Mikael_L
Hubbe2 skrev:
Ett forum där användare tillåts spy galla över företag, produkter och personer(i egenskap av representanter för företag eller produkter) och ...
Dels så sker detta faktiskt inte i någon högre grad, alla delar med frågor, funderingar och svar på byggnadstekniska saker samt presentationer över saker man gjort osv osv är betydligt aktivare.

Sen modereras det faktiskt bort en del "angrepp".
Särskilt hårt modereras det mot nyreggade användare som spyr ut galla över något företag, då brukar det krävas att man kan presentera en del "underlag" om inlägget ska få vara kvar.
Det är bra att moderatorerna är aktiva på detta vis, både för företagens skull men även för forumets trovärdighet.
 
Jag håller på de regler som finns nu. Hela forumets karaktär skulle förändras om företag kunde skriva först och modereras senare. Oavsett om det var ett bra svar eller inte måste ju forumet vara konsekvent.

Raceman: Det Marlene skriver rimmar väldigt bra. Det är en sak att låta ett företag ge sin version via de kanaler som påbjudes i reglerna för diskussioner; en helt annan att låta företag svara hur som helst i trådar och gå in och moderera i efterhand.

Hubbe2: Det är klart att det kan vara ett problem för konsumenter att det spys galla över produkter som kanske inte alls är så dåliga. Om det är bra för företagen eller inte ska däremot inte ett konsumentforum bry sig om. Problemet är att hela forumets karaktär skulle förändras om företag tilläts skriva i trådarna. Det skulle riskera att bli debatter mellan företag till exempel (som jag är helt ointresserad av). Jag anser inte heller att det går att låta svar ligga kvar efter moderering bara för att det var ett bra svar. I sådana här frågor gäller det att ha en princip och sedan vara konsekvent. Annars är det ju samma sak som för vilken användare som helst och då har man plötsligt ett forum där konsumenter och företag diskuterar på samma villkor (det kanske är bra i vissa fall, men då är det ett helt annat forum). Bort med det direkt och upplys om att det finns en annan väg via supporten.
 
Men skulle inte en kompromiss kunna vara en egen forumavdelning där företag tillåts svara? Då är det ju ganska uppenbart vad som gäller.

Naturligtvis bör en sådan forumdel modereras så att ev. reklam försvinner. Varningar/avstängningar torde väl kunna tillämpas på företagsanvändare likväl som "vanliga" användare?

Personligen anser jag att det ur ett konsumentperspektiv är bra att få reda på hur ett företag ställer sig till olika påståenden, kritik, frågor, osv.

Det finns som sagt andra forum på nätet där leverantörer kommunicerar med slutkunder (på ett reglerat sätt) och det fungerar bra. Varför skulle det inte fungera här?

Sedan är det naturligtvis upp till byggahus.se att själva avgöra om de vill ha företag här eller ej. Men enligt mig skulle det tillföra ett mervärde. *just my 2 cents*
 
Redigerat:
SBH skrev:
och det går att lita på att ni inte ändrar i svaren??
nyfiken
Det kan de ju alltid göra eftersom de är admin. Nu ska du inte var för konspiratorisk här ;-)

Företag skriver ju här idag med i högsta möjligaste mån men undercover så klart. Så jag vet inte om skillnaden skulle bli så stor mer än att folk skulle bli mer förbannade för att det står EON som svar istället för ANDERS även om det är exakt samma person, text och åsikter.
 
På exempelvis minhembio.com så är Telias företagsrepresentant en stor tillgång och jag tycker fler företag borde ta efter deras exempel. Så länge det syns att det är EON/Bosch eller något annat företag som svarat så tycker jag det är bra. Bättre än att det läggs in dolt.
 
Noseone skrev:
På exempelvis minhembio.com så är Telias företagsrepresentant en stor tillgång och jag tycker fler företag borde ta efter deras exempel. Så länge det syns att det är EON/Bosch eller något annat företag som svarat så tycker jag det är bra. Bättre än att det läggs in dolt.
Exakt!
 
