Ytterligare ett smärre problem...

Jag har nämligen problem att hitta mitt första-jack och efter att jag skruvat isär alla teleuttag har jag inte funnit något första-jack. Så tittade jag i väggen med kopplingsdosor för el och där hittade jag tele också, där har en elektriker kopplat alla telekablar till alla telekablar (en form av stjärnnätskoppling tror jag det blir) så det finns inget första-jack i huset.

Hur råder ni mig att koppla detta? Sätter jag in ytterligare ett tele-jack direkt intill kopplingsdosorna?

Tack!
 
Antingen ett nytt jack som du skriver, eller så väljer du ut ett av de andra och kopplar in det korrekt. Har du två par till varje jack blir det inte så svårt.
 
Eller strunta i att göra något.  :)

Hjälpte svärföräldrarna med ADSL för något år sedan och stötte på nån liknande felkoppling. Där gick det att använda alla uttag till ADSL och satte telefonen i splitterpluggen (heter den så?).
Funkar perfekt. Däremot blir det störningar på telefonen om man sätter den någon annanstans.
 
fubar skrev:
Eller strunta i att göra något.  :)

Hjälpte svärföräldrarna med ADSL för något år sedan och stötte på nån liknande felkoppling. Där gick det att använda alla uttag till ADSL och satte telefonen i splitterpluggen (heter den så?).
Funkar perfekt. Däremot blir det störningar på telefonen om man sätter den någon annanstans.
Hmm, det behöver inte vara en felkoppling... Kan vara smidigt med ett parallell-kopplat nät. Det är dock vettigt att separera inkommande telekabel med ADSL-splittern innan resterande parallell-kopplas.
 
T-34 skrev:
Antingen ett nytt jack som du skriver, eller så väljer du ut ett av de andra och kopplar in det korrekt. Har du två par till varje jack blir det inte så svårt.
Hehe... inte så svårt nä :)

Jag har inte två par till varje jack, men till vissa jack. Hur gör jag enklast då? :-/
 
Det finns två alternativ. Det första och enklaste är att göra precis som du säger. Att sätta ett uttag vid dosan. I sånna fall blir det inkommande kabel från telia till de två undre stiften på uttaget. De två övre ansluts till din befintliga kopplingspunkt. Sätter du sen adsl splittern i det nya uttaget så har du fått det på första jacket och dina befintliga uttag kommer att funka som vanligt. SOm bonus slipper du bruset från ADSL signalen.

Alternativ två är att du letar rätt på det uttag du vill ha som första. Finns det inte två par dit så måste du först byta kabel så att det blir två par dit. Sen tar du och kopplar ihop det ena paret med inkommande i kopplingsdosan. Det andra paret kopplar du ihop med de andra teleledningarna. I uttaget ska då det par som anslöts till inkommande in på de nedre pinnarna och det andra paret på det övre och så var det klart
 
Tack för alla bra lösningsförslag! Det löser sig nu!

Dock undrar jag hur ni skulle göra om det rum där jag önskar ha första-jack inte har ngt tele-uttag alls idag. Det finns ett i rummet intill, men borrar jag bara hål i väggen för att installera ett infällt jack så hamnar jag inne i 2 fastmonterade garderober i det nya rummet och där är det inte så praktiskt att ha telejack :)

Helst skulle jag vilja ha infällda jack, hur rekommenderar ni att jag installerar sådana i efterhand i ett rum?

Tack!
 
Nu vet jag inte hur du har det hemma, men försöker iallafall.
Har du gipsväggar använder du en ROT-dosa för eftermontage. Är det stenväggar, ja då får du t.ex. borra upp... & spackla in en apparatdosa (finns även 35mm djup). Kabeln limmar du på sockeln alt i en kabelkanal.
 
Jag har några gånger kört med fulingen att fräsa ett spår i bakkanten på golvlisten och laggt kabeln i spåret. Sen hadde jag nog gjort det enkelt fär mig och satt ett utanpåliggande uttag eller också bara en rj11 skarv...
 
orionizer skrev:
Tack för alla bra lösningsförslag! Det löser sig nu!

Dock undrar jag hur ni skulle göra om det rum där jag önskar ha första-jack inte har ngt tele-uttag alls idag. Det finns ett i rummet intill, men borrar jag bara hål i väggen för att installera ett infällt jack så hamnar jag inne i 2 fastmonterade garderober i det nya rummet och där är det inte så praktiskt att ha telejack :)

Helst skulle jag vilja ha infällda jack, hur rekommenderar ni att jag installerar sådana i efterhand i ett rum?
Jag skulle vilja säga att för ADSL är det väl skitbra att ha jacket i garderoben? Släng in adsl-filter, adsl-modem och allt sånt krafs i garderoben så att du slipper se skiten, och dra sedan nätverkskabeln till datorn genom ett hål i botten på garderoben. Alternativet är väl att montera ett utanpåliggande telejack på sockel på garderoben kanske?

mats_o skrev:
Jag har några gånger kört med fulingen att fräsa ett spår i bakkanten på golvlisten och laggt kabeln i spåret. Sen hadde jag nog gjort det enkelt fär mig och satt ett utanpåliggande uttag eller också bara en rj11 skarv...
Praktiska studier visar att om väggarna har ett lager puts så går det bra att rycka loss golvlisterna, hacka ur kabelränna med typ en vanlig skruvmejsel eller liknande och sedan trycka tillbaka linsterna, med samma spikar som de var spikade med från början å allt :)
 
Japp det är en beprövad metod. Går precis lika bra om det är gipsvägg bakom listerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.