Här är ett intressant system som kombinerar de båda systemen om jag förstått det rätt. Det är en del av företaget Logosol i Härnösand som tillverkar Solosågen. Inget för privatvillan men ett uppmärksammat projekt som fått utmärkelser.

/Mats
 
Du skrev inte vad den heter och gav ingen länk, men jag gissar att du syftar på Absolicon. Idén är ju inte ny men dom kanske har lyckats komersialisera det på ett vettigt sätt. Varför det inte gjorts tidigare är ju frågan.

Har själv varit inne på att bygga nåt liknande och kyla med bergvärmevattnet. Man skulle få upp verkningsgraden 10% bara genom kylningen, men framförallt kan man ju få upp kostnadseffektiviteten rejält då en kyld solcell klarar så mycket högre intensitet att det blir möjligt att ha reflektorer utan att grilla solcellerna, och det säger ju sig självt att reflektoryta är bra mycket billigare än solcellsyta.
 
Det surrar ju av rykten om fri energi från flertalet internetsidor och här är en av siterna där värmepump ihop med solvärme förklara med en verkningsgrad av 17 ggr tillförd energi.

"En värmepump pumpar värme från värmekällan till ”avloppet” eller platsen som absorberar värme. Värmekällan ska förstås vara varm och avloppet för värme vara kall för att denna process ska kunna fungera bäst. I ditt kylskåp är det precis tvärtom. Värmekällan är inuti skåpet, vilket är kallt, och avloppet för värmen är den rumstempererade luften i ditt kök, vilket är varmare än källan. Detta är varför COP förblir så lågt för ditt kylskåp. Men ovanstående är inte sant för alla värmepumpar. COP-värden av 8 till 10 är lättuppnådda med solassisterade värmepumpar. I en sådan anordning så tar värmepumpen värme från en solfångare och dumpar värmen in i en stor underjordisk uppsamlare, vilken förblir ca 13 grader Celcius, och mekanisk energi är utvunnen från överföringen. Denna process motsvarar en ångmotor som utvinner mekanisk energi från en ångpanna och en kondensator, förutom att den använder en vätska som kokar vid en mycket lägre temperatur än vatten.

Ett sådant system som testades på 1970-talet producerade 350 hp, mätt med en dynamomätare, i en speciellt designad motor från endast 100 kvadratfot av solfångare. Mängden av energi det tog för att köra kompressorn var mindre än 20 hp, så detta system producerade mer än 17 gånger mer energi än vad det krävde för att driva det.
Systemet skulle kunna försörja ett litet samhälle från taket på en gazebo (ett slags lusthus med ett centralt badkar vanligt i USA) med precis samma teknologi som håller maten kall i ditt kök.



http://www.rikareliv.info/Fri energi.htm
 
Det sägs enligt familjen Scott att det pratas om energikris men i själva verket är det ett rejält slösande med energi i idag. Här har ni länken till deras sätt att spara på den dyra elen fr o m november i södra Sverige. http://www.metro.se/2010/05/20/53824/de-fixar-elen-hemma-helt-pa-egen-hand/

Scotts tips: Så drar du ner på elförbrukningen
• Undvik standbyfällan – En enda adapter kan kosta hundratals kronor per år när den inte används. Dra ur mobilladdaren och stäng av apparater med strömbrytaren.


• Köp elmätare – Ta reda på vilka som är dina energitjuvar genom att köpa en energimätare som du kopplar mellan jacket och apparaten.


• Strömbrytare – Skaffa grenuttag med en on/off-knapp och koppla in där du har många apparater inkopplade, till exempel i vardagsrummet.


• Led-lampor – Byt till modern led-belysning där det är möjligt. En led-lampa på sex watt ersätter en glödlampa på 45 watt.

Här är även en länk till Marlenes syn på saken..nyligen gjord upptäckte jag. http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/2898-spara-el-mycket-prylar-men-mest-beteenden.html

Min egen lösning är än bättre när det gäller standby - be elektriktern att automatiskt stänga av all onödig el antingen när ni endast sover eller men en enkel strömbytare för hela huset när ni lämnar hemmet så bara "behovsel" är igång. Som det sparar energi och i energispararlandet Tyskland är detta en "standard"-lösning inte bara för att minimera strålning för elkänsliga som vi alla är i grund och botten utan även för att skapa ett energisnålt hus.
 
