Marlene Eskilsson skrev:
Jag har raderat ett inlägg från E.ON här. Företag får inte diskutera i forumet.
Får man fråga varför ni har den regeln?, i detta fall fick trådskaparen ett utmärkt svar direkt från företaget i fråga, samtidigt som ämnet kan fortsätta diskuteras bland användarna.
 
Jag håller med om att det var ett bra svar, men det skulle vara ohållbart för oss att låta vissa företag diskutera och vissa inte beroende kvaliteten på svaret. Frågan har kommit upp vid ett flertal tillfällen och diskussionen slutar alltid med att vi vill att det här ska vara ett forum bara för konsumenter. Vill man veta vad företaget säger är det ju bara att ringa dem.
 
Det kanske hade gått att tillåta företags-användare fast moderera deras inlägg innan dom publiceras, och även tydligt markera att det är ett företag som svarat, i denna tråd finns det redan spekulationer som företaget i fråga kunde dementera.

Kanske med speciella regler för att få företagen att sköta sig, t.ex. att dom endast får "upplysa" och inte "diskutera" eller göra reklam?
 
Gränsen mellan kundupplysning och reklam är hårfin. Jag tror att vi skulle få en helt annat stämning i diskussionen om företag fick vara här och diskutera. En del saker skulle säkert vara bra, andra jobbiga. Man säga att det är ett val vi har gjort. VI vill inte ha företag i diskussionen här.
 
Naturligtvis skall företag som får kritik i ert forum kunna bemöta detta på ett sakligt sätt. Tillexempel reco.se har den policyn att företag får komma till tals. Att besvara inlägg där ett företags tjänster diskuteras ingår i många företags policys, exvis Viasat och Telia. För ett par år sedan lyfte många på ögonbrynen över att företag kommenterade, idag är det allt mer självklart. Om någon ställer en konkret fråga om ett företags tjänster eller verksamhet låt dem då svara så länge de är öppna med vem de är. Jag anser att användarna på ert forum kommer få en bättre upplevelse av detta. Men att förbjuda reklam det är väl självklart, dessa två är åtskilda och låt då omdömesgilla företag kommentera saker som rör deras verksamhet på ett sakligt sätt.
 
Kan nog hålla med lite här, sågar man ett företag totalt så bör de få komma tilltals. självklart så ska det INTE få förekomma reklam eller annat tjafs. Men ett svar/förklaring kunde vara ok.
 
Jag håller med om att trots att byggahus.se är ett konsumentforum så finns det goda skäl för att låta företag komma in och diskutera och besvara frågor. Kanske kan följande restriktioner fungera?

Trådskaparen får avgöra om företag ska tillåtas i tråden eller inte. Företag som diskuterar måste vara tydligt markerade som företag, hålla sig till ämnet, inte omnämna produkter som inte har koppling till ämnet, inte initiera egna diskussionsämnen utan enbart besvara de frågeställningar som uppkommer eller bemöta den kritik som ges.

Hur det blir vet man inte förrän man har testat - så jag föreslår att man testar att tillåta företag under ett halvår och sedan avgör om man ska ha kvar företagen eller inte.
 
Jag kan bara hålla med ovanstående talare. Att sätta munkavle på företag som kritiseras, utan att de får tillfälle att sakligt bemöta kritiken, känns inte helt ok.
Men allt som inte är ett sakligt bemötande, ska naturligtvis modereras bort.
 
Redigerat:
På Fotosidan är grundregeln att alla skriver i egenskap av privatperson och kommersiella inlägg är förbjudna. Det finns dock en forumgrupp som heter "Butiker och leverantörer" där användarna får spy galla över företag och företag har rätt att bemöta kritiken. Samma lösning skulle vara applicerbar på Byggahus, om en diskussion om en toalettstols spolegenskaper övergår i diskussion om butiken som sålde den så flyttas hela eller del av tråden till "Butiker och leverantörer" och butiken har möjlighet att ge sin bild av frågan.

