburen golvvärme i halva källaren, bostadsdelen och badrummet. Bilade/grävde ur badrummet och göt/isolerade med EPS-bruk vilket var ett jävla slitgöra men å andra sidan är det ju enkelt och man kan göra allt själv vilket gör att kostnaden endast är hyra av bilmaskin i princip.
Sen kostar det förstås mer att gjuta EPS - lägga golvvärmeslang - flytspackla än att installera radiatorer även om man kan göra det mesta själv även med det.

I bostadsdelen la jag frigolitisolering ovanpå plattan (först inomhusplaton) med spår för värmeslangen och laminatgolv ovanpå det. Betydligt enklare än att bila ur men vi har sämre verkningsgrad i dom rummen än i badrummet, jag vet inte om det beror på sämre isolering nedåt eller sämre värmeledningsförmåga laminat jmf med klinker, förmodligen en kombination.
När man är klar anser jag att golvvärme är värd både extraarbetet och kostnaden men kostnaden måste ju tyvärr alltid vägas mot den egna plånboken ;)

Jag får säkert mothugg nu men jag skulle ändå säga att den som byter från direkt-el till vattenburet kommer aldrig att själv räkna hem utgiften, möjligen vid försäljning av fastigheten i en framtid. Det kostar för mycket att göra den konverteringen så det billigaste för dej vore en luft/luft-pump och som gaia skriver behåll skorstenen och elda i en braskamin/kasett etc.

Byta fönster lönar sej aldrig ekonomiskt jmf med att renovera dom Du har och byta tätningslister men har man (som vi har) stora fönster ut mot gatan där bussen stannar kan man ju byta för att förbättra ljudisoleringen och få energiförbättringen på köpet, men tjänar in kostnaden gör man inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.