Vi funderar på att bygga ett Modulenthus (Sundborn 2).

1) Finns det någon som har erfarenhet av detta hus?

2) Nackdelar med "fabrikstillverkade" hus?

3) Tar gärna emot tips om andra "prisvärda" alternativ till Sundborn 2.
 
Hej!
Vi bygga en Norrgården med Modulent i Norra Stockholm och en arbetskompis byggde ett Sundborn 2 ett par år sedan så jag har lite erfarenhet av Modulent.
Min kompis var väldigt nöjda med Sundborn, de hade bara ett par små problem, t. ex en av luckorna i köket satt fel, över de 2/3 år de bodde i huset.
Vi närmar oss slutskedet av byggandet så jag svara gärna frågor om Modulent eller hur det har gått till.
I övrigt, skämdes vi lite för att man gör så lite i huset och det får man betala för. Men nu att det har gått så långt, barnet kommer också inom dagar, och vi både jobbar så är vi väldigt tacksamt att vi inte behöva sköta det hela i detalj.

mvh
Stu
 

Hallå Stu!

Vi tittar precis på Norrgården, det känns som att det är ett riktigt drömhus för oss. Vad fick du betala för huset och vad kostade markarbeten? Vad är det för tomt du bygger på?

Vi jämför med Älvsbyhus men har inte ännu fått grepp om hur de skiljer i pris.

mvh
/Björn
 
Min erfarenhet är att Älvsbyhus är billigare än Modulent, Älvsbyhus har väl priser på sin hemsida?
 
Älvsbyhus är billigare än Modulent om man ser till grundutförande av Älvsbyhus men standarden är högre hos Modulent är iaf min erfarenhet.
Bara en sån sak att köket i ett Modulenthus är Ballingslöv och att det är Älvsbyhus egna kök i Älvsbyhus.
Vill man ha Klinkers osv. i Älvsbyhus får man lov att ta det med en separat entreprenör som gör jobbet. Med Modulent kan man beställa det från fabrik.
Det är ekparkett i hela huset från Modulent (utom grovkök och bad) i älvsbyhus är det plastmatta el. likn (iaf när vi tittade på det.)
osv.
Ska man ha samma standard i Älvsbyhus blir det ungefär samma pris så jag skulle nog titta mer på planlösningar osv och bestämma mig efter det.

//Markus
 
Det stämmer bra - älvsbyhus var bra mycket enklare, men vi fick ett lite billigt och ointresserad intryck hos de (i deras kontor i Helenelund). Också det var inte så smidigt att byte ut saker, till exempel golv eller kök, så det kändes som om man tog på sig en kostnad att ta bort, plus den kostnad att ha det som man vill...
Särskilt krångligt verkade badrummet om man tänkte kakla senare. Jag kom inte ihåg alla detaljer men vi gick därifrån med en känsla att det skulle ta mycket innan vi tog de. Man få kom ihåg att om man inte ska göra saker själv måste man håller i alla kontrakter och planeringar själv vilket kan bli stressigt medan räntan ticker på på byggnadskreditivet. Det låter inte mycket med 3/4 olika entreprenörer men det bli så lätt stressigt
 
Vi tog kontakt med Älvsbyhus, Modulenthus i Stockholm. Vi lät båda titta på en tomt vi var intressesade av. Älvsbyhus skulle återkomma med kalkyler och likaså Modulenthus.

Modulenthus meddelade att de inte kunde rekommendera oss att bygga på den tomten då det fanns en del bekymmer med vägbredd, murar osv.

Jag ringde själv Älvsbyhus och frågade men de var inte klara och skulle återkomma på Måndagen veckan efter. Men de ringde aldrig tillbaka!?

Idag har vi skrivit kontrakt med Modulenthus men med en annan tomt. De har vart väldigt serviceinriktade mot oss, har ring och kollat läget titt som tätt och gett ett seriöst intryck.

Lägger man samma pengar på ett Älvsbyhus som på ett Modulenthus tror jag man får väldigt likvärdiga hus. Den verkliga skillnaden är vilken service man får och där vinner Modulenthus i vårt fall. Allt sys ihop av Modulenhus och vi kan bara luta oss bekvämt tillbaka, skriva på lite papper och betala en hög med pengar.

Modulenthus är också snabbare i produktionen vad jag förstått. Det är ju ganska viktigt då man betalar räntan på tomten man köpt medans man väntar på huset.

/Björn
 
Hej Beemer,
Jag har skickat ett par meddelanden till dig angående Norrgården. Om ni har skrivit på men inte skickat leveransavropet är det chansen nu att tänka till och hinna med massor med små saker som förbättre huset mycket och är grattis, eller minst billigt.
Saker som el-ritningar, köket, tapet, osv.
mvh
Stu
 
Att man får ungefär samma grejer i Älvsbyhus som Modulent om man gör de tillägg som behövs tvivlar jag inte på inte heller att priset blir ungefär det samma eller kanske tillochmed dyrare. Vad jag menar är att man kanske inte ska stirra sig blind på vilket hus som är billigast i grundutförande utan kanske mer försöka se till vilket hus som är billigast i det utförande man vill ha det.

Självklart är det viktigt hur säljaren agerar och sådant också!

//Markus
 
Eftersom vi närmar oss besiktningsdatum med Modulent, kan det vara bra med lite aktuella siffror. I stort sätt kan man faktiskt säga att Modulentskalkyl har varit väldigt bra, det vill säga det har inte tillkommit många överasknings extra kostnader.
Hus1 602 600 kr
Tillfällig vatten680 kr
Vatten/avlopp77 500 kr
Grund + platta + fyllnad184 000 kr
Lagfart + avgifter23 325 kr
Pantbrev66 975 kr
Bygglov avgift880 kr
Utstakning avgift från kommun1 320 kr
Utstakning (Nacka)6 100 kr
El anslutning16 125 kr
Byggel2 000 kr
Container4 500 kr
Byggkarta4 646 kr
Bygglov15 840 kr
Total2007000 kr
Det ska gå att slippa bygg-el, men då måste grund entreprenören och el företag kommer överens om anknytningspunkten.
Containern ska du ordna och det ska vara där 1200 på leveransdagen (när huset sätts på plats). Vårt säljare gjorde det inte alls klart att så var fallet så jag hade bokat den för följande dag för att undvika trängsel med alla lastbilar på plats samtidigt. Det här egentligen tycker jag de ska boka eftersom de ska vet när det passar de att den kommer och vilken volym de behöver.
Fyllnad och kanske sprägningskostnader finns inte med i kalkylen så då kan man få en smäll, men det kommer med i kontraktet du har med grundentreprenören.
Kommunens utstakning avgift (om man inte anvnder de för utstakning) är lite snålt och kanske grund killarna ska ta denna kostnad eftersom de väljer vem utföra utstakningen, men i det hela är det en liten kostnad.

Vi hade också tillval till huset men de har jag lämnat ut här.
 
Hehj Stu,

Mycke inrtessant att se er kalkyl. Vi har just köpt en tomt i Nacka och svänger fortfrande mellan både leverantörer och hustyper. Vi är inne på Dalby 3 alt. Viken. Vi ska träffa modulenthus snart.

En liten fråga. Vart det inga markarbeten för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.