Jag vill ansluta en slipkloss till en grovdammsugare för att suga bort slipdamm när jag slipar väggspackel.

Vilken grovdammsugare klarar finkorningt spackelslipdamm? Den bör inte kosta mer än 2000kr.

Mejlade till Nilfisk om Multi 20T och enligt dom klarar den inte sådant damm.

Biltema har ju en grovdammsugare med HEPA filter. Den fick bra betyg i GDS test. Kan det vara något att ha? Den har HEPA filter också.
 
En fråga bara, varför skulle inte Nilfisks Multi 20T klara slipdamm?
 
De sa att det går men att maskinen inte mår bra av det.
 
Det lät som ett klassiskt sätt att avsäga sig framtida problem. Så länge maskinen körs med påse och har ett vettigt pappersfilter mellan påsen och motorn ska det inte vara något problem. Har kört oändligt med slip- och betongdamm i en motsvarande maskin från Kärcher.
 
Jag har haft en 4use grovdammsugare (swedols egna skitmärke) som har fått jobba hårt under vårat husbygge. Stora mängder betongdamm och gipsdamm men alltid med påse. Man har hört att den gått illa åt och till slut började den brinna. Jag lyckades tjata till mig en ny på reklamation men den maskinen tål iallafall inte gipsdamm. Så hade jag köpt en ny (de är säkert bara en tidsfråga innan den här brinner också) så hade jag köpt en som skriftligen klarade spackelslipdamm.
 
Som sagt, alla grovdammsugare med påse borde väl klara det? Det är väl just p.g.a byggdamm som man har sådana dammsugare och inte en vanlig?
 
Absolut borde dom men gör dom det, man får faktiskt vad man betalar för i de flesta fall. Och även om man kan reklamera så är det ibland jäkligt omständigt. Det tog tre månader från att jag lämnade in min dammsugare till jag hade en ny och tre resor till butiken plus tio telefonsamtal.

Jag tycker personligen att man ska betala i förhållande hur mycket man använder verktyget. Jag använder grovdammsugaren nästan varje dag, till sänksågen, slipmaskiner, kap/geren och självklart städning. Därför kommer jag lägga mycket tid på nästa dammsugare. Där i mot skulle jag absolut kunna köpa en meec borrhammare eftersom den skulle användas max tre ggr per år.

En tanke med biltema dammsugaren. Ska du lyfta den när du slipar uppe vid taket? 1,5 meter slang är för kort. Försök få tag i en längre slang om du köper den.
 
Har mejlat Kärcher, får se vad de svarar.
 
Har/hade en biltemadammsugare , här är vad jag skrev i tråden http://www.byggahus.se/forum/verkty...iltema-17-209-dammsugare-och-handverktyg.html

Dr Fozz skrev:
Kan fylla på med lite info om Biltemas dammsugare.

Den suger. På fel sätt.

Slangen är åt helvete för kort, vilket innebär att man t.ex. inte kan slipa väggar högre än 220 med slangen inkopplad. Slangen är vidare extrem mjuk och viker sig lätt.

Dammsugaren har extremt hög tyngdpunkt vilket gör att den tippar omkull i tid och otid. När den tippar omkull så går pappåsen sönder i 50 % av fallen eftersom filtret sticker ner i utrymmet för påsen. Grattis! Filtret satte precis igen sig helt, var vänlig och knacka rent skiten.

Dammsugaren suger extremt dåligt, jag tycker inte mindre tapetrester skall behöva fastna i slangen pga för dåligt sug. Dammsuger man med golvmunstycket så får man gå¨flera gånger för att få en antydan till rent.

El-sladden är alldeles för kort, och den går inte att rulla upp på något bra sätt.

I sex veckors tid så har jag besökt Biltema Göteborg minst en gång i veckan. Inte en gång har de lyckats ha påsar i lager. HEPA-filter har de ej heller i lager. Vilket innebär att jag har fått köra med andra påsar som inte är 30 liter vilket innebär tejpning med silvertejp, fylla upp behållaren så att påsarna passar etc.

På fullaste allvar så har jag lagt mer tid på att fixa med dammsugaren än på att dammsuga med den. Det är tamef**emej helt galet.

Vad är den bra på då? Våtsugning är den bra på. Och sen är den billig. Så har du behov av en våtdammsugare och har kass ekonomi. Köp. Annars, leta vidare.

EDIT: Just det, skaftet är för kort så en fullvuxen karl kan inte dammsuga utan att få ont i ryggen. Fantastiskt.
 
Jag har en Kärcher som kostade runt 2k och den har då sugit damm från betong, gips, lättbetong, spackel, flytspackel och allt möjligt annat. Jag har ingen påse heller men får göra rent filtret ibland förstås.
Har också en gammal (1987) grön Bosch garagedammsugare som sugit allt man kan tänka sej sen jag fick den utan att det blivit nåt fel på den.
 
Fick svar från Kärcher, en W3.500P eller större rekommenderade de. Så det får bli en W3.500P troligen från pixmania (billigast). Eller kanske värt att betala 300kr extra för köp i närheten ifall den krånglar?
 
Jag har en Areo 20-21 som sletet på bra under renoveringen. Bra sug och vettig storlek nu efter att det stora är klart.
Dock är den i minsta laget när man river tapeter eller sågar mycket, påsarna är större än behållaren och det finns mycket plats kvar i påsen, men den ligger an mot filtret med dålig sugförmånga som följd.
Hade först en från HaraldN, 30l med rostfri behållare. Det var riktigt bra, sög bra, mycket plats och med pappersfilter.
Dock saknade jag verktygsuttaget, därav bytet till Aeron.

Jag kan rekommendera båda, bra funktion för priset
Och frågan med, Jag har kört slipdamm i båda utan problem. Man får öppna maskinen ibland och skaka filtret lite så det inte sätter igen sig. Men det tror jag är lika på alla, så det får man räkna med
 
Redigerat:
Mejlade till Nilfisk om Multi 20T och enligt dom klarar den inte sådant damm.
Nämnde de någon annan Nilfisk-maskin som skulle klara det då?

Har själv en Nilfisk Aero 20-01 som sugit en hel del skräp. Men tyvärr är kvalite på sugröret inget vidare. Sprack nästan direkt när den var ny, slangen alldeles för kort och allmänt lite smeckig. Hade inte köpt den om jag skulle välja ny idag.
 
Köpte också en biltemasug och har ungefär samma erfarenhet som Dr Fozz. Den funkar ok till lite småskräp i förrådet någon gång i månaden men när jag slipade betonggolvet dög den inte utan jag fick hyra en riktig doning.

Slutsatsen jag drog är att man ska suga betongdamm och förmodligen även gipsdamm ska man titta efter en stoftsug. Automatisk eller manuell filterrensning är nästan ett måste. Budgeten på 2000 kr lär dock spricka grovt. Handlar det dock bara om ett rum eller två och användande några gångar per år så kan man väl kämpa med något billigt.
 
Jag köpte en sådan här:
http://shop.bollnasbilvard.se/nilfiskalto-torr-och-vatsugare-attix-3021-pc-p-688-c-499.aspx

Lite dyr förstås, men jag är riktigt nöjd. Suger bra, lång slang, rymlig, ordentliga påsar och filter, inte tung att släpa på. Jag köpte den när jag skulle knacka ner en massa gammal kalkputs i källaren. Dammar något förfärligt. Sedan har den använts hela tiden under olika renoveringsprojekt. Slipdamm är inga problem. Jag är helnöjd.
 
  • Gilla
karlalbertsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.