Har nu fått besiktningsprotokollet på ett hus vi är intresserade av. Är dock inte så jättekunnig så ni får gärna skriva vad ni anser om besiktningsutlåtandet.


krypgrunden
"Undermark är lokalt fuktig och saknar överliggande plastfolie. Kvarliggande byggspill och organiskt material på undermarken orsakar misslukt.

Bottenbrädor under bjälklag har förekommande lokala fuktmissfärgningar samt resningar.(p.g.a. fuktsvällningar)


vind
"Endast åtkomliga för kontroll ifrån gavelventiler, tillsynsluckor saknas helt.

Via gavelventiler kan ses lokalt kraftig kondensmissfärgning av yttertaksinbrädning.

Det är inte åtkomligt och möjligt att kontrollera och se om luftspalter finns vid snedtakssidor, risk för kondenspåverkan."
 
Kan tillägga att inga fuktmätningar utfördes. Blev väldigt förvånad.
 
Då det har saknats plastfilm på marken i krypgrunden har det förmodligen gjort att fukt från marken trängt in, vilket har ökat fuktigheten i krypgrunden. Detta har i sin tur gjort att bjälklaget har fått "lokala fuktmissfärgningar" förutom plastfolien har antagligen luftutbytet i grunden varit sådär. svårt att uttala sig om något man inte har sett, men kan tänka mig att är det inte allt för skadat så kan det fixa sig om du tar bort det organiska, lägger ut en plastfilm och ökar luftutbytet en del! Antagligen har detta problem uppstått om huset har isolerats i golvbjälklaget, då värmen från huset tidigare "läckt" ner i bjälklaget och torkat upp.
Samma sak gällande taket, det låter precis som om det inte luftats på rätt sätt. precis som besiktningsmannen skriver så är detta svårt att bedöma utan att kunna se det. En sak att se upp med är om kondensmissfärgningarna är mögel. Då kan det bli en kostsam process att göra vid .
//Oscar
 
Tack för svar!
Borde inte besiktningsmannen skrivit mögel om det hade varit mögel?

Vinden saknade "nockluftning" det står det dock inget om i protokollet.

Vad kan man pruta på ett sånt här hus?
 
Jo det är klart att han borde skrivit mögel, men kan han inte komma till och kolla vad det är ordentligt skriver han antagligen som han gör.
Har ni tagit reda på varför ingen fukt uppmättes?? borde vara självklart i ett sånt här fall!!
Att sätta in luftning är inget svårt, så länge det bara handlar om nockluftning. men finns det ingen takfotsluftning med språng mot undertak så är det helt andra saker.
Beroende på hur illa det är kan ni ju pruta olika mycket. men har ni möjlighet att kolla noggrannare så gör det!

//Oscar
 
Jag får nog höra med besiktningsmannen om det var mögel eller inte.

Angående fuktmätning så tror jag det var så att det inte behövdes för att det syntes ju klart och tydligt att det fanns problem med fukt.
 
O
Va du inte med när besiktningen gjordes?
 
Jag var med och frågade om det var mögel och fick flera, som jag uppfattade det, undvikande svar att - njae det är ju fuktigt.
 
Fick veta nu att säljaren inte går med på någon sänkning av priset trots felen som upptäckts vid besiktningen. Känns ju väldigt surt när man lagt ut massa pengar på besiktning och så har man ingen användning av det.
 
Uteluftventilerad krypgrund och kallvind är ju kända riskkonstruktioner. Köparen kanske tycker att priset du gett har detta i beaktande? Det finns knappt ett hus utan någon form av påväxt på vinden. Mer oroande är att man inte kan klättra in.
 
starmanin skrev:
Känns ju väldigt surt när man lagt ut massa pengar på besiktning och så har man ingen användning av det.
Det hade du väl? Du upptäckte ju fel som du inte var beredd att acceptera till det priset.
 
Jo så kan man ju set det förstås men om du tänker till lite så förstår du också vad jag menar. Man blir ju mer försiktig vid nästa köp dock för man vill inte _"förlora" mer pengar igen och kanske igen och igen.
 
Consensus skrev:
Uteluftventilerad krypgrund och kallvind är ju kända riskkonstruktioner. Köparen kanske tycker att priset du gett har detta i beaktande? Det finns knappt ett hus utan någon form av påväxt på vinden. Mer oroande är att man inte kan klättra in.
Det jag inte räknade med var att nockluftning saknades, att takfotsluftning saknades, att vinden var för ltien för att kunna inspekteras, att det var för långt mellan plintar i grunden samt att de var av trä. Att det skulle vara fuktig var jag däremot beredd på. Det är ju ett gammalt hus.
 
Nockluftningen saknades ju pga att dom hade gavel ventiler istället. inget fel!
 
Enligt bes. mannen är det ett fel att inte ha nockluftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.