Hej,
Ett rop på sympati och ideer om hur man kan gå vidare gissar jag ... och en uppmaning att lyssna på "magkänslan" ...
.
Vi har köpt ett sprillans hus av ett kommunalägt bolag där de sålt tomten och vi tecknat (genom det kommunala bolaget) ett entreprenadkontrakt (OMX noterat bolag) för ett nyckelfärdigt hus.
Det mesta har väl löpt OK men har nu idag fått insikt i att magkänslan vid slutbesikningen i Nov 2010 var rikitig: Toalett är felplacerad i badrum.
Ett axplock av kommentarer mm relaterat till ämnet:
"Den oberoende" besiktningsmannen: Toaletten står där avloppet kommer upp - "end of story"
Kommunalbolagets representant: Vi måste möta krav vad gäller handikappanpassning
Entreprenörens platschef: var helt tyst
Kort efter inflytt: Avloppslukt i badrum ackumleras över natt och under dagen
I samband med bekämpning av ovan nämnda avloppslukt erkänner entreprenörens platschef att avloppet i sig kommer upp på fel ställe vilket gör att stolen sitter där den sitter. Med det går inte att göra något då fjärrvärmen ligger i golvet. (Inga referenser nämnda till vad som gäller SS 91 42 21 av någon under resans gång)

Nu har Villaägarnas VVS rådgivning belyst oss att:

Det finns noterat i VVS-Installatörerna mått om montering av WC-Stol.
Utrymmesbehov för Klosett. SS 914221.
Är stolen golvmonterad, Minimått 400 mm, från Centrum av Stolen åt båda sidorna.
1200 mm framåt.
Detta är minimått. Det är utrymmet som skall vara fritt för sittning på WC-Stolen.
Självklart, är stolen felmonterad. Denna måste demonteras och avloppet flyttas.
Tänk Er själva att sälja en fastighet som har defekta måttangivelser.
Ni skall inte acceptera Mått som avviker från Svensk Standard.


Skönt att få bekräftat att det finns ett sunt förnuft i branschen - så länge ingen behöver stå för kostnaden gissar jag ...

Det som känns knepigt är att alla parter utom vi som köpare tycker att allt är som det ska vara.
Så, har någon därute tips på taktiska dispositioner i hur man bäst går vidare?
Är det någon som kan visa den sida i Teknikhandboken för VVS-folk ?
Är det oss det är fel på som är så petiga ?

Bifogar bilder på ett av grannhusens badrum och hur det ser ut hos oss ...
Natti natti,
Kman
 
  • allaandrahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vårthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • cc400myars.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, stolen är ju helt klart felplacerad, men det förklarar inte varför ni har avloppslukt i baddrummet. Jag tror att det också är något fel med avluftningen av avloppssystemet. Alltså två byggfel, kolla upp det.

ARN (allmänna reklamationsnämden), och tingsrätten är väl de instanser du ska ta upp fallet i, om husleverantören trilskas och inte vill rätta till felen på eget bevåg. Om ni är med i villaägarna har ni också tillgång till juristhjälp.
 
Min lekmanna teori till lukten är att de för att överhuvudtaget kunna erbjuda stängning av duschvägg, tryckt hela kopplingen åt sidan och det blir luftsläpp någonstans vid manschetten.
Rörfirmans "chef" kommer förbi idag på em... ska droppa SIS referensen då så får vi se vad han säger. Lär väl försöka sopa det under mattan gissar jag. Kanske ett utlägg om att duschväggen går att vinkla bort.
Vi får se.
Tack för svar.
 
krinor1966 skrev:
Min lekmanna teori till lukten är att de för att överhuvudtaget kunna erbjuda stängning av duschvägg, tryckt hela kopplingen åt sidan och det blir luftsläpp någonstans vid manschetten.
Det har jag svårt att tro på. Wcstol-röret sänks ju ned i stosen. Skulle gått hål på röret i så fall med det är ännu mer osannolikt.
 
Jo, så är det nog. Men "pyser" gör det ...
Kanske ännu en anledning att bila och göra rätt för sig vad gäller placering av stol.
 
Toastolen står nog för nära med för dåligt fall från stolen. Dvs när man spolar skjutsas en del av toavattnet bort mot brunnen. Jag skulle gissa att den del av vattnet som står i vattenlåset i brunnen inte är helt rent...

Detta är ett solklart fel och det är mycket dåligt att entreprenören inte har fixat detta. Med lite kontroller i produktionen hade detta upptäckts innan plattsättning.
 
Detta kommer bli en spännande tråd känner jag på mig....
 
Kommunbolagets projektledare var förbi på min begäran och jag har följande frågor:
Kan det vara så att det är med avloppslukt som med bittermandel ? Att bara X % av befolkingen kan känna den ?
Har någon ett giftigt svar på 'men du kan ju öppna duschväggens dörr så är det ju inga problem ?'

Fortsättning följer i eftermiddag ...
 
Så om man duschat å satt på sig strumpor så skall man bli blöt om fötterna när man går på toa eftersom man behöver vika undan duschväggen för att få plats?
 
Helt fel gjort. Ni ska få omgjort hela badrummet. Vägrar byggaren/kommunen gå till media och gapa och skrik så mycket ni bara kan. Det är mycket billigare än att stämma dem...

Lycka till
 
nikasp
Det där ser inte bra ut. Jag hade en liknande sak när jag hade ett litet badrum i Stockholm. Det blev total rivning och sedan skulle duschvägg, toalett och lite handfat in. allt var uträknat på millimetern och jag hade ren tur som var dit innan de började gjuta. Hade fått sitta med ena sidan mot duschväggen och hade inte ens möjlighet att vika undan väggen heller. Följer med spänning.
 
Jag hade aldrig godkänt badrummet, tycker att du skall kräva att de gör om badrummet.
Du kan alltid begära in ritningarna för de skall beskriva var toaletten skall i badrummet och på så sätt påvisa att det inte är riktigt gjort.
Även om "du kan leva med det" så är jag övertygad att vid en eventuell försäljning skulle de flesta spekulanterna tycka att det behöver göras om ...
 
krinor1966 skrev:
Har någon ett giftigt svar på 'men du kan ju öppna duschväggens dörr så är det ju inga problem ?'
Om det krisar så kanske man måste använda toaletten även om duschen är i bruk samtidigt?
 
Man ska väl även kunna kliva ur duschen utan att riskera att slå sönder dörren och/eller toaletten tycker jag..
 
Vid en försäljning kanske detta drar ner priset med 100.000:- (den exakta pengen är oviktig). Och fram till dess ska ni sitta på ena skinkan och luta er från duschväggen... Jag hade ALDRIG gett mig innan detta rättats till - utan kostnad för er!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.