Skaffade mig en kompressor nyss, med Y/D start.
Nu ser jag att det är Telemecanique LC1-D09 10 kontaktorer i den.
De verkar vara specade för 4kW, vanlig trefas elmotor, min motor är på 7,5kW...

Funkar det eller ska man leta på kraftigare kontaktorer?

Edit:
Hur ska man koppla in motorkablarna? Har för mig jag hört något om att en ska vändas eller hur det var?
Eller kopplar man W2 U2 V2 i följd till Y-kontaktorn och U1 V1 W1 i följd till motorskydd/kontaktor?
Inget är korsat mellan kontaktorerna.

Man vill ju att den ska gå åt samma håll i Y och D-läge :)
 
Redigerat:
Det är helt korrekt dimensionering på kontaktorerna, så som de sitter kopplade vid Y/D-start kan man välja data x 0.6 gentemot vid direktstart. Dessutom blir det ytterligare lite snällare förhållanden för dem vid Y/D-start än direkt. Fabrikatet du har är mycket bra vad gäller tex kontaktorer så det finns inga problem där.

Koppla kablarna till motorplintarna precis som du tänkt dig det är helt riktigt, och lättast med samma punkt mittför varandra och på motsvarande ställe på kontakorerna. Rotationsriktning skiftar du på inkommande matning till Y/D om du behöver det.
 
Krångla inte till inkopplingen mer än nödvändigt, som TS själv menade blir bra.
H - Huvudkontaktor, "bimetallrelä"
D - D-lägeskontaktor
efter : uttagsnummer på respektive komponent.

H:2 -> U1
H:4 -> V1
H:6 -> W1

D:2 -> W2
D:4 -> U2
D:6 -> V2
 
Kopplade som jag hade skrivit i första inlägget, och det funkade perfa, tackar! :)

Fick koppla isär nollan från jordskenan, annars hade ju JFB'n löst omgående.
Och så kopplade jag förbi tryck och pys-automatiken, få kolla på det nästa helg. Om allt funkar så är det bara att koppla in det åxå.

Sen är en säkerhetsventil något som ska skaffas innan man kör på automatik, fattar inte att man kört utan innan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.