Redigerat:
http://solarlab.se/solpanel/solcell-behov

Att reducera sitt behov av inköpt el är billigare än att köpa stora solcellsanläggningar om du vill måna om miljön som ju är bästa skälet för solcellsel. Bättre än vindkraft läste jag också då så mycket udda metaller som skadar moder natur medför att det t o m i vissa kretsar ifrågasätts som mijövänligt då massvis med luftburna djur dör var år (nyckelpigor, fjärilar blir allt mer ovanligt). Utifrån ovanstående länk kan beräkna ditt solcellsbehov.

För egen del är det tänkt för fritidshus som ju används mest när solen är här som mest så det lockar så klart en annan och alla bör ta med solcellslösning som komplement till sitt nybygge inom några år då det sägs bli upp till 90 % billigare med tunnfilmssolceller läste jag på Ny Teknik.
 
snuttensnatten skrev:
Scotts tips: Så drar du ner på elförbrukningen
• Undvik standbyfällan – En enda adapter kan kosta hundratals kronor per år när den inte används. Dra ur mobilladdaren och stäng av apparater med strömbrytaren
Utan att förneka nyttan med att spara på el. En enda normal adapter kostar inte i närheten av 100 kr på ett år. Nya adaptrar drar max en watt. Detta regleras av lagkrav. Det är 8760 timmar på ett år och alltså max 8,76 kWh på ett års standby. Om vi antar att en gammal adapter med järnkärnetransformator är så dålig att den drar 5 watt i standby går det 44 kWh på ett år.

Att spara på el är bra, men man skall vara sanningsenlig med hur mycket man sparar.

Erik
 
In California, televisions (along with DVRs, DVD players, and cable boxes) now consume 10 percent of a home's electricity. Increasing sales of flat screen televisions, larger screen sizes, the growing number of TVs per household, and increased daily use of televisions all contribute to greater electricity consumption."

Då denna delstat är känd för att slösa med energi och Arnold är miljömänniska så har de börjat kräva energieffektiv utrustning och länken ovan visar på att familjen Scott även tänkt på dessa detaljer som även energislukande dammsugare om än hepafilterdammsugare nog bör kombineras i bland.

Do other states regulate energy consumption of TVs? No, California is first. But others are considering it. Industry groups are not happy with the mandate, saying that it "will endanger jobs, innovation and consumer choice.
http://www.csmonitor.com/Environmen...alifornias-new-tv-energy-standards-affect-you
 
En trevlig artikel nedan visar på det som behövs tänkas på för att få så mycket av solen som möjligt för att värma huset.

http://www.viivilla.se/Energi/Fornybar-energi/Bygg-sa-att-solen-varmer-huset-42913

En som tagit det längre än de flesta andra genom att ha solen som värmer huset året om med hjälp av värmelager. Behovet av värme är mindre än passivhus- 14 kWh/m² och år, exklusive hushållsel. Det normala med solhus i Sverige är där solenergin täcker 45-55% av hela årets behov av värme och varmvatten. Datasimuleringar har visat att man kan nå upp till 60% med bästa möjliga värmeåtervinning i ventilationen. Denna siffra är för Sverige, om huset är belägrat på sydligare breddgrader så kan solenergi täcka upp till 90 % av energibehovet. Med lagring så blir det ju än bättre som artikeln nedan visar tydligt.


http://www.viivilla.se/Energi/Fornybar-energi/Klimatvillan-som-lagrar-solenergi-46690
 
