bra jeppeknaster
 
Mikael_L
Jag håller med dig jeppeknaster.
Jag är ingen expert på detta, men det är logiskt sett det riktiga.

saturnus skrev:
Att lägga plattor nära en husgrund, är ett bra sätt att hålla grunden våt, då regnvatten som träffar plattan, stänker ner allt i sin omgivning.
Jag har då både takfot och hängrännor, men vissa hus saknar ju detta.
 
SÅ..rätta mig om jag har fel.. tjälen, som ni alla har hört talas om!? den är bara ett par cm eller? Jorden isolerar nåt fruktansvärt..undrar varför man inte kör jord rätt emot källarväggen.? (ironi)
Hur mycket jord över listen tror ni att man fyller? Och jorden som sådan släpper igenom vattnet olika långsamt.. makadam gör att vattnet kan transportera sig ner fortare och därmed få bukt på eventuella fuktproblem. vatten som rör sig...inge fara. Vatten som står stilla.. mindre bra. Vid dom häftiga skyfall som uppstår emellanåt har jag inga problem med att det lilla som träffar makadammet att få gå den vägen. Resten rinner naturligt bort från huset.
Kylan..Den finns där vare sig du har singel jord eller nåt annat. Tjälen går olika djupt i landet men sig att efter 1m åtminstone är det tjälfritt. och då är du nere på sulan om du inte har källare. Därav grundisolering som isodrän även fungerar som. Man håller grunden varm. man flyttar ut köldpunkten den tjockleken som isolering är. 10 eller 20 cm är vanligast. Vattnet som kommer uppifrån rinner utmed isoleringen och voila..man har en torr och fin grund.. Skitsak samma om man har jord eller inte.. Isoleringen funkar varesig du har singel eller inte. Jag kör med det för jag har stött på problem på dräneringar efter entreprenörer som har fuskat med duken eller bara för att marken har satt sig så pass mycket att listen har dragits med ner..och då har jorden lyckats leta sig ner emellan isolering och källare. Och problem är ett faktum.
Singel (makadam) som ligger ovanför är skonsammare mot isoleringen och gör att det inte blir lika hård påtryckning. Efter ett par år när marken har satt sig och man har fyllt upp då kan man lägga ex. en duk och göra en fin gräsmatta...med singel under som är dränerande.. Kan någon motbevisa att detta är fel så kommer jag naturligtvis rätta mig efter det. Men innan dess så kör jag på nåt jag känner fungerar.
 
jeppeknaster skrev:
Saturnus, du har självklart rätt om att det ska vara makadam och inte singel. Men att det ska vara makadam hela vägen upp är fabler. Fast vill du ha ner en massa onödigt vatten och kyla till källarväggen så kan det ju vara bra...
Fan, till och med jag som är fullständig novis på området fattar ju att fukten ska bort från huset - inte ner till dräneringen. :)

Bara att läsa på isodräns och pordräns webbar. Fast de kanske har fel?
några av mina kopisar äger/kör grävare, gör mycket jobb till byggen/kommuner osv, ingen av dessa har olika tillvägagångssätt, när det gäller dräneringar, därför borde lekmännen på Forumet, också kunna enas om detta, med dränering runt husgrunden.

Fel är, om ytvattnet tillåtes rinna mot husgrunden, fall utåt alltså.

Makadam i gropen, helst ända upp, gör att eventuell fukt luftas ut.

Anledningen till att någon småhusare lägger den överblivna jorden i gropen, är för att den finns där, uppgrävd på tomten, medan ett nytt lass makadam kostar pengar....+ att jordhögen kanske får forslas bort.

Vissa personer slarvar med allt de äger och har, så vem f..n bryr sig om dräneringen funkar eller inte. Som tur är, är det inte alla hus som behöver en dränering.

En helt annan sak, man bör tänka på när man har fukt på insidan av källarväggen, är valet av färg på väggarna, plastfärger/ väv/tapet håller fukten i väggen, så bort med allt sådant, och använd silikatfärg, om där nu skall vara någon färg alls. Finns trådar om detta här på Forumet
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Makadam i gropen, helst ända upp, gör att eventuell fukt luftas ut.
...fast jag hävdar att det är just det som isodränskivornas konstruktion ska sköta om. Fukt ska ju kunna luftas ut uppåt i håligheterna mellan kulorna i cellplasten (och är fukten i vätskeform så ser tyngdlagen till att den rinner neråt mellan kulorna till dräneringen).
Med andra ord, makadam eller singel ska inte behövas. Snarare kan det riskera att leda smältvatten och regnvatten rätt ner i dräneringen istället för att detta får rinna bort från huset på markytan.
 
b8q skrev:
...fast jag hävdar att det är just det som isodränskivornas konstruktion ska sköta om. Fukt ska ju kunna luftas ut uppåt i håligheterna mellan kulorna i cellplasten (och är fukten i vätskeform så ser tyngdlagen till att den rinner neråt mellan kulorna till dräneringen).
Med andra ord, makadam eller singel ska inte behövas. Snarare kan det riskera att leda smältvatten och regnvatten rätt ner i dräneringen istället för att detta får rinna bort från huset på markytan.
Du har rätt i sak b8q, när det finns, typ Isodränskiva mot väggen, skall väggen förbli torr.
Men man kan ändå inte förbise dräneringen och dess funktion, med tanke på det vatten som finns i marken och dess kanaler, Det har även uppstått en förändring med moder jord, och inte minst grundvattnet som stigit enormt de senare åren, detta ställer höga krav på en fungerande dränering. Om dräneringen inte funkar, kommer vatten ändå att komma in bakom isodränskivorna. Ibland kan det bli mycket vatten där nere, om inte dagvattenledningen funkar, eller kommit ur sitt läge (cementrören) Ta därför lärdom av, att alltid spola båda ledningarna innan reparation av dräneringen påbörjas. Ingen kan stå däruppe på trädäcket, och tala om vad som är fel, eller var fukten kommer ifrån. Växterna/trädens rötter söker sig till vatten, och korkar igen rören så det inte kommer en droppe vatten igenom dem, mest vanlig med dagvattnet/takavloppet med cementrören, byt ut och lägg plaströr, när ni ändå grävt upp och jobbar därnere i gropen.
 
Mikael_L skrev:
Jag håller med dig jeppeknaster.
Jag är ingen expert på detta, men det är logiskt sett det riktiga.


Jag har då både takfot och hängrännor, men vissa hus saknar ju detta.
Kan vara svårt att förstå, vad vanligt regnvatten kan ställa till med...........

IMG_1355.jpg
 
Sant, men på just den bilden är det ju inte orimligt att det dessutom kanske plogas upp en massa snö mot väggen också.
 
Mikael_L
Ja det brukar ju inte vara speciellt lyckat att låta panelen gå ner i gräset.

Där har du ett bra exempel där panelen hade mått bättre om den haft betongplattor under sig istället för gräs. Ja inte mått bra, men bättre iaf.
Det korrekta är väl att panelen slutar minst 15-20 cm över markytan och att det på marken under inte finns något som för upp vatten, typ långt gräs eller buskar.
 
Göran.W
Jag fick in en hel del vatten i källare när den skapligt dåliga dräneringen inte han med.
La jord 30cm upp på väggen som jag släntade utåt och sen såde gräs på.
inte ens under skyfall får jag in vatten i huset nu.
Innan låg det sigel mot väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.