I tråden som gav upphov till den här diskussionen ställde TS frågan:

Jag har fått ett brev från EON om att de vill gräva ner en ledning på vår mark. Den försörjer ett antal fastigheter längre ut. Det är bra mtp alla avbrott bra pga väder men jag är orolig för att marken är åker och enl hemsidan gräver de bara ner kabeln 0.45 m. Ngn som har erfarenhet att dela med sig ?
Kan man kräva att kabeln dras utanfär åkern eller kräva ett annat djup ?
Han frågade alltså forumet - är det någon som har erfarenhet att dela med sig?

Det är just det vårt forum handlar om. Vi delar erfarenheter, tar och ger råd. Alla vet vi att vi kan surfa in på olika tillverkares hemsidor och få reda på saker om deras produkter. Vi kan ringa deras kundtjänst. E.ON hade till och med en kundombudsman, hör så fint det låter. I det här fallet registrerade man sig som E.ONs kundombudsman och gav produktinformation. Jag raderade direkt, för det ser vi som dold reklam.

Det hade varit OK om:

1. Frågan hade handlat om att t ex E.ON har betett sig som svinpälsar och vägrar kompensera kunden.

2. E.ON meddelar mig att de önskar svara i tråden för att ge sin version av vad som har inträffat. Då publicerar jag svaret.

Som sagt så tycker jag att gränsen mellan produktinformation och reklam är hårfin, ofta kan man sätta likhetstecken mellan de båda.
 
@ Marlene; har du tittat i denna tråd något? Tråd om Telia digitalTV

Vad är din åsikt om Telias arbete i den tråden. De får mycket skit från forummedlemmar men svarar alltid sakligt och gör aldrig direkt reklam.

Tycker det är jättebra å jag har fått mer hjälp där än att jag ringt deras support.
 
Men har BH några typiska företag som folk hänger upp sig på i allmänhet?

Jag kan inte se att vi har Telia, visat, Canal digital o liknande utan här handlar det mest om enskilda case och i dom flesta fall så brukar ju det bli en ganska nyanserad debatt trots att det alltid finns några individer som vill skapa någon form av har drev mot det utpekade företaget eller produkten.
 
Nimajneb skrev:
Men har BH några typiska företag som folk hänger upp sig på i allmänhet?
Det är ju det som är fördelen :), det lär inte bli något heltidsjobb att moderera leverantörer/företags inlägg, men då och då dyker det upp inlägg typ E.ON´s i detta fall som var sakligt och till nytta både för TS och andra, jag tycker det är tråkigt att det är så många trådar (både här och på andra forum) som bara innehåller problem, och inte lösningar/svar, det är rätt sällan folk återknyter efter dom löst sitt problem, speciellt om dom löst det utan forumets hjälp, det gör tråden meningslös för andra som googlar fram den.

I fallet med E.ON hoppades jag på mer information från företaget om hur dom ställer sig till
de kommentarer som en del användare skrev, och även om TS självklart kan ringa E.ON själv och få svar direkt, så är det inte säkert att TS "rapporterar" om sitt samtal till forumet.

Ifall företag hade fått svara på inlägg så hade en hel del frågor kunnat få slutgiltiga svar, som framtida användare hade kunnat ha nytta av.

I många forum sammanställs en FAQ då och då som resultat av forumtrådar, men med tanke på det oändliga antalet frågor och variationen på dessa så blir det nog rätt svårt att lyckas med här..
 
Noseone skrev:
@ Marlene; har du tittat i denna tråd något? Tråd om Telia digitalTV

Vad är din åsikt om Telias arbete i den tråden. De får mycket skit från forummedlemmar men svarar alltid sakligt och gör aldrig direkt reklam.

Tycker det är jättebra å jag har fått mer hjälp där än att jag ringt deras support.
Minhembio ägs ju av Prisjakt och vad jag förstår så betalar företagen för att få visa sina produkter i samband med en diskussion samt svara i trådar. Jag ska inte säga att vi inte har funderat över att införa det upplägget här, för det är definitivt en möjlighet, men vi har bestämt oss för att vi vill hålla forumet så rent från företag vi kan. När det har varit uppe till diskussion så har vi fått uppfattningen att majoriteten av de som bryr sig inte har tyckt att vårt forum ska ha med företag i diskussionen. Det är ju för- och nackdelar med båda uppläggen.
 
