Hej jag och tjejen köpte hus i somras och i överlåtelsebesiktningen så sa besiktningsmannen att vi kunde sätta upp ventiler på dom tre vindsgavlarna för det saknades. Vid takfoten så finns det ventilation runt större delen av huset men på något ställe hade isoleringen glidit ut så det kunde vi också åtgärda om vi ville.

Vi satte upp ventilerna för ca en månad sen men nu när jag börjar läsa runt lite så hoppas jag inte att vi gjorde nåt dumt? Meningarna verkar gå isär om man ska ha så lite ventilation som möjligt eller inte.

Det är en kallvind och den är i fint skick utan angrepp så det kanske var dumt att rubba balansen eftersom den har fungerat bra hittills? :blushing:

Huset i sig har självdrag (bristfälligt?), den enda ventilen utom gjutjärnskaminen och spisfläkten är en vanlig tallrik på badrumsväggen, sen finns det väl små springor här och var som luften kan komma in genom som i dom flesta hus. Men vi tänkte sätta in en mekaniskfläkt istället för badrumsventilen som ska gå på lågfart hela tiden och öka när det är fuktigt + ta upp tilluftsventiler i några rum till att börja med.

Från det ena till det andra så verkar förra ägaren ha eldat rätt lite i kaminen (1 kbm ved/år enligt energideklarationen) och vi kommer nog elda betydligt mycket mer, har eldat nästan varje dag i två veckor redan för det ger en skön värme och så slipper vi använda luft-luftvärmepumparna och el-elementen så mycket. Hur påverkar det klimatet på vinden?
 
Har man ingen påväxt i vindsutrymmet är det onödigt att göra ändringar. Därmed inte sagt att du nödvändigtvis kommer att få problem nu... Det återstår att se. Jag har själv gavelventiler och jag har inga problem med mögel. Men varje hus är unikt och det som är sant för mitt hus behöver inte vara det för ditt. Det är därför man inte bör mixtra om man man inte har några problem.

Dont fix it if it ain't broken...

Ett enkelt sätt att hålla lite koll på vinden är att sätta upp en fuktmätare (för relativ fuktighet). Det finns billiga varianter som löser den uppgiften bra.

Du skriver att du ska sätta in en mekanisk fläkt i badrummet. Se samtidigt till att kondensisolera kanalerna om de ansluter till murstocken på vinden. Annars kan du få kondens i rören (vintertid), vilket skulle kunna leda till otrevligheter.

Ditt eldande i kaminen är nog bara positivt för vinden. Förutom vinden mår nog även skorstenen och resten av huset bra av ditt eldande. En varm murstock förstärker självdraget vilket förmodligen kommer att leda till bättre inomhusluft.

Ett självdrag som fungerar bra bygger upp ett undertryck i huset. Detta förhindrar även varm (och fuktig) luft att tränga in på vinden och orsaka problem.

Så elda på du...
 
Redigerat:
D
Vad skall fuktmätaren visa då? Många billiga fuktmätare har för övrigt problem vid konstant hög fuktighet. Men som sagt, när är det risk för att vinden inte mår bra? Enbart rH kan man väl inte gå på då temperaturen kan variera ganska kraftigt.
 
Dont fix it if it ain't broken...
Sant, ska fixa en fukt mätare så jag kan se hur jag ligger till. Fungerar en sån här för jobbet? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=166257349
Vad ska den relativa fuktigheten ligga på då så jag har nått att gå på?

Där vi tänkte sätta en mekanisk fläkt kommer luften ventileras direkt ut genom väggen till utomhusluften.
 
ridax skrev:
Vad skall fuktmätaren visa då? Många billiga fuktmätare har för övrigt problem vid konstant hög fuktighet. Men som sagt, när är det risk för att vinden inte mår bra? Enbart rH kan man väl inte gå på då temperaturen kan variera ganska kraftigt.
RF-mätaren bör visa under 75% (tillfälliga toppar brukar dock inte utgöra ett problem).
RF-värdet är ett bra värde att titta på. På vintern kan detta värde naturligtvis vara högre (eftersom mättnadsgränsen blir lägre), men å andra sidan brukar väl inte mögel växa vintertid vid minusgrader?

Rätta mig gärna om jag har fel på den sista punkten, eftersom möglets biologi ligger utanför mitt kompetensområde... Sommartid är "75%" däremot ett mycket relevant värde att hålla reda på.

Det finns även RF-mätare med inbyggd "mögelvarning". Jag gissar att dessa även tar hänsyn till temperaturen?
 
