God afton.

Kommer snart göra slag i saken och måla källargolvet.

Dels en del som tidigare är målad men nästan all färg slitits bort, dels en del som är nygjuten.

Hur mycket underbehandling behöver jag göra? Kan jag måla direkt på den gamla färgen?

det är ett oissolerat betonggolv vi pratar om och den gamla färgen är orginal från 50-talet.
 
ta bort allt som sitter löst, slipa ytan matt på det som har varit målat, dammsug av allt och sen är det bara att måla på! inga konstigheter!
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
Nähä, ett gammalt hus med källargolv utan isolering, inga konstigheter?
Målar man med golvfärg på det och det tränger upp fukt lossnar färgen garanterat, det är också kanske det som hänt det tidigare målade golvet? Föreslår klinkers istället.
 
Måla såna golv går ofta åt helvete för eller senare , finns ingen mirakelfärg mot fukt
 
Slipa ner alla blanka ytor, tvätta sedan golvet extremt noga så alla gamla rester av fett, olja (vanligt i gamla hus med oljepanna tex) tvål osv försvinner. Kör med målartvätt/avfettning i kombination.

Sedan väljer du en färg som är diffusionsöppen, alltså låter fukten vandra från betongen och uppåt. Den är vattenburen, inte lika slitstark som en golvfärg med alkyd (lacknafta som lösningsmedel) men då slipper du att färgen flagnar när fukten i plattan vill vandra. Oftast vill man "tro" att slitage är högre än vad det faktiskt är. Dock håller inte färgen till garage om du kör med bil.


Var noga med underarbetet, använd korthårig roller och sörj för bra ventilation när färgen torkar så kommer det bli fina fisken ska du se 
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
Jag kapar tråden lite...;)

Kurtivan eller någon annan som kan svara; är själv lite inne på att lägga klinkers i min källare.
Frågan; hur gör jag med det tidigare målade golvet innan jag lägger klinkers?
Måste jag slipa bort färgen eller räcker det med att perforera den och sen lägga klinkers?

/J
 
Fixaren_08 skrev:
Sedan väljer du en färg som är diffusionsöppen, alltså låter fukten vandra från betongen och uppåt.
Jag skulle hellre köra på alternativet att spara 15-20 cm omålat kring väggarna. Då har du ett helt fritt utlopp för vattenångan.
 
S
nemlan. helt onödigt om kör med diffusionsöppen färg.
men vad man än målar med så kan man behöva göra om det.
 
Inte för att argumentera, men har du något exempel på en diffusionsöppen golvfärg, vilket jag tolkar som en färg lämplig att läggas på golv som är så fuktiga att en vanlig golvfärg inte har tillräcklig genomsläpplighet?

Jag ser det som ett moment 22 - är golvet så fuktigt att du behöver en helt diffusionsöppen ytbehandling så kan det troligtvis inte målas utan att det flagar. Vanliga golvakrylater är oftast tillräckligt difföppna för lätt fukt i underlaget, men om så är fallet så har du inget direkt behov av diffusionsöppen färg alls.
 
S
nu är det ju så att betong golv har olika fukt hela tiden. okej målade trä golv har olika fuktighet också men ej i samma grad.
lätt fuktigt kan det ju va i fina nya betong golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.