Vilka krångliga frågor du ställer Andy ha ha ha. Jag tror att de bara heter 3. Jag ser på nätet att Tele 2 har vunnit bäst i test flera år för mobilt bredband. Ska kanske kika på dem. Har dålig erfarenhet av # då de lurade mig då jag köpte min mobil. Jag tyckte abonemanget var för dyrt så då erbjöd han mig 100 kr i rabatt. Det visade sig senare att han gett mig ett abonemang med lägre surf :@ fast det räcker faktiskt för mig :D
 
Gå inte på det där med "bäst i test" nästan alla har det på min sida, beror på vilken blaska som gjort testet, man referar endast till den man fick bäst i :)
Även om det har bäst i test så kan det va så att just den operatören har en lite radioskugga om än bara på 25 x 24 m. så att prova en oepratör är ett måste.

Om du har surf på mobilen så är det ju bara att installerar den som ett modem på datorn och testa lite, tänk då på att mobilen ofttast kalrar mindre hastighet brukar vara upp till 6mbit och usbstickorna och abonnemanget som säljs ofast klarar mer tex up till 16 mbit.

Men det skaddar ju inte att test då vet man ju åtminstone vad man får till ett minimum.
dvs får du 4 mbit med mobilen så är det det minsta du kan få med usbmodem.
 
Det som du skriver att "se på film" vad avses här då det finns många olika former allt från enkla "fulnedladdningar" till TV/OnDemand tjänster med hög kvalite. Många mobila abonnemang har här begränsningar i nedladdad mängd och TV/OnDemand av bra kvalite blir snart många Gigabyte per månad.
 
Jag tittar på Svt play och streamade filmer på nätet. Min dotter spelar lite spel också. Jag har varit in och talat med Telia idag och de rekommenderade definitivt att jag skulle ta ett abonnemang via telefonjacket och inte ett mobilt.
Är det någon som har erfarenhet av smarttv? Det tycker jag också verkar intressant om jag nu ändå måste skaffa en ny tv.
 
Svt play brukar fungera utmärkt över 3g
 
Jag bor i en stuga jag också och jag har Telia i tråden som fortfarande är luftledning. Med den ruttna mobiltäckning vi har här nere vid kanten på en rullstensås funderar jag inte ens på mobilt bredband. Jag spelar onlinespel och laddar ner en del så att ha taskig täckning skulle göra mig skogstokig, speciellt spelandet kräver bra täckning.

Jo, snöiga vintrar har jag ibland fått störning på både telefon och internet pga grenar som hänger mot ledningen. Vi har också haft medhörning med grannen och annat genom åren men jag är sååååå glad för den där ynka tråden som går genom skogen till mig. Dessutom, trot eller ej men där jag bor har vi en supersnabb telefonfixarnisse, han kommer ofta samma dag eller dagen efter och fixar om det är problem. Senaste var när ena grannen körde ner telestolpen i hästhagen med nya traktorn och rev ner alla ledningar, den var skoj. Då tog det faktiskt några veckor för dem att sätta upp en ny stolpe men de fixade telefonlinorna lite provisoriskt under tiden så strunt samma.

Helene
 
Det låter bra Helene :)
Jag har ju kontakt med nätet via mobilen också som kan räcka i nödläge. Vilket abonnemang har du hos Telia?
De rekommenderade mig ett där jag hade 8 mb för 339 kr inkl telefon. Man kan ju alltid bygga på om det skulle behövas.
 
Tumme skrev:
Det låter bra Helene :)
Jag har ju kontakt med nätet via mobilen också som kan räcka i nödläge. Vilket abonnemang har du hos Telia?
De rekommenderade mig ett där jag hade 8 mb för 339 kr inkl telefon. Man kan ju alltid bygga på om det skulle behövas.
8 mb har jag och det räcker bra för mig. Det går toppenknoppen att använda skype, spela online och surfa samtidigt. Ska man ladda ner stora filer eller streama samtidigt som man gör annat får man begränsa ner och uppladdningshastigheten annars snor det all bandbredd. Men det gäller nog även om man har 16 mb också?

Inte värre än att du provar 8 mb och känner du att ni krockar (en vill ladda eller titta på streamad film samtidigt som en vill spela tex) så blir nog Telia bara glada om du ringer och uppgraderar. :rolleyes:

Är kostnaden viktig för dig kanske det är värt att kolla upp om mobilt fungerar och blir billigare men för mig är det värt ganska mycket att ha bekymmersfritt internet. Sen är jag rädd för att tappa tråden om jag överger Telia! Om ingen har abbonemang hos Telia vid nästa höststorm, fixar de upp ledningen då?

Helene
 
Jag hade möjligheten till att testa fler av mina kompisars mobila brädband när jag skulle ha internett i min stuga. Tänkte som så att "TRE" måste ju stå för det dom säger, och visar på hemsidan att täckningen är bra där jag har stuga, men NEJ.. Inte en ända signal på TRE.. Telia's mobila gav mig en hastighet på 54kbit (Samma som ett gammalt dator modem) när jag fick något signal alls. Jag ände upp med att välja (O testat) ifrån Bredbandsbolaget (Som använder Telenor), och det funkar faktisk bäst av dom jag har tästat.
Så om du tänker på mobilt bredband, så försök låna av kompisar för att kolla vilken som har bäst täckning.
 
Andy78 skrev:
Svt play brukar fungera utmärkt över 3g
Viaplay funkar det med. Telia har nu också höjt hastigheten i sitt 3g nät. upp till 20 mbit.
 
Ett litet sidospår:

Om man har bredband från Telia hemma så ingår numera deras mobila bredband Start. Man beställer ett SIM-kort (gratis!) och sen kostar det bara när man använder det (29 kronor per dygn, max 279 kronor i månaden). Det finns visserligen en hel del kontantkort som har billigare kostnad, det som är praktiskt med Start är att man INTE behöver ladda i förväg. Kostnaden kommer på den vanliga bredbandsräkningen.

Jag har tidigare kört med Comviq Surf, men där blir det ju då en massa krångel (nåja) med att tanka det varje gång man skall använda det. Det tar ju visserligen bara någon minut, men det är bekvämare med Telia där det bara är att sätta i modemet och börja surfa.

(Sen har jag Telenor på mobilen, med fri surf 1 Mbit/s, så jag har möjlighet att köra tre olika operatörer när jag är på semester och behöver mobilt bredband.)
 
Jag valde Telias bredband och telefoni med deras mobila bredband som Nerre talar om. Tv kunde jag inte få då min station inte var utbyggd för det. Det ska var inkopplat och klart den 25e november. Så håll tummarna att det kommer att funka =)
 
bor 2 mil från malmö kan ej få mer än 2 och betalt för 10 - telia ringde och sa att de hade överdebiterat mig i massvis med år och ska få tillbaks pengar för dessa år

så närhet till storstad är tyvärr inte en självklarhet för snabbt och stabilt bredband men det finns ju parabol också som variant för vi kan ju inte få tv via bredband i dagsläget
 
Parabol är värdelöst, det är ju bara enkelriktat. Du kör vanlig långsamt modem åt ena håller (uppströms) och parabol åt andra (nedströms). Det är värre asymmetri än ADSL... Troligen är det rätt kassa ping-tider också på grund av att satellitförbindelsen har en fördröjning.
 
Man klarar sig utmärkt med mobilt bredband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.