Redigerat:
Tänkte blåsa liv i denna tråd, jag står i begrepp att investera i egen solvärme av någon sort. Har idag luftburen värme (el), vv-beredare (el). Har tänkt bygga ett vattenburet system med tekniktank och ackumulator. Luftburna värmen kommer att få ett vattenbatteri för att (för)värma luften innan elbatteriet. Blir ny vv-beredare med solslinga (Nibe sol). Det kommer att tillkomma senare ny yta som ska värmas upp (verkstad, gäststuga), det ska då även in en liten pelletspanna för stödvärme om det skulle behövas till den nya ytan. Det kommer att byggas så att det klarar ett längre tids elbortfall (elverk kan kopplas in och driva primära delar). Har en yta på max 3,2x9m som är söderläge (45grader)som jag ska använda, sedan finns det yta öst/väst (3,2x7x2). Jag tänkte först på solfångare men sen började jag fundera på solcell, nu är jag osäker vilket som ger mest utfall per dag under ett år. Solcell skulle vara ett on-grid och överskottet skulle först gå till en elpatron i ackumulatorn och sedan ut på allmänna elnätet. Finns det någon praktisk jämförelse mellan solfångare och solcell i någon snarlik kombination som jag tänkte använda? För-nackdelar emottages tacksamt (får ju leva med det i 20-30år :p).
 
Solfångare ger ca 400 kWh värme/m2 per år och kristallina solceller ca 160 kWh el/ m2 per år.
Det mest kostnadseffektiva är att dimensionera solvärmesystemet så all värme kan utnyttjas och det betyder i praktiken att ca hälften av årsbehovet av tappvarmvatten kan sparas. Om ekonomin inte är det viktiga så kan du öka solfångarytan så du får mer energi vår och höst men då kommer solfångarna sannolikt ge mer värme än du kan använda sommartid.
Angående solcellerna så är det en intressant ide att styra elen som du tänkt och det finns produkter på marknaden som klara det. Tyvärr är de alldeles för dyra och återbetalar sig inte under sin ekonomiska livslängd. Men konceptet är smart med avseende på att nyttja så mycket som möjligt av solelen i byggnaden.
Om nettodebitering införs förvinner dock nyttan med ett sådant system och du kan då installera mer solceller innan du får ett överskott som måste exporteras ut på elnätet.

Om du tittar på systemen krasst ekonomiskt är det fördel solelsystemet.
 
senmathal skrev:
Här är ett intressant system som kombinerar de båda systemen om jag förstått det rätt. Det är en del av företaget Logosol i Härnösand som tillverkar Solosågen. Inget för privatvillan men ett uppmärksammat projekt som fått utmärkelser.

/Mats
PV-moduler har blivit så pass billiga så PV/T-system inte har en chans ekonomiskt. Elutbytet per kvadratmeter blir lägre med ett sådant system jämfört med ett vanligt PV-system riktat mot söder med optimal lutning. I dagsläget är det billigare att helt enkelt installera mer PV-moduler.
 
Jag har tittat på dessa (solar8). Tyvärr gick dom i kk nu ( http://www.absolicon.se/absolicon-faller-pa-mallinjen/ ). Dessa passar nog bäst att montera på platt tak eller direkt på marken. Men som sagt, idén är jättebra. Jag har som sagt 28,8m2 att utnyttja i söderläge, att täcka den ytan med solceller ger 4,4 kWh/år och med solfångare 11,5 kWh/år. Sedan är det att kunna utnyttja solfångarens överkapacitet sommarmånaderna (risken är stor att man får dumpa värme, då sjunker medelvärdet för solfångaren av tillvaratagen energi per m2). Vi förbrukade totalt 16 120 kWh förra året (tyvärr ingen separat mätning av värme eller vv-beredare) Jag läste för ca ett år sedan om ny sorts solcell som kunde utnyttja bredare spektrum av ljuset, är det någon som har hört hur det har gått med detta projekt? Det känns som solfångarkonceptet med vacuumrör har nått så långt det kan (tillvaratagen energi per/m2), eller har jag fel? Priset verkar ha legat still ett tag nu. Solceller verkar ännu vara i utveckling (känns lite som det är de första trevande stegen med kristallina solceller), priserna går ännu ned på solceller.
 
Tråkigt att Absolicom gått i kk då det har varit ett framgångsrikt företag men viss koppling till det mer kända Logosol som tillverkar sågverk. Min gissning är dock att verksamheten kommer igång på ett eller annat sätt. Tror inte att ägaren är typen som ger upp i första taget och produkten är efterfrågad. Som en stor anledning till konkursen anges i ortstidningen en obetald räkning på en halv miljon från en kund i Italien.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.