Alla goda råd om isolering slutar med att man SKALL ha plast i väggarna. Huset skall andas via ventilation, inte genom väggarna osv. Många kunniga påstår till och med att det är bättre att inte tilläggsisolera ett gammalt hus utan hellre stå ut med drag och höga enerigräkningar eftersom man inte vet hur balansen i huset rubbas, plast eller ej.
Jag skulle vilja höra historier om gamla hus där man fått problem efter att man tilläggsisolerat, i synnerhet om dessa beror på att man inte har använt plast. Sedan oljekrisen på 70-talet borde det ju rimligen ha tilläggsisolerats mängder med hus. Om man smäller på 30cm isolering och inte öppnar ventilationer kan jag ju förstå att problemen har uppstått, men det finns väl de som isolerat måttligt?
Jag vill försöka få ett grepp om hur stort problemet egentligen är. I bland kan man när man läser många "goda råd" få intrycket av att vissa problem är mycket vanliga, men så kanske inte är fallet i verkligheten...
 
halva mitt gamla hus av timmer tiläggsisolerades -70, på insidan, med plast närmast gipset, och det märks inga problem

men det kanske beror på läge osv, men jag kommer nog tilläggsisolera resten likadant i resten av huset
 
Fuktskador i väggarna är nog mycket ovanligt.

Men visst kan man få det (teoretiskt iallfall)..

jag skulle TRO att runt 10-20% av dom som tilläggsisolerar får någon form av problem.

utav dom 10-20% så är det säkert 99% som har fått problemen på vinden.

Ofta börjar ju problemen på vinden & gör man inget åt problemet så kommer det nog ner i väggarna också så småningom.

plast behövs enligt min mening om man tänker slänga på mycket isolering. Vilket man bör göra när man änndå håller på. sen vart gränsen går vet nog ingen. Torra väggar borde dessutom isolera bättre än blöta.. ::)

 
Alla goda råd om isolering slutar med att man SKALL ha plast i väggarna. Huset skall andas via ventilation, inte genom väggarna osv. Många kunniga påstår till och med att det är bättre att inte tilläggsisolera ett gammalt hus utan hellre stå ut med drag och höga enerigräkningar eftersom man inte vet hur balansen i huset rubbas, plast eller ej.
Och sedan blir det inte bättre av att många av "religiösa" skäl är helt mot plast. Varför pratar du inte men försäkringsbolag, kommunens byggnads/hälsoinspektör eller med Fuktcentrum vid LTH?
 
Och sedan blir det inte bättre av att många av "religiösa" skäl är helt mot plast. Varför pratar du inte men försäkringsbolag, kommunens byggnads/hälsoinspektör eller med Fuktcentrum vid LTH?
Självfallet kan man prata med dem, men anledningen till min fråga är ju att jag vill ha förstahandsinformation från vanligt folk som har egna erfarenheter. Jag var nog inte riktigt tydlig i min fråga.
 
Jag har ingen egen erfarenhet, men jag kan referera till en bekant som renoverade ett tilläggsisolerat hus. Väggarna var plastade närmast gipset, men det var bitvis slarvigt gjort, tex runt fönster. Där det varit springor i plasten var isoleringen alldeles svart.
 
Vad hade det huset för ventilation?
 
Hej!

Svart är väl inte samma sak som fukt? Bor man i Stockholmstrakten så är det ju uppenbart på alla ställen där det drar in i huset att det blir svart damm. Det har jag i alla fall haft i alla hus jag har bott i runt fönster och på andra ställen där huset inte har varit riktigt tätt.

Vi har just tömt vår vind på sågspån, som var kruttorrt, men även det ordentligt svart närmast takfoten där det har dragit in damm.

/pinebar
 
Jag förtydligar: isoleringen var svart på grund av mögel.
Jag vet faktiskt inte vad huset hade för ventilation, men det var troligen självdrag.
 
självdrag och tätmemran funkar dåligt... ventilationen måste fungera även på sommaren annars får man fuktutfällningar lite varstans.... så och om man har tilläggsisolerat eller inte
 
fuktutfällningar mitt i sommaren? vart då?
Du lär ju inte få kondens då!

Det är ju när man får kondens man brukar få problem..

 
Håller på att byta plåttak på mitt hus.  :p

Byggt början på 1900 och ombyggt i omgångar. (Sk Västerbottensgård)

Timmerstomme, tilläggsisolerad både utvändigt och invändigt med mineralull / glasull. Utfört på ca 50-tal och ca 70-tal.

Saknas helt och hållet plast, finns ofta inte förhydringspapp heller!  :surprised:

Uppvärmning markvärmepump, självdrag.

Taket har korta snedtak (60cm) och fyra ränndalar. Bryter upp snedtaken för att vindtäta (med förhydringspapp) och förbättra isoleringen (samma tjocklek, bara bättre utfört). 1/2 huset har sågspån i snedtak, 1/2 huset har mineralull (70-tal?), takspån som underlagstak, inga vindavledare eller dyligt.

INGA SOM HELST SKADOR ELLER KONSTIGHETER HAR DYKT UPP!  :)

Har gjort 1/2 taket och allt jag sett var en gammal skada som måste ha varit åtgärdad när dom bytte spåntak (ca 40-talet?)

Altså: Inget perfekt utförande eller material val men ändå inga skador. Antagligen en fördel att det är glest och dragit.  ;D

Hälsningar Flurken
 
Intressant tråd detta....

Är också jättenyfiken på om någon har fått fuktskador i väggar på gamla hus pga. brist på plast.

Vi bygger ut ett hus från 30-talet (stående plankstomme) och tilläggsisolerar det 5 cm med västkustskiva. Var och pratade med Svensk Byggtjänst rådgivning om plast eller inte plast på väggarna i den gamla delen av huset. Vi ska byta ut tretexskivorna på insidan mot gips också, så där finns möjlighet att sätta plast om vi vill.

Byggtjänst rekommenderade endast plast i taket (som vi tilläggsisolerar kraftigt). Och möjligen en bit ner på övervåningen. Han tyckte inte att det är någon idé att plasta in väggarna på det gamla huset. Han poängterade som alla andra också att om man ventilerar huset ordentligt så är detta inget problem. Den fuktiga luften i huset är varm och stiger uppåt. Så det är uppåt som plasten har betydelse. Inte så mycket åt sidorna.

Vi behåller de gamla fönstren och ska försöka få fart på vårt självdrag med någon form av fläktförstärkning.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.