Bara att hitta hantverkare och få dit dom känns tight på 6 veckor.

Jag skulle börja med de åtgärder som krävs för att skydda huset (tex taket).
 
Svaret är väl att ni faktiskt ska göra allt på en gång eftersom det finns stora synergieffekter. Några kompisar körde dränering, tilläggsisolering, fasadbyte, takbyte och fönsterbyte samtidigt, och passade samtidigt på att bygga ut sin villa i tre plan. Enligt dem så var merkostnaden för utbyggnaden ganska liten jämfört med kostnaden för resten av åtgärderna.

Se till att dela upp varje delprojekt i aktiviteter, och gör ett stort gantt-schema där aktiviteternas beroende mellan olika projekt kopplas mot varandra. Då kan ni få en ganska god överblick över tidsåtgång, planering och kassaflöde. Troligen kan ni få bättre hjälp av de mer erfarna byggarna här också.

Ska ni göra allt på samma gång så tror jag inte att ni ska bo i huset under tiden. Inte så kul att bo i byggdam med hantverkare springande överallt. Troligen blir arbetet effektivare om man kan riva ut alla rum på en gång också.

Planering och bygglov först såklart. Prata med kommunen.
 
Redigerat:
kommer du/ni kunna vara lediga en hel del under den tiden så man kan maximera ert tiduttag?
 
En vän till mig har gjort något liknande och är nu efter ca 2 år fortfarande knappt mer än halvfärdig. :)
 
Jag känner snickare, elektriker, vvs-killar och kommer ta ledigt ett tag under bygget. Vi har ett hus vi kommer att bo i tom sista december därefter kommer vi bo i gästhuset tills det är klart. Faaan va laddad jag är och ännu mer laddad när jag får er hjälp
 
då låter det som om ni har det vettigt planerat.

bästa är att ni inte måste bo i huset medan ni renoerar till "bobart" skick :)
samma sätt vi gjorde, dock drog det ut på tiden så vi fick flytta in till svärföräldrarna i ungefär 2 månader.
 
Jag ska hålla er uppdaterade, tror ni att det är värt ytterligare en blogg angående vårt bygge, kan man få lite bättre priser om man gör lite reklam, vad tror ni forumvänner?
 
skadar inte att försöka, men rabatter kan alla få om man är trevlig o ligger på lite.

mitt bästa argument är "hur mycket får jag i fredagsrabatt då?" ofta så tycker folk det är skoj så man får minst 10% ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.