Marlené, det skulle vara bra om du kunde förtydliga vad du anser vara problemet med eventuell reklam. Jag blir inte riktigt klok på om du anser att det är vi användare eller era annonsinkomster som måste skyddas.

Jag tror inte användarna har speciellt svårt att skilja på reklam och information och själv ansluter jag mej till dem som tycker att det vore väldigt värdefullt att få information direkt från företagen i fråga. Kan man dessutom få företagens information kommenterad av andra medlemmar vars åsikter man lärt sig att respektera är det ju extra värdefullt.

Att du istället rekommenderar läsarna att söka sig bort från er webplats för att få information tycker jag är väldigt konstigt. De flesta vill driva trafik TILL sin sajt, och behålla användarna där så länge som möjligt. Jag vet att du har en idealistisk inställning, men jag tror faktiskt att denna varken hjälper oss konsumenter eller er som forumägare i det här fallet.

Sedan finns det givetvis ett visst potentiellt trovärdighetsproblem för Byggahus.se om samma företag även köper annonsplats, men detta har blivit så vanligt förekommande att jag tror knappast att någon ens reflekterar över den saken.

Släpp in företagen, det skulle höja både kvalitén och intäkterna.
 
Jag sällar mig till skaran som anser att man kan ha en egen avdelning på forumet där företagen tillåts svara. Vid trådar som gäller specifika företag så kan de ju flyttas dit om ett företag hör av sig och vill svara.

Sen lite kritik:
Men tyvärr är min åsikt om DENNA forumsdel "information & feedback" att den är helt meningslös, det är oftast motargumentation och benhårda principer som framläggs så fort ngn har idéer eller åsikter om forumets form. Har inte läst ngn tråd där jag faktiskt sett att ni tagit till er synpunkten/kritiken och faktiskt ändrat ngt..
 
Hubbe2 skrev:
Har inte läst ngn tråd där jag faktiskt sett att ni tagit till er synpunkten/kritiken och faktiskt ändrat ngt..
För det första får ju folk hjälp i det här forumet med saker som inte fungerar. När det gäller förslag så kan du inte ha letat länge om du inte hittade någon tråd där det kom ett förslag som Byggahus var positiva till. Jag tittade på första och andra sidan och hittade dessa:
Trådskapare
Hålla trådar öppna
Bifogade bilder stora

Ur minnet från det senaste året kan jag också påpeka att hantverkare numera släpps in i hantverkarforumet, att titlarna både försvann och kom tillbaka på uppmaning från användare.

Jag kan också påpeka att jag inte hittade särskilt många förslag som bara avfärdades heller eftersom denna forumdel mest verkar fungera som frågespalt för tekniska frågor om siten.

Kommer man med mycket långtgående förslag så är det ju inte konstigt att de avfärdas. Jag anser (och i denna tråd är jag uppenbarligen i minoritet) att "På konsumentens sida" får en helt annan innebörd om företag har fritt fram i trådarna. Däremot är det helt OK att företag som gäster får skriva i trådar för att förtydliga något efter att inlägget kontrollerats av moderator, men så är det ju redan.

Alltså, allt avfärdas inte, men det är ju lätt att få ett selektivt minne när saker och ting går emot en...
 
Jag tror att de flesta är nöjda med upplägget som det är och att det är ytterst få som önskar att företagen svarar i trådarna. Min uppfattning är att forumet skulle få en helt annan karaktär om vi hade företag som fick diskutera här.

För några år sedan provade vi att ha en del där företagen svarade, men vi avvecklade den pga mycket låg aktivitet. Att man skulle hålla på och flytta trådar med företagsinlägg till ett särskilt delforum skulle bli väldigt förvirrande och splittrat för läsaren.

Mycke_nu: Du och jag har ju haft den här diskussionen många gånger nu. Jag värnar om hög kvalitet på diskussionen i forumet, kvalitet går före kvantitet för mig. Tack för tipsen om hur vi kan höja vår lönsamhet. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.