Hej,
IMG_4162.JPG

Upptäckte häromdagen mögel i ett fack mot taket (se bild).
Det finns luftspalt mot yttertak men vid takfoten har någon satt igen luftspalten så nu cirkulerar ingen luft i facken. I varje gavel sitter ett luftgaller.

Vad skall jag göra? Spruta med mögeldödande medel och öppna upp alla luftspalter igen?
Cirka en tredjedel av huset är tillbyggd och där är luftspalten öppen.

Vi har kamin så jag kan tänka mig att det värmer upp utrymmet lite på vintern om det kan ha någon betydelse?

Någon som har bra svar att ge?

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Mikael_L
Kolla också så du inte har någon fuktkälla där.
Utlopp till centraldammsugare, en läckande avlopps-avluftning eller liknande.
 
Jag kan inte hitta någon läcka eller annan fuktkälla. Ja, det skulle vara om det är en värmepump i huset som sitter på samma yttervägg som där mögel finns?

En annan sak, jag vet inte hur länge möglet varit där, jag har ägt huset i 2 år. Kan ha kommit innan?

Angående luftspalterna. Så jag skall inte öppna upp luftgenomsläppen nere i takfoten igen?
Kommer det bli ännu värre då?
 
Kollade ni inte vinden innan ni köpte huset?
 
Mikael_L
Besiktiga inte huset innan köp och har inte varit upp på vinden under två år .... hmmmm ...
Det börjar vara dags att inse att äga hus är inte samma sak som att bo i lägenhet. :)


Nåväl, att öka takfotsventilationen kan både förbättra och försämra läget.
Det beror bl.a. på om möglet trivs pga av tillskjutande fukt eller uteluft. Vilka temperaturförhållanden som råder på vinden.
 
Om du känner dig osäker så ta kontakt med någon firma som kan göra en bedömning. Lite mer info om mögel på vind hittar du här, http://www.lfs-web.se/

Menar du att du inte har varit på vinden innan...? Vad du än gör så vänta inte på att rätta till det.
Lycka till!
 
Nå? Hur har du gått vidare här då? Har ett liknande problem uppe på vinden. Någon som känner till någon bra medel för att döda mögel? Det handlar om ca 10cm stor yta.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Mikael_L
man_dizel skrev:
Det handlar om ca 10cm stor yta.
10cm är omöjligt en yta, det är en längd.
 
10x10 då.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Bilden i första inlägget ger mig rysningar. Såg likadant ut på min vind. Det tog mindre än 3 månader för möglet att växa till den där mängden (från absolut noll och inget) så hur det såg ut för några år sedan är antagligen helt irrelevant.

Jag undrar - är det bara ETT fack som är drabbat? Jag ser en eldosa med rör i - var tar dom vägen? Läcker det upp bostadsluft där bidrar det till problemet, men förklarar inte hela situationen. Sitter VPn rakt under detta fack?

Det finns många sätt att lösa problemet på, i huvudsak handlar det som sagt om att minska fuktbelastningen och/eller öka temperaturen.

Jag bestämde mig för att reglerad ventilation var bästa lösningen för mig. Det betyder att man täpper för så mycket ventilation som möjligt (dvs alla satans mögelstoppers jag monterat tidigare vid takrenoveringen) och sedan monterade jag en Trygghetsvakten Vind.

Möglet i sig behöver man inte göra något åt, det torkar bort av sig själv när förutsättning finns för det. Att borsta bort det sprider bara sporer ytterligare. Behandla med Japes Mögelfri och lös fuktproblemet så är du hemma.
 
Mikael_L
man_dizel skrev:
10x10 då.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
10x10 cm?
Ja det var en besynnerligt liten yta.

Då säger jag ungefär samma som Mathias, pensla på Jape's mögelfri och håll koll på vad som händer sen, håll koll i åtminstone ett år, så alla årstider utvärderas.
Kanske någon annan av Jape's produkter är bättre, men jag tycker det verkar som att mögelfri blir den bästa:
http://www.jape.se

Mest fundersam är jag över att du har så liten yta ... varför?

Har du något fel just där? T.ex. att det tränger in vatten via ett spikhål, typ ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.