Redigerat:
kokkelimokk skrev:
Sant, ska fixa en fukt mätare så jag kan se hur jag ligger till. Fungerar en sån här för jobbet? [länk]
Vad ska den relativa fuktigheten ligga på då så jag har nått att gå på?

Där vi tänkte sätta en mekanisk fläkt kommer luften ventileras direkt ut genom väggen till utomhusluften.
Du bör se till att den håller sig under 75%. Lägger den sig över 75% en period innebär det att mögel kan växa.
 
Tack för infon, ska fixa mätare under veckan så får jag se hur fuktig luften är där uppe.
 
Jag har nu köpt en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162544766 och lagt upp ena givaren på vinden igår eftermiddag och jag blir lite oroad över vad den visar. Sen igår kväll har den legat mellan 75-81% och 8-10°C om den visar rätt och det känns högt. Jag eldade även i kaminen igår kväll men det verkar inte ha påverkat värdet alls. Jag köpte så jag har två st givare + att det finns en inbyggd i mottagaren och jag har testat innan så alla visar samma iaf.

Vi har även en till mindre vind, huset vi bor i är ett fd fritidshus som är utbyggt och sen har det byggts en separat gäststuga på ca 25 kvm bredvid och som i senare skede har byggts ihop med huvudhuset så den vinden är inte ihopkopplad med stora vinden. Där ligger värdena på 68-73% och tempen har varierat rätt mycket så har inget exakt värde där, där har jag haft givaren ca 5 dagar.

Bör jag oroa mig?!
 
Ligger detta värde kvar på samma nivåer en tid bör du oroa dig. Rör det sig bara om en temporär topp på någon dag följt av lägre RF-värden är det nog ingen fara. Mögel växer inte så snabbt vid låga temperaturer. Men gå gärna upp och titta om du har kondens på insidan av taket, det är inte bra.

Ligger det kvar på dessa värden kanske du skall undersöka hur det blir om du sätter igen ventilerna. Börja med att sätta igen till hälften, kolla värdena några dagar, sätt igen lite mer, osv.

Det finns även andra små saker man kan göra för att minska risken för fukt. Kolla t.ex. så att vindsluckan är helt tät. Kontrollera även så att du inte har andra små springor där fuktig inomhusluft kan ta sig upp.

Helst skall man ju ha ångspärr upp mot vindsbjälklaget, men att t.ex. täta en vindslucka kan ibland vara tillräckligt...

(Då jag flyttade in i mitt hus hade vi en ca. 5 cm bred glipa upp mot vinden, p.g.a. att luckan var helt skev. Det såg nästan ut som om de hade satt dit en kökslucka!!. Förutom risken för fukt drog det jäkligt kallt också!).
 
Redigerat:
D
Vid en temperatur under 10°C så är 80% rH tämligen "säkert".

Här kan du läsa lite om mögel, temperatur och rH...
 
ridax skrev:
Vid en temperatur under 10°C så är 80% rH tämligen "säkert".

Här kan du läsa lite om mögel, temperatur och rH...
Ja, då tar det ca. 8 dagar innan mögel börjar växa (om man får tro följande diagram):
http://lfs-web.se/mogeldiagram-LIM-I.jpg

Hmm... eller 32 dagar om man följer kurvan.
 
Redigerat:
Någon kondens märkte jag inte av när jag kröp in några meter igår med givaren, kände lite på taket för jag såg nåt som blänkte lite men det var bara lite kåda. Ska upp igen i helgen och placera ut en till givare tänkte jag så då kan jag kika lite mer. Vi har vår vindslucka på utsidan av huset och det känns som den har rätt bra passform, inte tittat så noggrant.
Vet inte om det finns ångspärr men ska kika lite inifrån huset efter glipor i taken i alla rummen och så ska jag få tummen ur och beställa en frånluftsfläkt till badrummet så den fuktiga luften sugs ut och vi får lite bättre ventilation.
 
Ja, huvudsaken är att du håller koll på mätaren och ser hur det utvecklar sig.
Diagramet som fanns på sidan som "ridax" tipsade om verkar vara en bra måttstock.
 
D
eviljava skrev:
Hmm... eller 32 dagar om man följer kurvan.
Ja, du måste ju följa med kurvan ut... Dagangivelsen är ju bara för själva kurvan och inte någon vertikal skala.
 
ridax skrev:
Ja, du måste ju följa med kurvan ut... Dagangivelsen är ju bara för själva kurvan och inte någon vertikal skala.
Japp, upptäckte det... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.