Det här med ränta har vissa likheter med statistik. Dvs man kan räkna på olika sätt, och få fram vad som gynnar ens syften. Därför har vi ju begreppet "Effektiv Ränta", som ska göra olika upplägg jämförbara med varandra.

Men det är ju heller inte "verkligheten", egentligen.

Jag slår ett slag för att annat sätt att räkna. Hur mycket betalar man i ränta jämfört mot sin inkomst? Det är ju egentligen ett bättre mått, då det visar hur "känslig" man är för ränteförändringar. Eller hur många % av ens lön som går till banken varje månad :S

Så, hur hög ränta har ni andra? Räkna på riktiga pengar (efter skatt) och ange om du räknar med ränetavdraget eller inte.

Jag börjar. Vi betalar 6,7 % i ränta varje år. Utan skatteavdrag.
 
Ett rätt rimligt sätt att räkna.

Vi betalar 0,45 % ränta/år men då bor vi ute på landet i jämtland så husen kostar lite trots storlek och standard

Utan avdrag
 
Vi har räknat på 50% per år utan skatteavdrag. Fast nu När räntorna är låga så är det ju mycket mindre. Och när räntorna gått upp till den nivå vi räknat på kommer våra löner att vara högre så det kommer väl inte stämma riktigt heller. Runt 40% kommer det väl bli istället.
 
Efter skatt utan ränteavdrag lite under 4%
 
Intressant sätt att räkna på, har 7 % då, om jag bara räknar min inkomst. Iom att jag äger huset själv så är det väl mest rätttvist.
Räknar jag med sambons inkomst landar vi på runt 4%

När jag var pappaledig i 8 månader låg jag på 11%, tillsammans hamnade vi då på 5%
 
19% utan ränteavdrag. nordnorge.
 
Runt 15% innan avdrag.

Ganska nyköpt (högbelånat) hus i GBG. När bindningstiden går ut hamnar vi säkert närmare 20.
 
23% innan avdrag.
under 30år gamla och första huset. Bott här i 1,5år
 
I år 16%.
 
13-16 % då min lön varierar en del. Innan ränteavdrag.
 
0%, har inga lån.
 
11%, innan ränteavdrag och lön efter skatt.
Bra räknemodell faktiskt, blev förvånad själv över nivån, trodde snabbt räknat att det var mer.
 
Ca 7% just nu, men det blir högre nu när vi flyttar närmre Stockholm, runt 10%. Räntekostnad mot lön efter skatt.
 
Ganska exakt 12% utan avdrag samt lön efter skatt, dock nyblivna husägare, därför den höga delen i lån kontra lön.
 
9-18% beroende på hur mycket sambon bidrar med, inga avdrag el amorteringar inräknat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.