Med andra ord är mitt förslag att det är privatpersoner som skriver i forumet, men att man skapar ett ställe där företag är tillåtna att kommentera. Dock måste de som skriver där vara tydliga med att de representerar företaget och de bör ej få ha pseudonym.
 
Jag vill förtydliga att ett företag som vill bemöta kritik kan göra det via Byggahus support.
Det är alltså inte så att det är en munkavle men man får lov att följa givna instruktioner.
I regelverket står följande:

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
 
Då jag hittade grava felaktigheter i en diskussion om en produkt som distribueras av ett företag där jag arbetar kontaktade jag Marlene och bad att jag som representant för företaget som importerade den aktuella produkten skulle få bemöta den helt felaktiga kritiken och svara på frågor samtidigt som jag presenterade vem jag var och var jag arbetade men det fick jag inte.

Inlägget börjar med "Är det någon som testat Zboost One YX-400U från Wi-ex ?". Där hade en användare svarat med ett inlägg som inte alls handlade om denna produkt, utan det refererade till en piratimporterad produkt och refererade till en händelse som låg många år tillbaka i tiden då ovanstående produkt inte fanns tillgänglig. Inlägget var skrivet så att det var lätt att missförstå och det citerades på andra platser på nätet (det finns fortfarande länkar och referenser till detta inlägg på andra forum). I kontakter med er bad jag att få bemöta detta felaktiga inlägg som ju inte alls handlade om vår produkt och jag fick ingen möjlighet till det. Istället redigerades användarens inlägg och valda delar togs bort eftersom de var felaktiga (men de citeras senare i texten och på andra platser på nätet).

Naturligtvis skall den som kritiseras ha möjlighet att bemöta kritiken. Om det är en värmepump företag A som någon undrar över och en användare svarar med ett inlägg som visar sig beröra en kopia från företag B måste oriktiga uppgifter kunna bemötas på ett konstruktivt sätt. Jag är övertygad om att diskussionerna på forumet blir ännu bättre om detta möjliggörs.
 
Jag vill förtydliga här att vi alltid låter företag besvara diverse påhopp och ge sin version av en händelse. Då modereras svaret och publiceras via mig. Det står i våra diskussionsregler.
 
S
och det går att lita på att ni inte ändrar i svaren??
nyfiken
 
Daniel78 skrev:
Får man fråga varför ni har den regeln?, i detta fall fick trådskaparen ett utmärkt svar direkt från företaget i fråga, samtidigt som ämnet kan fortsätta diskuteras bland användarna.
Marlene Eskilsson skrev:
Jag håller med om att det var ett bra svar, men det skulle vara ohållbart för oss att låta vissa företag diskutera och vissa inte beroende kvaliteten på svaret. Frågan har kommit upp vid ett flertal tillfällen och diskussionen slutar alltid med att vi vill att det här ska vara ett forum bara för konsumenter. Vill man veta vad företaget säger är det ju bara att ringa dem.
Hur rimmar uttalandena ovan med vad du säger här nedan?

Marlene Eskilsson skrev:
Jag vill förtydliga här att vi alltid låter företag besvara diverse påhopp och ge sin version av en händelse. Då modereras svaret och publiceras via mig. Det står i våra diskussionsregler.
 
Ett forum där användare tillåts spy galla över företag, produkter och personer(i egenskap av representanter för företag eller produkter) och man inte tillåter dem svara är inte heller bra för konsumenten, och framför allt inte för företagen. Det finns oftast två sidor på mynt och här tillåts de inte komma till tals.

Jag tycker precis som ovan att man inte riktigt själv följer sina regler, eller tolkar dem alldeles för hårt.
Om nu företaget svarade, svaret var bra, så borde det modererats och lagts ut en kommentar om att moderator gått igenom det och sen fått vara kvar, istället för att bara cencurera bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.