Jag får snart ett fritidshus levererat och behöver tips på färg till ytterpanelen. Ja, att stugan ska vara röd behöver jag ingen hjälp med, utan vilken sort och märke jag ska välja.

Nu finns det säkert proffs-färger därute som är top-of-the-line, men kostar därefter. Dessa är jag inte intresserad av för jag måste hålla hårt i plånboken.

Inte heller är jag på jakt efter "Pelles rö-färg" som kostar 49kr för 20 liter på fyndextra.

Nej, jag vill ha tips på vilken färg som anses ge mest för pengarna!
 
Ola78
Vanlig hederlig Falu rödfärg är både skapligt billigt och bra, lätt att jobba med och lätt att ha och göra med den dagen du ska måla om, mindre förarbete, men det förutsätter ju förstås att panelen på huset är obehandlad från fabrik.
 
Beckers Akrylatfärg + Grundolja och Grundfärg V. Håller hur länge som helst och lätt att fräscha upp med 1 lager färg vart 10-15 år beroende på slitage.

Mest prisvärt / kvm / år är Bestå eller Perfekt som håller i 15 år. Såg även att Nordsjö har en ny färg som ska hålla i 1 år mer.
 
Tror också på vanlig grundfärg &. Akrylat, det har bebisligen fungerat bra . Inte speciellt dyrt med tanke på hur länge det håller.
Top of the line ska ju hålla längre men vanliga akrylaten ex beckers håller i mitt tycke längre än dom utlovade ca 8 åren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.