Hej!
Nu kanske detta är fel forum för min fråga men jag har letat utan att finna ett bättre ställe att fråga på så....
Jag tänkte svarva ett par enkla leksaker till syrrans ungar som är rätt så små. Därför skulle jag behöva en lack som är barnvänlig, dvs inte är tvärgiftig eftersom dom säkert kommer stoppa leksakerna i munnen ett par ggr. Kan man använda vanligt golvlack om man låter det lufta länge efter lackeringen. Om någon vet något om saken eller ett lack som man kan använda så vore jag tacksam :)
 
Beckers har klarlacker med bla svanenmärkning möjligtvis asta o allergiförb. Golvlack bör du undvika
 
essends skrev:
Beckers har klarlacker med bla svanenmärkning möjligtvis asta o allergiförb. Golvlack bör du undvika
Näpp, inga klarlacker - endast lackfärger. Det finns inte någon miljömärkt klarlack i Sverige, förutom Bonas golvlacker :) Det är dock inget som är lämpligt att använda på barnleksaker... Låt bli att lacka eller polera dem med någon naturprodukt som kan användas i matsammanhang, typ paraffin eller någon skum olja.
 
Du har givetvis helt rätt, lackfärger är det.
 
Ok. Tack så mycket för svaren. Nu ska här svarvas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.