Dr Fozz skrev:
Man brukar prata om runt 6000 per element, inkl rör.
Alltså inklusive element och montering samt moms och hela baletten?
 
Jag är rätt säker att vattenläckan kom från ett droppande vred. Det är för övrigt ett lustigt vred centermonterat mitt under elementet. Jag uppskattar alla svar även om det inte gjorde mitt eventuella beslut lättare, men det är en intressant frågeställning tycker jag, jag blev själv fundersam när jag kom på det iom med att man läst flera år b.l.a här på byggahus om allt möjligt men aldrig kommit över det här dilemmat.
 
Jag passar på att ställa till det lite extra för dig, och frågar om du inte tänkt på golvvärme, om du ändå ska riva upp golven... :)
 
kaka84 skrev:
Jag passar på att ställa till det lite extra för dig, och frågar om du inte tänkt på golvvärme, om du ändå ska riva upp golven... :)
I annat fall kan du byta ventilerna på elementen till något modernare. (termostat).
Jag har ett litet hus, byggt -32, med originalrören och dito element kvar. Hur fina som helst.
Som sagts tidigare i tråden, bör man inte fylla vatten i tid och otid utan i stället åtgärda ev. läckage om det behöver fyllas på nu och då.
 
kaka84 skrev:
Jag passar på att ställa till det lite extra för dig, och frågar om du inte tänkt på golvvärme, om du ändå ska riva upp golven... :)
Haha! Det var min nästkommande fråga!! Men hur funkar det då med kallras vid fönster? Och vilka typer av golv funkar det bäst med?
 
JanneL skrev:
I annat fall kan du byta ventilerna på elementen till något modernare. (termostat).
Jag har ett litet hus, byggt -32, med originalrören och dito element kvar. Hur fina som helst.
Som sagts tidigare i tråden, bör man inte fylla vatten i tid och otid utan i stället åtgärda ev. läckage om det behöver fyllas på nu och då.
Men iom att rören är fina i genomskärning vid en fast punkt så innebär det ju inte att alla skarvarna är ok, och det är ju som som är riskkonstruktionen i sammanhanget? Hur vet du med säkerhet att rören är hur fina som helst? Vill inte låta dryg, undrar bara!
 
Manberg skrev:
Men iom att rören är fina i genomskärning vid en fast punkt så innebär det ju inte att alla skarvarna är ok, och det är ju som som är riskkonstruktionen i sammanhanget? Hur vet du med säkerhet att rören är hur fina som helst? Vill inte låta dryg, undrar bara!
Jag har dragit om vissa rör. En del kapades, gängades och drogs vidare. En del skarvades vid befintlig skarv. På alla ställen där det skarvades var rören som nya. Av den anledningen vill jag gärna tro att allt det andra också är ok.
 
Manberg skrev:
Haha! Det var min nästkommande fråga!! Men hur funkar det då med kallras vid fönster? Och vilka typer av golv funkar det bäst med?
Ganska stor risk för kallras om du inte har bra isolerande fönster... Gamla risiga fönster och golvvärme ger nog ett smaskigt kallras... :p
 
kaka84 skrev:
Ganska stor risk för kallras om du inte har bra isolerande fönster... Gamla risiga fönster och golvvärme ger nog ett smaskigt kallras... :p
Nej tanken är ju då att även byta fönster så klart. Men borde ställt frågan bättre; Funkar det med endast golvvärme om man har bra fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.