Hoppas att ni alla goa o kunniga kan hjälpa mig i denna brådskande fråga.

Jag har en BR med uteplats, jag har bott där i 10år och har iaf 7-8år haft staket och byggt iordning runt om..
Förra året när det kom så mycket snö, så resultera detta i ett snöras som jämnade uteplatsen till marken.

Efter detta bestämde sig förening (och jag) att vi skulle sätta upp snörasskydd och bygga en låg mur mellan slänt och uteplatserna, inte pga av snöras utan pga regnvatten som kommer ner. Muren byggdes i höstas och då väntade jag tills det var klar och i våras byggde jag upp staket mm igen.

Nu ska jag sälja min BR och min granne har väntat tills nu (såklart) med att anmäla mig till byggnadsnämnden för svartbygge eftersom jag inte har något bygglov enl. nya PBLagen. Nu har jag liggande panel, tätt och staketet är 1,25cm ca.

Enligt lag så får det vara 1m och 50% genomsiktligt, dvs jag måste kapa och ta bort varannan bräda.

Men min fråga o undran är, jag hävdar att jag har i 7-8års tid haft staket/plank och har återuppbyggt det igen efter snöraset.
När jag byggde för flera år sen kollade jag vad reglerna sa och då var det 1,8 max i höjd osv.. o inte behövde bygglov
Kan jag hävda att jag har haft staket och att jag bara återuppbyggt och därför går på de gamla reglerna och därför behövs inget bygglov?

Eller innebär det att alla som hade uterum o uteplatser som jämnades med marken m den snön som kom också fick ansöka om bygglov??
Eller är det för att jag fick vänta med att återuppbygga tills i år som jag blir tvugnen att ansöka om bygglov?

Är otroligt tacksam för svar.. :)
planen var att lgh skulle läggas ut på försäljning imorgon, vilket minne granne vet om.. så tråkigt men vill så gärna göra rätt
 
tänkte lägga in bild men vet inte hur man gör.. hoppas att ni kan hjälpa mig ändå :)

Kanske skulle lagt denna fråga under bygglov....:blushing:
 
Redigerat:
I väntan på att någon mer kunnig ska svara kan jag nämna att jag har läst här på forumet att det kan skilja sig åt beroende på om man river och tar bort allt gammalt och sedan bygger upp någonting nytt (även om det ser likadant ut) eller om man har sparat någonting av det gamla och alltså bara byter ut delar.

Om det nu skulle sluta med att du måste gå efter de nya reglerna så är det väl bara att bita i det sura äpplet ... Men i så fall kan du säkert få det att se mer ombonat ut, t.ex. genom att klä insidan av staketet med markisväv etc. För det måste man väl ändå få göra? (Kommentera det, någon som vet.)
 
Förresten, för att lägga in bild klickar du på den lilla gultonade ikonen som ser ut som ett vykort (eller ja, två bergstoppar och en sol). Du hittar den precis ovanför textrutan där du skriver in ditt meddelande.
 
tack för svar :)
jo jag läste något liknande också, hoppas bara att jag kan få mer kött på benen innan jag ringer kommunen imorgon, om det finns ett litet hopp, i annat fall är det som du säger, gör om gör rätt
En del delar är kvar som stolpar o en del bräder, mycket fick bytas ut, men lite är återanvänt, det som inte gick sönder..

undrar också om detta är nya regler eller om det alltid har krävts bygglov för plank innan maj i år?
sen undrar jag lite skillnad på plank o staket o skillnaderna, måste det alltid vara 50% genomsiktlighet och max 1m, om man ex bara har det ena kan det då ex vara högre än 1m.
eller om man har (kommer inte på vad det heter) ena brädan på ena sidan regeln o den andra brädan på den andra sidan.. är det ändå ett plank?

hmm ja jag försökte med den ikonen, men det kommer fram att man ska skriva url.. men vad är det? när man bara har jpeg bilder ex.. :) ja man lär sig nått nytt varje dag

Väldigt tacksam för svar o hjälp :)
 
Det krävdes bygglov för plank också i den gamla lagen.
Definitionerna på plank/staket skiljer sig mellan kommunerna, det är inget som står i lagen.
Om du bor i en- eller tvåbostadshus kan du ha 1,8 meter nämast huset utan bygglov. Är det ett flerbostadshus måste du ha bygglov för ett så högt plank.


Om det räknas som nybygge eller reparation tror jag blir en bedömningsfråga för kommunen.
 
tacksam för svar :)

så plank är uteslutet utan bygglov, men staket får det vara max 1,1m? eller kunde det vara högre innan lagen ändrades också? måste staket vara både och, glest och max 1,1m innan lagen ändrades?
det är ett flerbostadshus
 
Jag tror inte den nya lagen påverkar reglerna runt staket o plank. Tillåten höjd varierar lite mellan kommuner. Ett staket (= mer än 50% genomsläpp) tror jag kan få vara ungefär hur högt som helst.
 
Oj, ja jag ser nu att man ska ange url. Om du klickar på "utökad svarsruta" finns det även en gem-ikon. DÄR kan du ladda upp en fil direkt från datorn:)
Hoppas du får snabbt och bra svar från kommunen i dag.
 
ja nu verkar det lite stiltigt.. en på kommunen (som alla säger bestämmer o som alltid har koll) han säger att det är ok, om jag tar bort varannan planka men på sidorna har jag rätt till att ha plank upp till 1,8 (men vi tar bort en bräda o sänker det till 1m ändå) Den andra på kommunen som säger att han har varit där o tittat säger att allt är fel och allt ska bort. Vem ska man lyssna på?

Det är lite klurigt när dom på kommunen inte är överens..
Nu ändrar vi så som den förste har sagt så ska han som säger att allt ska bort, komma i em o titta på det..

Suck, nån som har några råd? tas tacksamt emot, man vill ju göra rätt för sig.. :)
 
maja317 skrev:
Vem ska man lyssna på?
Be den andra prata med den första på fikarasten :)
 
Synd att du inte har haft planket i 10 år för då hade det varit preskiberat och lovligt.
Det kanske går att räkna efter en gång till hur länge ditt plank stått där :)
 
tack för alla tips, :)

ja när killen från kommunen kom, som tyckte att allt skulle bort, så kolla han lite mer "nogrannare" på det nu, och sa att det var onödigt och att det inte var några problem, planken på sidorna får vara plank o 1,8 höga. planket rakt fram har vi ändrat från plank till staket.. 50% genomsiktlighet, ja det ser inte snyggt ut nu tyckte han och han hade kunnat se mellan fingrarna om det inte vart 50%,
han tyckte att det hela blev väldigt märkligt o undra vad min granne hade för problem.. men men nu kommer jag få papper och beslut på detta så nu är allt ok o klart.

Vad skönt o vilken tur att allt ordnat sig! :)

Det tråkiga är att grannen fortsätter o gnälla och tycker att allt ska bort och är riktigt otrevlig(!) Lite obehagligt faktiskt..
hoppas han lugnar ner sig jag ska ju ha visning på lägenheten snart..
 
Är grannen en voyeur eller? Fråga om han har tubkikare eller teleobjektiv också ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.